Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Podlaskie - 10 lat w Unii Europejskiej. Gospodarka bez granic.

Maryla
Urszulę Martykę, właścicielkę bialostockiego klubu Lastag zdecydowanie cieszą możliwości, jakie nam dało wejście do Unii Europejskiej
Wiele podlaskich firm doskonale wykorzystuje fakt, że świat to dziś globalna wioska.

Dla słabej gospodarki woj. podlaskiego  otwarty unijny rynek jest wyzwaniem. I szansą.
Adam Byglewski, wiceprezes firmy Adampol z Zaścianek pod Białymstokiem, świadczącej usługi przewozu samochodów od Europy po Azję, w 1989 roku przywiózł z Niemiec pierwsze trzy samochody.  Dziś jego firma jest w gronie liderów branży transportowej w Polsce.
Zapytany o czasy sprzed i po akcesj do Unii Europejskiej pan Adam tylko się śmieje:

– Różnica jest tak wielka, że brakuje wręcz skali, żeby to porównać.

– Razem  ze współpracownikami doskonale rozumieliśmy, co to jest Unia Europejska i zdawaliśmy sobie sprawę z możliwości, jakie ona nam da – wspomina przedsiębiorca. –  Liczyliśmy na skok cywilizacyjny, ale nie spodziewaliśmy się, że będzie aż tak duży.

– Góra formalności, brak możliwości wykonywanie transportów wewnątrzunijnych, różne bariery administracyjne to wszystko zniknęło – wymienia Adam Byglewski. – Tasiemcowe kolejki na tamtych granicach, stanie po nocach, to wszystko z automatu się zakończyło z chwilą wejścia Polski do UE. Dziś mamy zwroty VAT z tankowanego paliwa w Niemczech czy innych krajach. Poprzednio albo tego nie było, albo było bardzo utrudnione.
Przedsiębiorca nie ukrywa, że jego zdaniem firma doskonale wykorzystała nowe możliwości, o czym świadczą jej przychody.

Ale otwarcie europejskiego rynku za bardzo znaczące uważa także Urszula Martyka, właścicielka białostockiego klubu Lastag, która w 2004 roku miała... 15 lat. Główną  atrakcją jej klubu jest możliwość gry w laserowego paintbala.
– System, z którego korzystam w firmie jest polski, ale przygotowując się do otwarcia firmy rozważaliśmy możliwość kupna sprzętu za granicą – mówi pani Urszula. – Prowadziliśmy nawet wstępne rozmowy z niemieckim producentem broni, który posiada w Niemczech kilka takich lokali jak ten, który otworzyliśmy w Niemczech.
Właścicielkę Lastaga cieszy możliwość łatwej migracji urządzeń i rozwiązań między krajami UE: – Dzięki temu nawet do kalkulacji zakupu sprzętu inaczej podchodzę – mówi. – I rzeczą całkowicie naturalną było, że  skierowano do nas zaproszenie, żeby przyjechać i przetestować sprzęt.

Marek Siergiej, prezes białostockiego Promotechu, jednej z najbardziej innowacyjnych firm w kraju w branży elektronarzędzi (chocby takich jak  podbijające zachodnie rynki wycinarki otworów w wieżach wiatrowych) bez wahania wylicza korzyści z otwarcia granic wewnętrznych Unii.
– Po pierwsze są onei związane z podróżami ludzi – mówi. –  Jako eksporter uczestniczymy w licznych imprezach targowych, odbywamy szereg spotkań, kontaktujemy się bezpośrednio. Zniesienie wiz i paszportów bardzo ułatwiło te kontakty face-to-face. Ale nie tylko oro chodzi: np. naprawy serwisowe przebiegają znacznie sprawniej, niemal natychmiastowo, a to bardzo ważne dla naszych klientów i dla nas.

Jak wielu przedsięóbiorców Marek Siergiej zwraca też uwagę na swobodę przepływu towarów:

– Kiedyś odprawa celna produktów, które chcieliśmy zaprezentować na targach to była prawdziwa przeprawa – wspopmina. – Teraz jest dużo łatwiej, co przekłada się na wzrost efektywności wymiany handlowej.

Specyfika położenia naszego województwa powoduje jednak, że dla podlaskich przedsiębiorców równie ważny jak zachodni jest kierunek wschodni.
– W  transporcie międzynarodowym mamy dziś do czynienia z naczyniami połączonymi: od Władywostoku do Gibraltaru świat stał się dla nas globalną wioską – ocenia Adam Byglewski. – Co ma tę drugą stronę, że  przy zawirowaniach na Wschodzie nawet ta otwartość na Zachodzie nie rekompensuje pewnych strat. Trzeba to w firmie starannie równoważyć.
Szef Adampolu nie demonizuje jednak znaczenia Schengen i utworzenia granicy UE na wschodnich rubieżach woj. podlaskiego: – Bez przesady z tym przymknięciem granicy – komentuje. – Przed 2008 rokiem  trzeba było mieć wizy i teraz też. To już raczej kolejne kryzysy, które miały miejsce, uprzykrzyły nam życie.
Czy oplacało sie skorzystać z tej proeksportowej szansy?
– Ależ oczywiście: bez eksportu firma by leżała – podsumowuje Adam Byglewski.

