reklama

Podlaskie ekspresówki. Ósemka już gotowa, S19 w przygotowaniu. GDDKiA podsumowuje "eski" w regionie

(mg)Zaktualizowano 
Jeszcze w 2007 roku nie było ani jednego kilometra drogi ekspresowej w naszym województwie. Dziś jest ponad 100 kilometrów. Najbardziej cieszy kierowców S8. Gotowy jest cały odcinek w stronę Warszawy. Pozostałe podlaskie eski albo są w budowie, albo w przygotowaniu. Niektóre nie mogą wyjść z poziomu papieru od lat.

Zestawienie ekspresówek przygotowała właśnie Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w Białymstoku. Wiadomo, że przez nasz region przebiega lub ma przebiegać kilka takich tras. To S8, S16, S19, oraz S61. Pierwsze ekspresowe fragmenty pojawiły się w 2012 roku. Kierowcom udostępniono przebudowany fragment Białystok - Jeżewo oraz obwodnicę Zambrowa.

S8
Obydwa odcinki powstały w ramach budowy S8 łączącej Białystok z Warszawą (180 km). To jedyna gotowa podlaska ekspresówka.

- Podlaski odcinek S8, od granicy z województwem mazowieckim do Białegostoku ma 77,5 km długości i ostatnie jego fragmenty zostały udostępnione kierowcom pod koniec 2017 roku - informuje Rafał Malinowski, rzecznik GDDKiA w Białymstoku.

S61
To kręgosłup międzynarodowego korytarza transportowego Via Baltica od Warszawy do Budziska (granica z Litwą). S61 przebiega przez województwa mazowieckie, podlaskie i warmińsko – mazurskie.

- Jedynym jej gotowym odcinkiem jest fragment obwodnicy Augustowa łączący się z oddaną do użytku 13 kwietnia bieżącego roku – obwodnicą Suwałk. Natomiast w budowie – od października ubiegłego roku jest druga jezdnia obwodnicy Szczuczyna oraz 17-km odcinek Śniadowo – Łomża Południe (w realizacji od 28 sierpnia tego roku - informuje Rafał Malinowski.

Jeszcze w tym roku ma rozpocząć sie przebudowa kolejnych fragmentów: Stawiski - Szczuczyn oraz węzeł Kolno - Stawiski.

S19
Ta droga ekspresowa biegnie od Kuźnicy Białostockiej (przejście graniczne z Białorusią) – przez Białystok – Bielsk Podlaski i dalej na południe aż do Lublina i Rzeszowa. Jej podlaska część to około 175 km (licząc najkrótsze warianty). Trasa została podzielona na kilka odcinków. Jeszcze żaden nie jest w budowie.

Teoretycznie powinno się to wkrótce zmienić. Pierwszy przetarg: projektuj - buduj może zostać ogłoszony późną jesienią tego roku i będzie dotyczył odcinka od węzła Dobrzyniewo (ale bez węzła) do węzła Białystok Zachód (z węzłem). Następnie – do końca tego roku – GDDKiA planuje ogłoszenie przetargu również w systemie „Projektuj i buduj” – na odcinek Białystok Zachód (Choroszcz) – Ploski, a w dalszej kolejności Ploski – Chlebczyn.

S16
Ostatnią trasą szybkiego ruchu w przygotowaniu jest droga ekspresowa S16. Ma biec od Knyszyna przez Ełk do Olszyna i połączyć S61 z S19. Trasa jest na wstępnym etapie prac przygotowawczych. Projektowane są pierwsze korytarze, którymi mogłaby przebiegać i które będą podlegać analizom.

Droga już budzi olbrzymie kontrowersje. Pojawił się bowiem pomysł poprowadzenia tej eski przez Biebrzański Park Narodowy.

Pozostałe krajówki
- Oprócz dróg ekspresowych GDDKiA zarządza na Podlasiu przeszło 852 kilometrami dróg krajowych, które łączą najważniejsze ośrodki w województwie, niekiedy prowadzą do przejść granicznych. W ostatnim okresie sporo z nich zostało zmodernizowanych, lub jest w trakcie rozbudowy, czy przebudowy - dodaje Rafał Malinowski.

