Pomysł na lekcje polskiego. Poezje Miłosza poznawali w jego w dworku

Agata Sawczenko [email protected]
Przebywanie w miejscach, w których rodziły się przemyślenia poety, otwiera drogę do zgłębiania jego twórczości - nie mają wątpliwości młodzi ludzie.
Przebywanie w miejscach, w których rodziły się przemyślenia poety, otwiera drogę do zgłębiania jego twórczości - nie mają wątpliwości młodzi ludzie. Archiwum prywatne
Gdzie najlepiej poznawać twórczość Miłosza? W Krasnogrudzie, rodzinnym majątku poety. Uczniowie z Zespołu Szkół Społecznych STO przy Fabrycznej w Białymstoku przenieśli się w to magiczne miejsce.

Pomysł warsztatów w dworku Miłosza podsunęła szkolnym polonistkom dyrektor szkoły Ewa Drozdowska, która zachwyciła się Krasnogrudą i działalnością Fundacji Pogranicze.

- Mam nadzieję, że to miejsce przemówi do młodych tak, jak rok temu zauroczyło mnie - opowiada Ewa Drozdowska. - Dwór i otaczający go park są pełne niezwykłej energii, ale najważniejsi są ludzie, którzy przywrócili to miejsce do życia i umieścili na współczesnej mapie kulturalnej Polski. To ludzie tak jak kiedyś, tak i dziś sprawiają, że warto tam bywać.

- Goethe twierdził, że aby poznać poetę, należy udać się do jego kraju - mówi Marta Białobrzeska, polonistka ZSS STO. - Nie ma zatem lepszego sposobu na przybliżenie uczniom sylwetki twórcy, niż pokazanie im jego "małej ojczyzny". To w Krasnogrudzie - majątku ziemskim należącym do rodziny matki Miłosza, położonym przy granicy polsko-litewskiej, noblista, jako mały chłopiec spędzał każde wakacje, tam też przeżył miłosne rozczarowanie i tam, jeszcze przed wojną, napisał wiersze do tomiku "Trzy zimy". Można pokusić się o stwierdzenie, że w Krasnogrudzie narodził się poeta.

- Celem warsztatów jest praca z poezją Miłosza z wykorzystaniem niestandardowych metod w "mówiącej" przestrzeni staropolskiego dworu - dodaje Agata Szymborska, nauczycielka polskiego.

Podczas wizyty uczniowie poznali historię dworu w Krasnogrudzie, usłyszeli o związkach Czesława Miłosza z tym miejscem oraz z pobliskim Szetejniami. Postać poety przybliżył im film, którego znaczną część stanowił wywiad z noblistą.

- Dzięki temu przekazowi znacznie poszerzyliśmy swoją wiedzę o Czesławie Miłoszu - mówi uczeń Mateusz Kot. - Najciekawszym elementem zwiedzania była opowieść o jego życiu, przekazana nam w otoczeniu, w którym przebywał poeta. Dzięki sprzyjającej pogodzie mogliśmy usiąść na pomoście, wsłuchując się w słowa o jego przeszłości.

Kolejnym punktem programu był warsztaty praktyczne. Podczas zajęć artystycznych młodzież tworzyła koszulki z podobizną Czesława Miłosza, a także kompozycje roślinne, zatapiane w wosku.

- Uczestniczyliśmy też w warsztatach poświęconych wielokulturowości Sejn i okolic, a wszystko było osadzone w kontekście poezji Czesława Miłosza - dodaje Damian Woźniak.

Młodzież wróciła pod wrażeniem starego polskiego dworu, kresowej przyrody i usłyszanych historii.

- Bardzo interesujące okazały się zajęcia poświęcone życiu i twórczości Miłosza. Przebywanie w miejscach, w których rodziły się przemyślenia poety otwiera drogę do zgłębiania jego twórczości. To była niezapomniana lekcja - mówi Monika Wiszowaty.

Czytaj e-wydanie »

Słodkie okazje z wysokimi rabatami

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie