MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Powstanie nowy most na Narwi w Wiźnie. Białostocki oddział GDDKiA podpisał już umowę na budowę

wal
Opracowanie:
Most na drodze DK 64. Zostanie zastąpiony nowym obiektem
Most na drodze DK 64. Zostanie zastąpiony nowym obiektem GDDKIA
W poniedziałek [24.04.2023] przedstawiciele białostockiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad podpisali umowę w systemie Projektuj i buduj z wykonawcą nowego obiektu, firmą Strabag. Jeszcze w tym roku drogowcy chcą uzyskać zezwolenia na realizację inwestycji drogowej (ZRID), co umożliwi rozpoczęcie pierwszych prac.

W przetargu wpłynęło 12 ofert, z czego 10 zmieściło się w naszych szacunkach na realizację inwestycji. Najkorzystniejszą ofertę, na kwotę blisko 46,4 mln zł, złożyła firma Strabag.

- Przy wyborze wykonawcy braliśmy pod uwagę cenę (60 proc.), doświadczenie kierownika budowy (10 proc.), doświadczenie projektanta branży mostowej (10 proc.) oraz deklarowany okres udzielonej gwarancji na całość inwestycji (20 proc). - informuje na swojej stronie internetowej inwestor.

od 16 lat

185 metrów przez rzekę

Nowa przeprawa, na najkrótszej drodze z Łomży do Białegostoku, powstanie w miejscu istniejącego mostu, zbudowanego w 1962 roku i będącego już w złym stanie technicznym. Nowy obiekt, który wybudujemy, będzie szerszy (14,94 m) od dotychczasowego (obecnie 10 m), z jezdnią o szerokości 7 m (obecnie 6 m). Po prawej stronie mostu powstanie chodnik, a po lewej ścieżka pieszo-rowerowa.

Odcinek drogi krajowej objęty inwestycją ma około 400 metrów, przy czym sama długość nowego mostu to 184,5 m. (dotychczasowy 182,6 m). Nowy obiekt będzie przystosowany do przenoszenia obciążeń 11,5 t/os (obecny 10 t/os.).

Z historią i przyroda w tle

Okolice mostu to również tereny historycznych walk Wojska Polskiego w 1939 roku. To tu znajdował się jeden z punktów polskiej linii obronnej chroniącej przeprawę przez rzekę Narew. Most został wysadzony, a przez dwa dni - w oparciu o nieukończone schrony bojowe - kilkuset Polaków walczyło z niemieckim XIX korpusem Heinza Guderiana (ponad 40 tys. żołnierzy). Stąd Wizna, to tzw. Polskie Termopile.

Najbliższa okolica mostu to tereny Biebrzańskiego Parku Narodowego. Wprowadzenie na obiekt ścieżki pieszo-rowerowej i chodnika ma związek z położeniem mostu w obszarze o szczególnych walorach przyrodniczych i turystycznych. Wzdłuż prawego brzegu rzek Biebrzy i Narwi przebiega jedna z międzynarodowych tras rowerowych Euro Velo o łącznej długości 5984 km, a prowadząca od przylądka Nordkapp w Norwegii do stolicy Grecji Aten.

Na lewym brzegu Narwi znajdują się z kolei trasy rowerowe o znaczeniu ponadregionalnym - trasa Green Velo poprowadzona przez województwa: podkarpackie, świętokrzyskie, lubelskie, podlaskie i warmińsko-mazurskie, jak i regionalnym (szlak rowerowy Bagno Wizna). Umiejscowienie na moście ścieżki pieszo-rowerowej umożliwi bezpieczne połączenie powyższych tych tras.

Prace jeszcze w tym roku 

- Zakładamy, że jeszcze w tym roku otrzymamy decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID), a zaraz potem ruszą prace budowlane - czytamy na stronie internetowej inwestora.

Inwestycję zaczniemy od budowy objazdu wraz z tymczasowym obiektem mostowym o łącznej długości 480 metrów. Przeprawa ta zostanie zlokalizowana w pobliżu istniejącego mostu. Kolejnym etapem będą roboty rozbiórkowe starego obiektu. Następnie rozpocznie się budowa nowego mostu stałego wraz z dojazdami. Przeprawa powinna być gotowa pod koniec 2025 roku.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na poranny.pl Kurier Poranny