Przypomina, że w 2018 roku zakończona została m.in. przebudowa 11-kilometrowego odcinka dk 65 od Moniek do Knyszyna, rozpoczęły się wtedy prace przy przebudowie dk 63 „przejście przez Kolno", które zakończą się jeszcze w tym roku. Ruszyła też modernizacja 33 km odcinka dk 66 prowadzącego od Bielska Podlaskiego do przejścia granicznego w Połowcach.

- We wrześniu tego roku rozpoczęła się rozbudowa drogi krajowej nr 63 na blisko 8-kilometrowym odcinku Wygoda – Zambrów oraz blisko 3-kilometrowego „przejścia przez Szepietowo, czyli drogi krajowej nr 66. W planach jest jeszcze m.in. 4-kilometrowe „przejście przez Wysokie Mazowieckie” oraz przebudowa drogi krajowej nr 63 na odc. Grochy - Pogorzele - Przeździecko – Mroczki, o długości 4,3 km - wymienia Rafał Malinowski.

Czarne chmury nad S16. Co dalej z łącznikiem Via Carpatii i Via Baltiki? Protesty w Podlaskiem i na Mazurach

Zima 30-lecia w Polsce, zasypie nas śnieg

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 16

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość

I co ten artykuł ma wspólnego z Łapami, że zamieszczacie go w serwisie lokalnym?

T
Transport
24 września, 06:44, mieszkaniec:

S16 nie ma kompletnie zadnego znaczenia strategicznego bo gdansk czy olsztyn to rejony bez rozwinietej gospodarki ktora by mogla wplynac na podlasie.

Mieszkancy gdanska/olsztyna sami emigruja do berlina za praca :)

Tylko S19 do lublina i dalej na poludnie europy/balkany ma sens na ta chwile.

24 września, 08:21, Kaszub:

Byłeś ostatnio w Gdańsku? Obok Wrocławia najlepiej rozwijające się miasto w Polsce -- zarobki są tam wyższe niż w Warszawie!

s 16 to droga strategiczna dla rosjii. ich lobbysci zrobia wszystko aby ta droga powstala kosztem mazur i ich mieszkancow.

T
Transport

S16 To droga zycia dla rosji kosztem mieszkanoc

G
Gość
24 września, 7:54, Gość:

Droga do Warszawy jest rzeczywiście ok. Jednak zastanawiam się, dlaczego MOP-y w stronę Białegostoku nie są czynne. Jak długo jeszcze będziemy udawać, że załatwianie potrzeb fizjologicznych nie dotyczy Polaków.

A po co. Z Białegostoku się tylko wyjeżdża. Nie ma po co na tą wioche jechać.

G
Gość
24 września, 7:26, Gość:

Poranny do dzieła! Teraz artykuł o planowanych trasach kolejowych wokół Białegostoku... Np. przez środek wsi Dobrzyniewo Fabryczne. Taka ciekawostka.

24 września, 07:45, Gość:

o tym wiadomo już od roku

Nitk nie napisał że to nowość. Ale artykułu o tym nie widziałem...

G
Gość
24 września, ‎07‎:‎54, Gość:

Droga do Warszawy jest rzeczywiście ok. Jednak zastanawiam się, dlaczego MOP-y w stronę Białegostoku nie są czynne. Jak długo jeszcze będziemy udawać, że załatwianie potrzeb fizjologicznych nie dotyczy Polaków.

Nie są czynne, bo nie ma chętnych na ich dzierżawę. A same się nie będą sprzątać itd. Co tu trudnego do zrozumienia?

M
Mefi
24 września, 06:44, mieszkaniec:

S16 nie ma kompletnie zadnego znaczenia strategicznego bo gdansk czy olsztyn to rejony bez rozwinietej gospodarki ktora by mogla wplynac na podlasie.

Mieszkancy gdanska/olsztyna sami emigruja do berlina za praca :)

Tylko S19 do lublina i dalej na poludnie europy/balkany ma sens na ta chwile.

