Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Poseł Jarosław Zieliński: Droga S8 będzie służyła nie tylko obecnemu i kolejnym pokoleniom mieszkańców województwa podlaskiego

Tomasz Maleta
Tomasz Maleta
Archiwum
Nie ulega wątpliwości, że droga ekspresowa z Białegostoku do Augustowa, połączenia z drogą S61 w Raczkach i dalej do granicy państwa z Litwą jest w tej części Polski najbardziej potrzebna. I to powinno determinować wszelkie działania w celu realizacji tej niezwykle ważnej inwestycji drogowej - mówi podlaski poseł PiS Jarosław Zieliński.

Panie pośle, rząd postanowił o budowie S8 od Białegostoku, przez Augustów do Raczek. To duży sukces województwa podlaskiego, wszystkich tych, którzy optowali za tą trasą, ale też chyba pana osobiście, jako przewodniczącego Podlaskiego Zespołu Parlamentarnego, który pod pana kierownictwem mocno się zaangażował w budowę tej drogi.
Jarosław Zieliński: To prawda. Jest to sukces nas wszystkich, którzy zabiegali od dawna o tę drogę, ale przede wszystkim racjonalne i oczekiwane rozwiązanie, które będzie służyło obecnemu i kolejnym pokoleniom mieszkańców województwa podlaskiego i północno – wschodniej części Polski, a także wszystkim korzystającym z tego połączenia w ruchu krajowym, regionalnym i międzynarodowym. W ostatnim roku zabiegi te były bardzo intensywne i wreszcie zapadła dobra decyzja. Jest to najkrótsze połączenie naszego regionu, Polski i krajów południowych z państwami bałtyckimi, taki był też pierwotny plan budowy trasy międzynarodowej Via Carpatia, której patronował ś.p. Prezydent Rzeczypospolitej Lech Kaczyński. Na terenie Polski droga ta miała przebiegać wzdłuż całej wschodniej granicy naszego kraju do przejścia na Litwę i w założeniu, jako jedyna droga w tej części Polski i Europy, przebiegająca w układzie południkowym z południa na północ miała stanowić ważny instrument rozwoju Polski wschodniej. Przypomnę, że S8 na odcinku Białystok – Augustów – Suwałki miała być częścią trasy Via Baltica, ale zmieniono jej przebieg w stronę Ełku (2009 rok), i to samo stało się potem z drogą Via Carpatia (2016 rok). Dobrze, że błędy te zostały naprawione w wyniku naszych zabiegów na wniosek Pana Premiera Mateusza Morawieckiego decyzją rządu z 13 grudnia 2022 roku, która ma pełne poparcie Pana Prezesa Jarosława Kaczyńskiego.

Panie pośle, ale nie da się nie zauważyć, że znacząco przyczyniła się do tego listopadowa wizyta w Suwałkach prezesa Jarosława Kaczyńskiego, który zadeklarował, że droga ekspresowa powinna powstać szlakiem krajowej ósemki.
Zdecydowanie tak. Prezes Prawa i Sprawiedliwości Pan Jarosław Kaczyński zna dobrze nasz region i jego potrzeby. Posiadał aktualne informację o tym, co się dzieje na krajowej ósemce, jakie jest tutaj natężenie ruchu i jakie są zagrożenia, w tym wypadki śmiertelne. Zresztą sam tego doświadczył jadąc nią 5 listopada 2022 roku do Suwałk na spotkanie z mieszkańcami. To była sobota, więc ruch na tej drodze mimo wszystko nie był jeszcze największy, choć bardzo duży, bo w dni robocze bywa on jeszcze większy. Statystyczne badania ruchu prowadzone przez GDDKiA wskazują, że natężenie ruchu na drodze Białystok – Augustów, zwłaszcza ciężarowego, jest prawie pięciokrotnie większe niż na drodze Ełk-Białystok, która w 2016 roku została wskazana jako ekspresowy łącznik pomiędzy S19 i S61 (Via Baltica) i miała stanowić, w niezrozumiałych i nie do końca wyjaśnionych przyczyn, odcinek trasy Via Carpatia, zamiast drogi Białystok – Augustów - Raczki. Decyzję o budowie drogi ekspresowej Białystok – Augustów – Raczki zawdzięczamy na ostatnim etapie starań i zabiegów Prezesowi Prawa i Sprawiedliwości Panu Jarosławowi Kaczyńskiemu oraz Panu Premierowi Mateuszowi Morawieckiemu. I z Panem Prezesem, i z Panem Premierem wielokrotnie o tym rozmawiałem przedstawiając odpowiednie dokumenty, opracowania, mapy, analizy i wystąpienia. Chciałbym jeszcze raz podkreślić, że uchwałę w tej sprawie na posiedzenie Rady Ministrów wniósł osobiście Pan Premier Mateusz Morawiecki.

