– Podobnie jak w ubiegłym roku, najczęściej kontrolowane będą firmy zajmujące się przewozem rzeczy i osób, które posiadają samochody o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony, wyposażone w tachografy cyfrowe albo analogowe – wyjaśnia Wiaczesław Kuźma, starszy inspektor pracy w Okręgowym Inspektoracie Pracy w Białymstoku. – Będziemy zwracać uwagę głównie na czas jazdy danego kierowcy i przestrzeganie wymaganych przerw i odpoczynku.
Wiaczesław Kuźma przypomina, że kierowcy mogą prowadzić pojazd maksymalnie przez dziewięć godzin dziennie. Dwa razy w tygodniu możliwe jest wydłużenie do 10 godzin. Po 4,5 godzinnej jeździe, kierowca musi zrobić minimum 45-minutową przerwę. Może być ona dzielona: np. na 15 i 30 minut.
– Przerwy te nie są wliczane do dziennego czasu wypoczynku. Nie można też podczas nich wykonywać innej pracy – tłumaczy Wiaczesław Kuźma.
Warto podkreślić, że w ciągu dwóch tygodni kierowca nie może prowadzić pojazdu dłużej niż 90 godzin. Ważną sprawą jest też odpoczynek – co najmniej 11 godzin na dobę. Można go skrócić do dziewięciu godzin, ale nie częściej niż trzy razy w tygodniu.
Najczęstsze nieprawidłowości stwierdzane podczas kontroli przez OIP w Białymstoku to m.in.: brak odpoczynków dobowych, przekroczenie czasu jazdy bez wymaganej przerwy, niepełne 45-minutowe lub dzielone przerwy w prowadzeniu pojazdu.
To ważne
W przypadku stwierdzenia podczas kontroli nieprawidłowości związanych z czasem pracy kierowcy, inspektor nakłada na przedsiębiorcę karę (w formie decyzji administracyjnej) do 30 tys. zł.
Strefa Biznesu: Dlaczego chleb podrożał? Ile zapłacimy za bochenek?
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?