Żadnego oprócz połączenia z Podlasia z największym hubem morskim w kraju. Przecież to jasne, że do rozwoju regionu potrzebne są korytarze komunikacyjne do wymiany towarów.

j
ja
24 września, 06:44, mieszkaniec:

S16 nie ma kompletnie zadnego znaczenia strategicznego bo gdansk czy olsztyn to rejony bez rozwinietej gospodarki ktora by mogla wplynac na podlasie.

Mieszkancy gdanska/olsztyna sami emigruja do berlina za praca :)

Tylko S19 do lublina i dalej na poludnie europy/balkany ma sens na ta chwile.

24 września, 08:21, Kaszub:

Byłeś ostatnio w Gdańsku? Obok Wrocławia najlepiej rozwijające się miasto w Polsce -- zarobki są tam wyższe niż w Warszawie!

tak tak zarobki maja wyzsze niz w olsztynie ale do warszawy czy katowic to im brakuje 3-4 tysie roznicy.

gdansk to dziura bez zadnego znaczenia gospodarczego po zamknieciu bezwizowego ruchu granicznego z kaliningradem.

T
Tkjm

Polska w ruinie.. Ciekowe ile PiSiORy wybudują?

G
Gość
24 września, 07:54, Gość:

Droga do Warszawy jest rzeczywiście ok. Jednak zastanawiam się, dlaczego MOP-y w stronę Białegostoku nie są czynne. Jak długo jeszcze będziemy udawać, że załatwianie potrzeb fizjologicznych nie dotyczy Polaków.

24 września, 08:19, Kazik:

Bo nikt nie chce ich prowadzić. Przetargi na MOPy były ogłaszane kilkukrotnie!

Coś nie jest takie, jak powinno być. Albo ceny przetargowe, albo warunki. Nie rozumiem słowa "nie można", skoro pi drugiej stronie Wisły można. Parking, toaleta i stolik do siedzenia. Cała filozofia. Obowiązek pracy rozwiązałby wiele, a na ten moment można by wykorzystać alimenciarzy, piratów drogowych, tych po alkoholu, tudzież inne pracy społecznie użyteczne. Pomysły są, tylko chyba chęci nie ma

K
Kaszub
24 września, 06:44, mieszkaniec:

S16 nie ma kompletnie zadnego znaczenia strategicznego bo gdansk czy olsztyn to rejony bez rozwinietej gospodarki ktora by mogla wplynac na podlasie.

Mieszkancy gdanska/olsztyna sami emigruja do berlina za praca :)

Tylko S19 do lublina i dalej na poludnie europy/balkany ma sens na ta chwile.

Byłeś ostatnio w Gdańsku? Obok Wrocławia najlepiej rozwijające się miasto w Polsce -- zarobki są tam wyższe niż w Warszawie!

K
Kazik
24 września, 07:54, Gość:

Droga do Warszawy jest rzeczywiście ok. Jednak zastanawiam się, dlaczego MOP-y w stronę Białegostoku nie są czynne. Jak długo jeszcze będziemy udawać, że załatwianie potrzeb fizjologicznych nie dotyczy Polaków.

Bo nikt nie chce ich prowadzić. Przetargi na MOPy były ogłaszane kilkukrotnie!

G
Gość

Droga do Warszawy jest rzeczywiście ok. Jednak zastanawiam się, dlaczego MOP-y w stronę Białegostoku nie są czynne. Jak długo jeszcze będziemy udawać, że załatwianie potrzeb fizjologicznych nie dotyczy Polaków.

G
Gość
24 września, 7:26, Gość:

Poranny do dzieła! Teraz artykuł o planowanych trasach kolejowych wokół Białegostoku... Np. przez środek wsi Dobrzyniewo Fabryczne. Taka ciekawostka.

o tym wiadomo już od roku

G
Gość

Poranny do dzieła! Teraz artykuł o planowanych trasach kolejowych wokół Białegostoku... Np. przez środek wsi Dobrzyniewo Fabryczne. Taka ciekawostka.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3