Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Pół wieku kultowej Hondy Civic. Jak bardzo zmieniła się w tym czasie?

Kazimierz Sikorski
Kazimierz Sikorski
materiały prasowe
Minęło pół wieku od premiery kultowej Hondy Civic. W tym czasie zmieniło się w niej dosłownie wszystko. Napęd, osiągi oraz energia, która ją napędza.

Honda świętuje 50-lecie kultowego modelu Civic. Model opracowany jako "samochód dla świata", od wprowadzenia go w 1972 roku na rynek trafił do ponad 27,5 miliona klientów w 170 krajach.

Nieustająca popularność Civica jest świadectwem pionierskich dokonań inżynierów Hondy. Każda generacja wprowadzała własną, stopniową przemianę pierwotnego projektu modelu. Zachowana została ta sama koncepcja, która towarzyszyła przy współtworzeniu pierwszej generacji Civica - model ten miał pozostać przestronnym, ekonomicznym i dającym radość z jazdy samochodem kompaktowym.

1972 - 1979: Civic dla wszystkich
Pierwszy Civic opracowano jako samochód dostępny na rynku globalnym, wyróżniający się praktycznością. Był to jeden z pierwszych samochodów Hondy sprzedawanych w Europie, który zdobył uznanie za kompaktowe rozwiązania konstrukcyjne, oszczędność paliwa oraz funkcjonalność.

Civic, wyposażony w rewolucyjny silnik CVCC (Compound Vortex Controlled Combustion), stał się pierwszym pojazdem spełniającym ówczesne, najsurowsze światowe normy emisji spalin, wyznaczając standardy dla przyszłych planów, związanych z redukcją emisji w przemyśle motoryzacyjnym.

Lata 80.: Civic wchodzi w wiek dojrzały

W 1979 roku druga generacja Hondy Civic pojawiła się wraz z ulepszonym silnikiem CVCC-II, bazując na oryginalnym modelu z jednostką napędową o pojemności 1,3 litra, którą cechowało płynniejsze dostarczanie mocy, a także była bardziej ekonomiczna. Gamę modelu poszerzono o sedana z silnikiem 1,5 litra, dodano nadwozie w wersji hatchback oraz kombi. Do oferty dołączyła nowa, pięciobiegowa, manualna skrzynia biegów.

Civic trzeciej generacji pojawił się w 1983 roku, a charakteryzował się szerszym rozstawem osi i bardziej kanciastym nadwoziem. Wprowadzono antropocentryczną koncepcję projektowej Hondy „Maksimum Człowieka, Minimum Maszyny” (Man Maximum-Machine Minimum), która opiera się na przekonaniu, że celem techniki i projektowania jest spełnianie potrzeb kierowcy i pasażerów.

1987 - 2000: Nowy poziom jakości i osiągów
W 1987 roku w Civicu czwartej generacji wprowadzono nową gamę układów napędowych z systemem kontroli zaworów VTEC (Variable Valve Timing and Lift Electronic Control). Mechanizm zmiennych faz rozrządu zrewolucjonizował technologie silnikowe, oferując lepsze osiągi przy wysokich obrotach, zmniejszając zużycie paliwa przy niskich obrotach.

Piąta generacja Civica zadebiutowała w 1991 roku, prezentując bardziej smukłą i aerodynamiczną sylwetkę. Civic szóstej generacji został opracowany z myślą o stworzeniu wyższej wartości niż segment, w którym konkurował. W latach 90. większego znaczenia nabrało niższe zużycie paliwa i inne działania proekologiczne, w związku z tym model ten otrzymał nowo opracowany silnik VTEC. Po raz pierwszy zastosowano w nim automatyczną przekładnię bezstopniową (CVT) "Hondamatic Transmission".

2001 - 2021: Civic na Milenium
Siódma generacja pojawiła się w 2000 roku i jako pierwsza zaoferowała w roku 2001 technologię z napędem hybrydowym. Ta generacja Civica zapisała się jako najbardziej oszczędny, 5-miejscowy seryjny model z silnikiem benzynowym, osiągający zużycie 3,39 l/100 km.

W 2005 roku pojawiła się ósma generacja hatchbacka, którą w wersji europejskiej wyróżniała futurystyczna stylizacja, przezroczysta osłona frontu z tworzywa i trójkątnymi akcentami m.in. podwójnymi końcówkami rur wydechowych. Była to również pierwsza generacja, w której zastosowano system Magic Seats, umożliwiający podnoszenie siedzisk tylnych foteli dla uzyskania dodatkowej, wysokiej przestrzeni ładunkowej.

W dziewiątej generacji Civica pojawiły się dalsze udoskonalenia, co pozwoliło stworzyć ofertę, zachęcającą klientów niskimi kosztami eksploatacji. Model wyposażony w zmodernizowany silnik 1.6 DTEC wpisał się do Księgi Rekordów Guinnessa w kategorii „Najniższe zużycie paliwa – wszystkie 24 kraje Unii Europejskiej (wszystkie modele)", zużywając średnio 2,82 l/100 km na dystansie 13 498 km, przejechanym w ciągu 25 dni w trasie przez wszystkie 24 kraje Unii Europejskiej.

Całkowicie przeprojektowana 10. generacja trafiła do klientów w 2015 roku w dwóch wariantach napędów VTEC TURBO, po raz pierwszy oferując zaawansowane systemy bezpieczeństwa i wspomagania kierowcy – Honda SENSING. .

Najnowszy Civic e:HEV jest spełnieniem zobowiązania Hondy, które zakłada zelektryfikowanie europejskiej gamy głównych modeli do 2022 roku.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Powrót reprezentacji z Walii. Okęcie i kibice

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Pół wieku kultowej Hondy Civic. Jak bardzo zmieniła się w tym czasie? - Portal i.pl

Wróć na poranny.pl Kurier Poranny