W przetargu wpłynęło 12 ofert, z czego 10 zmieściło się w naszych szacunkach na realizację inwestycji. Najkorzystniejszą ofertę, na kwotę blisko 46,4 mln zł, złożyła firma Strabag.
- Przy wyborze wykonawcy braliśmy pod uwagę cenę (60 proc.), doświadczenie kierownika budowy (10 proc.), doświadczenie projektanta branży mostowej (10 proc.) oraz deklarowany okres udzielonej gwarancji na całość inwestycji (20 proc). - informuje na swojej stronie internetowej inwestor.
185 metrów przez rzekę
Nowa przeprawa, na najkrótszej drodze z Łomży do Białegostoku, powstanie w miejscu istniejącego mostu, zbudowanego w 1962 roku i będącego już w złym stanie technicznym. Nowy obiekt, który wybudujemy, będzie szerszy (14,94 m) od dotychczasowego (obecnie 10 m), z jezdnią o szerokości 7 m (obecnie 6 m). Po prawej stronie mostu powstanie chodnik, a po lewej ścieżka pieszo-rowerowa.
Odcinek drogi krajowej objęty inwestycją ma około 400 metrów, przy czym sama długość nowego mostu to 184,5 m. (dotychczasowy 182,6 m). Nowy obiekt będzie przystosowany do przenoszenia obciążeń 11,5 t/os (obecny 10 t/os.).
Z historią i przyroda w tle
Okolice mostu to również tereny historycznych walk Wojska Polskiego w 1939 roku. To tu znajdował się jeden z punktów polskiej linii obronnej chroniącej przeprawę przez rzekę Narew. Most został wysadzony, a przez dwa dni - w oparciu o nieukończone schrony bojowe - kilkuset Polaków walczyło z niemieckim XIX korpusem Heinza Guderiana (ponad 40 tys. żołnierzy). Stąd Wizna, to tzw. Polskie Termopile.
Najbliższa okolica mostu to tereny Biebrzańskiego Parku Narodowego. Wprowadzenie na obiekt ścieżki pieszo-rowerowej i chodnika ma związek z położeniem mostu w obszarze o szczególnych walorach przyrodniczych i turystycznych. Wzdłuż prawego brzegu rzek Biebrzy i Narwi przebiega jedna z międzynarodowych tras rowerowych Euro Velo o łącznej długości 5984 km, a prowadząca od przylądka Nordkapp w Norwegii do stolicy Grecji Aten.
Na lewym brzegu Narwi znajdują się z kolei trasy rowerowe o znaczeniu ponadregionalnym - trasa Green Velo poprowadzona przez województwa: podkarpackie, świętokrzyskie, lubelskie, podlaskie i warmińsko-mazurskie, jak i regionalnym (szlak rowerowy Bagno Wizna). Umiejscowienie na moście ścieżki pieszo-rowerowej umożliwi bezpieczne połączenie powyższych tych tras.
Prace jeszcze w tym roku
- Zakładamy, że jeszcze w tym roku otrzymamy decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID), a zaraz potem ruszą prace budowlane - czytamy na stronie internetowej inwestora.
Inwestycję zaczniemy od budowy objazdu wraz z tymczasowym obiektem mostowym o łącznej długości 480 metrów. Przeprawa ta zostanie zlokalizowana w pobliżu istniejącego mostu. Kolejnym etapem będą roboty rozbiórkowe starego obiektu. Następnie rozpocznie się budowa nowego mostu stałego wraz z dojazdami. Przeprawa powinna być gotowa pod koniec 2025 roku.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?