Zestawienie ekspresówek przygotowała właśnie Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w Białymstoku. Wiadomo, że przez nasz region przebiega lub ma przebiegać kilka takich tras. To S8, S16, S19, oraz S61. Pierwsze ekspresowe fragmenty pojawiły się w 2012 roku. Kierowcom udostępniono przebudowany fragment Białystok - Jeżewo oraz obwodnicę Zambrowa.
S8
Obydwa odcinki powstały w ramach budowy S8 łączącej Białystok z Warszawą (180 km). To jedyna gotowa podlaska ekspresówka.
- Podlaski odcinek S8, od granicy z województwem mazowieckim do Białegostoku ma 77,5 km długości i ostatnie jego fragmenty zostały udostępnione kierowcom pod koniec 2017 roku - informuje Rafał Malinowski, rzecznik GDDKiA w Białymstoku.
S61
To kręgosłup międzynarodowego korytarza transportowego Via Baltica od Warszawy do Budziska (granica z Litwą). S61 przebiega przez województwa mazowieckie, podlaskie i warmińsko – mazurskie.
- Jedynym jej gotowym odcinkiem jest fragment obwodnicy Augustowa łączący się z oddaną do użytku 13 kwietnia bieżącego roku – obwodnicą Suwałk. Natomiast w budowie – od października ubiegłego roku jest druga jezdnia obwodnicy Szczuczyna oraz 17-km odcinek Śniadowo – Łomża Południe (w realizacji od 28 sierpnia tego roku - informuje Rafał Malinowski.
Jeszcze w tym roku ma rozpocząć sie przebudowa kolejnych fragmentów: Stawiski - Szczuczyn oraz węzeł Kolno - Stawiski.
S19
Ta droga ekspresowa biegnie od Kuźnicy Białostockiej (przejście graniczne z Białorusią) – przez Białystok – Bielsk Podlaski i dalej na południe aż do Lublina i Rzeszowa. Jej podlaska część to około 175 km (licząc najkrótsze warianty). Trasa została podzielona na kilka odcinków. Jeszcze żaden nie jest w budowie.
Teoretycznie powinno się to wkrótce zmienić. Pierwszy przetarg: projektuj - buduj może zostać ogłoszony późną jesienią tego roku i będzie dotyczył odcinka od węzła Dobrzyniewo (ale bez węzła) do węzła Białystok Zachód (z węzłem). Następnie – do końca tego roku – GDDKiA planuje ogłoszenie przetargu również w systemie „Projektuj i buduj” – na odcinek Białystok Zachód (Choroszcz) – Ploski, a w dalszej kolejności Ploski – Chlebczyn.
S16
Ostatnią trasą szybkiego ruchu w przygotowaniu jest droga ekspresowa S16. Ma biec od Knyszyna przez Ełk do Olszyna i połączyć S61 z S19. Trasa jest na wstępnym etapie prac przygotowawczych. Projektowane są pierwsze korytarze, którymi mogłaby przebiegać i które będą podlegać analizom.
Droga już budzi olbrzymie kontrowersje. Pojawił się bowiem pomysł poprowadzenia tej eski przez Biebrzański Park Narodowy.
Pozostałe krajówki
- Oprócz dróg ekspresowych GDDKiA zarządza na Podlasiu przeszło 852 kilometrami dróg krajowych, które łączą najważniejsze ośrodki w województwie, niekiedy prowadzą do przejść granicznych. W ostatnim okresie sporo z nich zostało zmodernizowanych, lub jest w trakcie rozbudowy, czy przebudowy - dodaje Rafał Malinowski.
Przypomina, że w 2018 roku zakończona została m.in. przebudowa 11-kilometrowego odcinka dk 65 od Moniek do Knyszyna, rozpoczęły się wtedy prace przy przebudowie dk 63 „przejście przez Kolno", które zakończą się jeszcze w tym roku. Ruszyła też modernizacja 33 km odcinka dk 66 prowadzącego od Bielska Podlaskiego do przejścia granicznego w Połowcach.
- We wrześniu tego roku rozpoczęła się rozbudowa drogi krajowej nr 63 na blisko 8-kilometrowym odcinku Wygoda – Zambrów oraz blisko 3-kilometrowego „przejścia przez Szepietowo, czyli drogi krajowej nr 66. W planach jest jeszcze m.in. 4-kilometrowe „przejście przez Wysokie Mazowieckie” oraz przebudowa drogi krajowej nr 63 na odc. Grochy - Pogorzele - Przeździecko – Mroczki, o długości 4,3 km - wymienia Rafał Malinowski.
Dziennik Zachodni / Wielki Piątek
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?