Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Podlaskie. Klaster Turystyki Wiejskiej "Dziedzictwo kultur i smaków"

Barbara Kociakowska [email protected] Fot. UMWP
Umowę w sprawie utworzenia Klastra Turystyki Wiejskiej podpisuje Mirosław Szyszko (pierwszy z lewej) , właściciel hotelu Holiday w Starym Folwarku
Umowę w sprawie utworzenia Klastra Turystyki Wiejskiej podpisuje Mirosław Szyszko (pierwszy z lewej) , właściciel hotelu Holiday w Starym Folwarku
Porozumienie na rzecz utworzenia Klastra Turystyki Wiejskiej „Dziedzictwo kultur i smaków” już podpisane. Klaster tworzą przedsiębiorcy z dwóch województw: podlaskiego i warmińsko-mazurskiego.

Utworzenie klastra ma na celu zaproponowanie całkiem nowego produktu turystyki wiejskiej. Nie chodzi już tylko o to, by w pełni wyeksponować walory przyrodnicze naszego regionu, ale także o to, by wykorzystać wyjątkowe produkty kulinarne (tradycyjne, regionalne i ekologiczne). Z taką inicjatywą wyszedł Podlaski Ośrodek Doradztwa Rolniczego w Szepietowie.

– Chcielibyśmy wypromować produkt tradycyjny – mówi Bożena Pruszyńska z PODR w Szepietowie.

Wspólna marka

W ramach tego przedsięwzięcia ma zostać utworzona „Trasa kultur i smaków”. Ma to być coś w rodzaju trasy turystycznej, na której podmioty skupione w klastrze będą oferować usługi i produkty turystyczne (odpowiadające zróżnicowaniu kulturowemu regionu).

Opracowana zostanie oferta produktów kulinarnych kojarzona z marką trasy. Każdy klient korzystający z usług turystycznych (hotelowych, organizacyjnych, szkoleniowych) otrzymywałby produkt regionalny konfekcjonowany zgodnie z oznakowaniem marki.

W ramach projektu ma powstać linia technologiczna do konfekcjonowania i pakowania tejże żywności (tradycyjnej, regionalnej i ekologicznej). Opakowania miałyby zostać opatentowane.

Powstanie sieć franczyzy

Przedsiębiorcy tworzący klaster posiadać będą prawo własności marki, nadawanej w drodze certyfikacji usług oraz będą wspólnie podejmować decyzje o przyłączaniu nowych podmiotów gospodarczych – z zachowaniem zasad konkurencji lokalnej.

W planach jest rozwinięcie sieci franczyzy. W ramach projektu przeprowadzone mają zostać specjalistyczne badania ruchu turystycznego, świadomości istniejących marek usług turystycznych, popularności i znajomości walorów turystycznych i dziedzictwa kulturowego Warmii i Mazur oraz Podlasia.

W oparciu o badania o zasięgu lokalnym, krajowym i europejskim (turyści z UE oraz krajów sąsiedzkich ze Wschodu) opracowana zostanie strategia rozwoju klastra oraz związana z nią strategia marketingowa.

Porozumienie na rzecz utworzenia Klastra Turystyki Wiejskiej „Dziedzictwo kultur i smaków” podpisało trzech przedsiębiorców z woj. podlaskiego oraz pięciu z woj. warmińsko-mazurskiego. Został już złożony także wniosek o dotację do Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości (złożyła go Nidzicka Fundacja Rozwoju „Nida” w Nidzicy).

Obecnie na prowadzonej przez ministra rolnictwa „Liście produktów tradycyjnych” znajduje się 45 potraw z woj. podlaskiego. Najwięcej w kategoriach produkty mleczne oraz gotowe dania i potrawy.

od 7 lat
Wideo

Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na poranny.pl Kurier Poranny