Opinie
Jerzy Grabowiecki, ekonomista, profesor UwB:

Dominacja rynku unijnego w eksporcie dotyczy wszystkich województw, w tym również województwa podlaskiego. W 2011 r. trafiły tam z Podlasia towary o łącznej wartości ponad 1,2 mld dolarów (co stanowiło 67,5 proc.całego eksportu). Udział rynków UE w strukturze eksportu województwa zmniejszył się jednak w porównaniu z 2004 r. o 6 pkt. proc.
Szczegółowe badania pokazują, że wraz z akcesją Polski do UE udział rynków unijnych w eksporcie Podlasia spadał systematycznie (osiągając w 2008 r. niecałe 58 proc.).
Okresowy (do 2009 r.) wzrost znaczenia krajów b. ZSRR w eksporcie województw Polski Wschodniej prawdopodobnie wynikał z wykorzystania tych rynków jako swoistego „poligonu doświadczalnego”, na którym producenci mogli sprawdzać jakość towarów oraz uczyć się metod marketingowych, by zdobytą tam praktykę później wykorzystać w ekspansji eksportowej do UE i innych krajów wysoko rozwiniętych.
Od 2010 rozpoczął się spadek znaczenia rynków b. ZSRR w eksporcie Polski Wschodniej, co może wynikać z faktu, iż zdobyte doświadczenia procentują w postaci wzrostu eksportu na rynki UE.
Moim zdaniem wymiana handlowa z zagranicą ma ogromne znaczenie dla wojewodztwa. I istnieją możliwości uruchomienia tego potencjału, ponieważ na Podlasiu są branże i przedsiębiorstwa, dla których właśnie eksport może być bardzo silnym czynnikiem rozwoju.

Witold Karczewski, przedsiębiorca, prezes Izby Przem.-Handlowej w Białymstoku
Otwarte granice to otwarty rynek, który wyzwolił dążenie, żeby na nim zaistnieć. Z jednej strony pobudziło to więc nasz eksport, ale z drugiej otworzyło nas na zalew zagranicznych towarów, na co nie byliśmy przygotowani. Po pewnym czasie to się jednak ustabilizowało.
W rezultacie region szczególnie dużo osiągnął w eksporcie rolno-spożywczym. W ubiegłym roku mieliśmy rekordowa nadwyżkę, bo potrafiliśmy dostosować się do wymogów rynku unijnego.
To, że statystyki  pokazują, że mimo wszystko udział podlaskiego eksportu spada w eksporcie ogólnokrajowym tłumaczyłbym tym, że oprócz silnego przemysłu rolno-spożywczego u nas nie ma za wiele silnych eksportowo zakładów innych branż.

Maciej Czarnecki, rzecznik prasowy Izby Celnej w Białymstoku
W minionym roku we wszystkich naszych oddziałach celnych zarejestrowaliśmy w ruchu towarowym blisko 78 tys. zgłoszeń celnych eksportowych i importowych.
Mieszkańcy naszego regionu sprowadzili do Polski w ramach nabycia wewnątrzwspólnotowego (z krajów UE) oraz w ramach importu (z krajów trzecich) łącznie 18,5 tysiąca samochodów osobowych.
Eksport to nie tylko działalność handlowa pomiędzy firmami: w 2013 roku na przejściach granicznych położonych w woj. podlaskim Służba Celna zarejestrowała ponad 1 milion dokumentów TAX FREE.
Blisko 300  tys. podróżnych (głownie obywateli Białorusi) na ich podstawie wywiozło zakupione u nas towary o łącznej wartości blisko 1 miliarda złotych.

ue

Szlabany w górę  Od wejścia Polski i Litwy do UE zniesiona została granica celna między tymi państwami umożliwiając m.in. swobodny obrót towarowy. A wejście do Strefy Schengen w 2008 (zdjęcie z uroczystości otwarcia granicy w Budzisku) spowodowało, że granicę można przekroczyć nie zdejmując nogi z pedału gazu.Przed wejściem do UE w Budzisku ruch był tak duży, że przed przejściem ustawiały się wielokilometrowe kolejki.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Kto musi dopłacić do podatków?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?