Według raportu, mikro i mali podlascy przedsiębiorcy z optymizmem patrzą w przyszłość. Kolejne 12 miesięcy ocenili na 98,1 pkt – to nieco lepiej niż średnio w kraju, gdzie wskaźnik ten wyniósł 97,9 pkt. Przyszłość w najlepszych barwach, podobnie jak w ubiegłym roku, widzą właściciele firm z podregionu białostockiego. Natomiast ubiegłe 12 miesięcy podlascy właściciele oceniają na 93,9 pkt, czyli gorzej niż średnio w kraju, gdzie wskaźnik ten wyniósł 95,4 pkt.
Najlepiej przeszłość oceniają przedsiębiorcy z podregionu łomżyńskiego. Średni Ogólny Wskaźnik Koniunktury (wypadkowa ocen ostatnich i przyszłych 12 miesięcy) wyniósł 96 pkt i podobnie jak w ubiegłym roku jest niższy o 1 pp. niż średnio w kraju.
- Zmieniła się mapa nastrojów przedsiębiorców w woj. podlaskim. W ubiegłych latach w najgorszych nastrojach byli właściciele mikro i małych firm w podregionie łomżyńskim. Teraz należą oni do najbardziej zadowolonych w województwie. Średni Ogólny Wskaźnik Koniunktury wzrósł tu o 2 pkt i wynosi 97 pkt. Wskaźnik nastrojów spadł natomiast w pozostałych podregionach i tym samym, białostoccy przedsiębiorcy, którzy do tej pory należeli do najbardziej zadowolonych w województwie, w ogólnym rozrachunku uplasowali się na drugim miejscu. Średni Ogólny Wskaźnik Koniunktury spadł tu o 2 pkt do 96 pkt. Najmniej zadowoleni (na 94 pkt) są przedsiębiorcy z Suwalszczyzny - mówi Jakub Fulara z Pekao SA.
Wskaźnik Koniunktury to wypadkowa wyników badania dla ośmiu obszarów:
- oceny ogólnej sytuacji gospodarczej,
- sytuacji branży i firmy,
- przychodów i wyniku finansowego
- firmy,
- zatrudnienia,
- długości oczekiwania na zapłatę
- dostępu do finansowania. Podlascy przedsiębiorcy podobnie jak w ubiegłym roku najlepiej ocenili zatrudnienie oraz dostępność do finansowania zewnętrznego.
W województwie podlaskim rośnie odsetek eksportujących firm. W 2016 r. działalność eksportową prowadziło tu 16 proc. mikro i małych firm. To o 2 pp. więcej niż w ubiegłym roku i równocześnie o 2 pp. mniej niż średnio w kraju, gdzie eksportuje 18 proc. firm. W 2016 r. w ujęciu rocznym wzrósł odsetek eksportujących firm na Suwalszczyźnie (z 12 do 17 proc.), Białostocczyźnie (z 14 do 17 proc.), natomiast nieznacznie spadł w podregionie łomżyńskim (z 16 na 15 proc.).
W 2017 roku wyższy odsetek firm zamierza prowadzić działalność eksportową. W podregionach białostockim i łomżyńskim będzie to odpowiednio 22 i 20 proc. firm (średnio w kraju zamierza eksportować co piąta firma). Na Suwalszczyźnie odsetek eksportujących może nieznacznie spaść w porównaniu z 2016 r. i wynieść 15%.
- Plany eksportowe przedsiębiorców z białostockiego i łomżyńskiego mogą wpłynąć pozytywnie na nastroje w tych podregionach. Zazwyczaj właściciele firm, które eksportują są bardziej zadowoleni z przychodów w porównaniu z przedsiębiorcami, którzy nie wychodzą poza krajowy rynek - dodaje Jakub Fulara.
Podlascy przedsiębiorcy byli proszeni o skwantyfikowanie barier rozwoju biznesu. Średnia wartość barier spadła w porównaniu z ubiegłym rokiem. Wśród tych, których wartość wzrosła, znalazły się: kwalifikacje pracowników i dostęp do finansowania.
W tym roku tematem specjalnym siódmej edycji „Raportu o sytuacji mikro i małych firm” Banku Pekao SA są inwestycje w mikro i małych firmach. Na regionie w 2016 roku inwestowało 43% firm (to o 1 pp. mniej w porównaniu z ubiegłym rokiem), przy czym, średnia dla kraju wynosi 49%. Najwyższy odsetek inwestujących firm znajduje się w podregionach łomżyńskim (52%), a następnie białostockim (41%) i suwalskim (35%). W kolejnym roku ponownie najwięcej inwestycji zapowiadają przedsiębiorcy z podregionu łomżyńskiego (47% firm). W pozostałych regionach odsetek inwestujących będzie zbliżony – na poziomie 36-37%.
Podlascy przedsiębiorcy realizują inwestycje, żeby poprawić efektywność (56%), dokonać wymiany środków trwałych (34%) oraz w odpowiedzi na popyt na produkty i usługi firmy na rynku krajowym (14%).
W tegorocznym badaniu autorzy zapytali także o inwestycje w kapitał ludzki. Przedsiębiorcy z regionu podnoszą swoje kwalifikacje przede wszystkim poprzez samokształcenie (48%) oraz kursy i szkolenia (35%). Właściciele firm chcą zwiększać swoje kwalifikacje – zwłaszcza w obszarze języków obcych (26%), specjalistycznej wiedzy związanej z prowadzona działalnością (25%) oraz marketingu i reklamy (24%).
W województwie podlaskim odsetek innowacyjnych firm oraz nakłady na innowacje są zbliżone do średniej krajowej. W województwie innowacje produktowe, podobnie jak średnio w kraju, wdrożyło 24% firm, a innowacje procesowe 13% (średnio w kraju 17%). Najwięcej innowacji produktowych wdrożyły firmy z łomżyńskiego (28% vs. 31% rok wcześniej). Pod względem innowacji procesowych na prowadzenie wysunęły się firmy z podregionów suwalskiego i białostockiego (po 14%). W łomżyńskim innowacje procesowe wprowadziło 11% (spadek z 19% w porównaniu z ubiegłym rokiem)
Raport został przygotowany na podstawie wywiadów telefonicznych prowadzonych we wrześniu i październiku 2016 roku z właścicielami prawie 7 tysięcy mikro i małych firm (w tym 628 z województwa podlaskiego). Raport pokazuje wyniki badania na poziomie krajowym, regionalnym (16 województw) i lokalnym (66 podregionów). Jest dostępny wraz z poprzednimi edycjami na stronie https://www.pekao.com.pl/mis/raport_SME/.
Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?