Według szacunków wartość krajowego rynku alkoholi wzrosła z 17,3 mld zł w 2000 r. do 28,3 mld zł w 2012 r. - informuje najnowszy raport nt. używek przygotowany przez IERiGŻ.
Według IERiGŻ, spożycie alkoholu wzrosło o prawie 30 proc. z około 7,12 litrów 100-proc. alkoholu w 2000 r. do 9,25 l w 2011 r. Najwięcej pijemy piwa, które miało w 2011 r. ponad 56-proc. udział w spożyciu alkoholu ogółem, napoje alkoholowe stanowiły wówczas 36 proc. rynku, a wina - 8 proc. W sumie na statystycznego Polaka przypadło w 2011 r. ponad 94 litrów piwa, 8,3 litra napojów spirytusowych zawierających 40-proc. alkoholu oraz 6,4 l wina. Instytut zaznacza, że w ostatnich latach spadek konsumpcji dotyczył przede wszystkim fermentowanych napojów winiarskich (głównie najtańszych win jabłkowych). Rośnie natomiast spożycie wina gronowego.
Całkowite spożycie alkoholi, wraz z tymi pochodzącymi z szarej strefy, wynosi w Polsce ok. 9,7 l 100-proc. alkoholu na osobę.
Popyt na alkohol spowodował, że produkcja piwa w tym okresie wzrosła o 58 proc., alkoholu etylowego - o 52 proc., a napojów spirytusowych - o 56 proc. Natomiast produkcja w dziale wina gronowe i inne fermentowane napoje winiarskie spadła o 75-85 proc.
Z danych Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) i Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD) wynika, że konsumpcja mocnych trunków w Polsce w 2010 r. była niższa, niż średnio w Unii Europejskiej (10,7 l) i wyniosła 10,1 l czystego alkoholu w przeliczeniu na mieszkańca powyżej 15. roku życia.
Eksperci szacują, że we wszystkich działach branży alkoholowej nastąpiła koncentracja produkcji, najsilniejsza w przemyśle piwowarskim, gdzie trzy największe koncerny międzynarodowe mają prawie 83-proc. udział w sprzedaży.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?