Panie pośle, powinniśmy się cieszyć także dlatego, że otrzymujemy kolejną drogę ekspresową, a nie w zamian. Bo S16 pozostaje w Programie Budowy Dróg Krajowych.
Tak, sieć dróg ekspresowych w północno – wschodniej Polsce w rządowym planie budowy dróg krajowych została uchwałą Rady Ministrów uzupełniona o odcinek Białystok – Augustów – Raczki, a droga ekspresowa S16 Knyszyn – Ełk została w tym planie również utrzymana. Wymaga ostatecznego rozstrzygnięcia, którędy będzie przebiegała Via Carpatia. Wszystkie ważne argumenty przemawiają za tym, że powinien nastąpić powrót do pierwotnego planu z 2006 roku, kiedy została podpisana tzw. deklaracja łańcucka.

Czyli śladem ósemki?
Tak i to co najmniej z kilku powodów. Ze względów komunikacyjnych - jest to najkrótsza trasa do krajów bałtyckich, a natężenie ruchu jest tutaj największe. Do tego doszły względy bezpieczeństwa dotyczące aspektów obronnych. Ta droga prowadzi bezpośrednio do krajów NATO i Unii Europejskiej. W moim przekonaniu, a także w przekonaniu Pana Prezesa i Pana Premiera to właśnie budowa drogi S8 powinna być priorytetem w rozwiązaniach komunikacyjnych na naszym terenie. Nikt nie kwestionuje potrzeby budowy S16, ale ona ma inną rolę w układzie komunikacyjnym.

No właśnie. Przeciwko drodze S16 dosyć mocno protestują organizacje ekologiczne, które nie zgadzają się na jej przejście przez Biebrzański Park Narodowy w pobliżu Osowca. W swoim czasie także nie zgadzały się na przecięcie parku przez S8 w okolicach Sztabin, ale teraz chyba ten kierunek protestów trochę osłabł. Przynajmniej nie był tak mocno eksponowany przy będącej właśnie w realizacji obwodnicy Sztabina (program 100 obwodnic), którą łatwo będzie można rozbudować do parametrów eski. To „odpuszczenie” tego kierunku przez organizacje ekologiczne będzie być może kolejnym argumentem za tym, by jednak łącznik Via Carpatia poszedł śladem S8, a nie S16.
Rzeczywiście, w ciągu drogi krajowej Nr 8 w ramach programu 100 obwodnic została zaplanowana budowa obwodnicy Sztabina i Suchowoli i są tu już wszystkie niezbędne uzgodnienia i pozwolenia. Nie powinno więc być problemów z przebudową całej trasy do parametrów drogi ekspresowej, także ze względów środowiskowych.

Kiedy można spodziewać się ekspresówki na północ od Białegostoku w kierunku Augustowa i Raczek?
Mówimy o planie budowy dróg krajowych do 2030 roku z możliwością przedłużenia do 2033, czyli jest to plan dziesięcioletni. Najważniejsze jest to, że wszystkie odcinki dróg, które będą ujęte w tym planie mają zapewnione finansowanie ze środków europejskich bądź budżetu państwa. Mówił o tym jednoznacznie Pan Premier Mateusz Morawiecki na konferencji prasowej 13 grudnia po posiedzeniu Rady Ministrów. Teraz wszystko zależy tylko od tego, jak sprawnie i z jaką determinacją Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad oraz Ministerstwo Infrastruktury będą realizować ten program. Będziemy to monitorować i czynić wszystko, aby szło to jak najszybciej i najsprawniej. Mówiąc „będziemy” myślę o naszym środowisku politycznym Prawa i Sprawiedliwości, o rządzie, o opinii publicznej, o parlamentarzystach i o sobie samym, bo będę nadal w tę sprawę mocno się angażował. Minister Infrastruktury Pan Andrzej Adamczyk powiedział, że „drogi trzeba budować w pierwszej kolejności tam, gdzie są najbardziej potrzebne”. W pełni się z tym zgadzam, a nie ulega wątpliwości, że droga ekspresowa z Białegostoku do Augustowa, połączenia z drogą S61 w Raczkach i dalej do granicy państwa z Litwą jest w tej części Polski najbardziej potrzebna. I to powinno determinować wszelkie działania w celu realizacji tej niezwykle ważnej inwestycji drogowej.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Powrót reprezentacji z Walii. Okęcie i kibice

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Poseł Jarosław Zieliński: Droga S8 będzie służyła nie tylko obecnemu i kolejnym pokoleniom mieszkańców województwa podlaskiego - Plus Kurier Poranny

Wróć na poranny.pl Kurier Poranny