Prawo. Inspekcja pracy wychodzi na drogi.

(pw)
Warto podkreślić, że w ciągu dwóch tygodni kierowca nie może prowadzić pojazdu dłużej niż 90 godzin. Ważną sprawą jest też odpoczynek – co najmniej 11 godzin na dobę. Można go skrócić do dziewięciu godzin, ale nie częściej niż trzy razy w tygodniu.
Warto podkreślić, że w ciągu dwóch tygodni kierowca nie może prowadzić pojazdu dłużej niż 90 godzin. Ważną sprawą jest też odpoczynek – co najmniej 11 godzin na dobę. Można go skrócić do dziewięciu godzin, ale nie częściej niż trzy razy w tygodniu.
Inspekcja pracy planuje poświęcić w tym roku dużo uwagi transportowi drogowemu. Zaplanowane zostały nie tylko kontrole, ale także kampania prewencyjna, dotycząca związku czasu pracy z wypadkami drogowymi.

– Podobnie jak w ubiegłym roku, najczęściej kontrolowane będą firmy zajmujące się przewozem rzeczy i osób, które posiadają samochody o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony, wyposażone w tachografy cyfrowe albo analogowe – wyjaśnia Wiaczesław Kuźma, starszy inspektor pracy w Okręgowym Inspektoracie Pracy w Białymstoku. – Będziemy zwracać uwagę głównie na czas jazdy danego kierowcy i przestrzeganie wymaganych przerw i odpoczynku.

Wiaczesław Kuźma przypomina, że kierowcy mogą prowadzić pojazd maksymalnie przez dziewięć godzin dziennie. Dwa razy w tygodniu możliwe jest wydłużenie do 10 godzin. Po 4,5 godzinnej jeździe, kierowca musi zrobić minimum 45-minutową przerwę. Może być ona dzielona: np. na 15 i 30 minut.

– Przerwy te nie są wliczane do dziennego czasu wypoczynku. Nie można też podczas nich wykonywać innej pracy – tłumaczy Wiaczesław Kuźma.

Warto podkreślić, że w ciągu dwóch tygodni kierowca nie może prowadzić pojazdu dłużej niż 90 godzin. Ważną sprawą jest też odpoczynek – co najmniej 11 godzin na dobę. Można go skrócić do dziewięciu godzin, ale nie częściej niż trzy razy w tygodniu.

Najczęstsze nieprawidłowości stwierdzane podczas kontroli przez OIP w Białymstoku to m.in.: brak odpoczynków dobowych, przekroczenie czasu jazdy bez wymaganej przerwy, niepełne 45-minutowe lub dzielone przerwy w prowadzeniu pojazdu.

 

To ważne
W przypadku stwierdzenia podczas kontroli nieprawidłowości związanych z czasem pracy kierowcy, inspektor nakłada na przedsiębiorcę karę (w formie decyzji administracyjnej) do 30 tys. zł.

Mocne wsparcie dla przemysłu rolno-spożywczego.

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie