Pomimo kryzysu, kupujemy elektronikę na potęgę. 90 proc. Polaków chce mieć nowy smartfon

OPRAC.:
Leszek Rudziński
Leszek Rudziński
Z tegorocznych danych Deloitte wynika, że 90 proc. konsumentów decyduje się na zakup nowego smartfona.
Z tegorocznych danych Deloitte wynika, że 90 proc. konsumentów decyduje się na zakup nowego smartfona. Jonas Leupe/Unsplash.com
Aż 60 proc. konsumentów zamierza zwiększyć wydatki na urządzenia – szczególnie w kategorii wearables, czyli smartwatchy i fitness band, czy słuchawek bezprzewodowych – wynika z raportu Deloitte Digital Consumer Trends 2022. Ponadto, co drugi badany deklaruje, że wyda więcej na usługi telekomunikacyjne i subskrypcyjne.

Spis treści

Tegoroczne trendy konsumenckie, które przeanalizowała firma Deloitte, jednoznacznie wskazują, że Polacy przywiązują wagę do technologii. Niezmiennie popularne są podstawowe urządzenia – 96 proc. z nas posiada smartfona, a 87 proc. laptopa. Coraz częściej wybierane są akcesoria – na słuchawki decyduje się już 64 proc. osób, a smartwatche wybiera 35 proc. Te dwie kategorie notują wyraźny wzrost na przestrzeni minionych trzech lat.

Stały popyt na elektronikę przekłada się na zwiększone zapotrzebowanie na nowe modele i usługi – dane z brytyjskiego badania Deloitte pokazują, że podaż smartfonów na całym świecie wyniesie w tym roku 1,31 mld sztuk.

90 proc. Polaków chce mieć nowego smartfona

Z tegorocznych danych Deloitte wynika, że 90 proc. konsumentów decyduje się na zakup nowego smartfona.

Chcemy nowego telefonu, gdyż przede wszystkim nie mamy zaufania do sprzedawców używanych/odnowionych smartfonów (25 proc.), a także obawiamy się o żywotność i niezawodność telefonu z drugiej ręki (24 proc. i 22 proc.).

Jednak choć poszukujemy nowego urządzenia, widać, że coraz większym zainteresowaniem cieszą się używane/odnowione telefony. Już co dziesiąty konsument decyduje się na takie sprzęty. Trend jest jeszcze bardziej widoczny w najmłodszej grupie wiekowej, gdzie takie telefony posiada 14 proc. Polaków.

Świadomość ekologiczna młodych Polaków

Analitycy Deloitte wskazują, że Polacy są coraz bardziej świadomi ekologicznie. Trend jest zauważalny szczególnie w młodej grupie wiekowej, wśród Pokoleń Z i Y. Osoby te poszukują rozwiązań, które będą przyjazne dla planety.

- Odnowione smartfony zyskały nowe życie i mają po raz kolejny szansę trafić do obiegu w myśl circural economy. To w pełni sprawne i kompletne modele gotowe do pracy. Mają wyczyszczone dane, odnowioną obudowę, wyświetlacz, baterię i są pozbawione wszelkich usterek. Należy pamiętać, że odnowienie smartfona jest znacznie mniej obciążające dla środowiska naturalnego niż jego wyprodukowanie. Generuje 90 proc. mniej e-odpadów, dwutlenku węgla i zużycia wody, nie wspominając o dużo mniejszej ilości wydobytych surowców naturalnych – tłumaczy Ernest Skowroński, ekspert Digital Care.

Nie chcemy dodatkowo płacić za ekologiczne rozwiązania

Wśród najważniejszych czynników, którymi kierujemy się podczas wyboru telefonu, są wytrzymałość baterii (42 proc.), pojemność pamięci (27 proc.) czy prędkość procesora (24 proc.).

Kupując smartfona, bardzo mało rozmyślamy na tematy związane ze zrównoważonym rozwojem czy ekologią. Ze względu na konieczność uwzględnienia licznych parametrów technicznych w procesie zakupowym, pozostałe schodzą na dalszy plan. Okazuje się, że w kontekście technologii można połączyć jakość z podejściem eko. Tylko 3 na 10 Polaków byłoby w stanie zapłacić więcej pieniędzy za elektronikę, która jest bardziej przyjazna środowisku.

- Na ekologię nie trzeba wydać więcej. Odnowiony smartfon to alternatywa dla nowych modeli – jednocześnie spełnia oczekiwania ekologiczne i ekonomiczne. Działa tak samo, jak ten opuszczający linię produkcyjną, a jest tańszy o kilkanaście, a czasem nawet 30 proc. – tłumaczy Ernest Skowroński.

Nie zależy nam na naprawianiu urządzeń

Tylko dla 3 proc. z nas ważna jest łatwość naprawy urządzenia. Z kolei ślad węglowy bądź wykorzystanie materiałów z recyklingu bierze pod uwagę 2 proc. osób (a 15 proc. zna ślad węglowy swojego urządzenia).

- Sądzimy, że wiedza o wpływie urządzeń elektronicznych na środowisko będzie stale rosnąć. Już teraz wiele mówi się o rozwoju postaw proekologicznych wśród konsumentów, którym jednak trzeba odgórnie pomóc. Dzięki działaniom Unii Europejskiej – rozpoczęciu prac nad Cyfrowym Paszportem Produktowym w ramach Zielonego Ładu UE, już wkrótce producenci będą musieli bardziej szczegółowo informować użytkowników składzie, pochodzeniu i sposobach recyklingu telefonu – mówi Ernest Skowroński.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na Twitterze!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na Twiterze!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Jak przekuć naukę w sukces biznesowy? Pomogą w tym spin-offy

Materiał oryginalny: Pomimo kryzysu, kupujemy elektronikę na potęgę. 90 proc. Polaków chce mieć nowy smartfon - Strefa Biznesu

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na poranny.pl Kurier Poranny
Dodaj ogłoszenie