Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Podlaski ZUS ostrzega. Oszuści telefonują do seniorów i znowu udają, że są pracownikami ZUS

Opr. Andrzej Matys
Źródło: ZUS - zdjęcie ilustracyjne
Zakład Ubezpieczeń Społecznych ostrzega przed fałszywymi telefonami od osób podających się za pracowników ZUS. Oszuści proszą o podanie danych potrzebnych do wypłaty środków z subkonta. W ten sposób chcą wyłudzić informacje, które mogą posłużyć im np. do kradzieży lub zaciągnięcia kredytu.

- Chociaż schemat i sposób działania zmienia się, cel przestępców jest ten sam – wyłudzenie pieniędzy bądź pozyskanie danych, jak również hasła do konta bankowego i do portali społecznościowych. Tym razem jest podobnie, po oszustwach „na wnuczka” czy na „czternastą emeryturę” kolejną metodą naciągaczy jest zachęta do pozyskania „pieniędzy z subkonta” – uprzedza Katarzyna Krupicka, regionalna rzecznik prasowa ZUS województwa podlaskiego.

Czytaj również:

Do niektórych placówek Zakładu Ubezpieczeń Społecznych zaczęli zgłaszać się klienci, którzy odebrali telefon od osoby podszywającej się za pracownika ZUS. Oszuści proszą o podanie danych identyfikacyjnych niezbędnych do wypłaty pieniędzy z subkonta. Prawdopodobnie ich celem jest wyłudzenie informacji, które mogą później posłużyć np. kradzieży lub zaciągnięciu kredytu.

Należy uważać także na maile, których adresatem jest rzekomo ZUS. Może być w nich informacja o błędnie naliczonych składkach i prośba o skorygowanie wpłaty. Takie wiadomości mogą zawierać wirusy, dlatego należy je niezwłocznie usunąć i poinformować o tym policję. Pod żadnym pozorem nie wpłacajmy pieniędzy.

Czytaj również:

- Przez ostatni miesiąc ZUS prowadzi szeroką kampanię informacyjną skierowaną do płatników składek. Niektórzy z nich, zwłaszcza Ci, którzy zgłaszają do ubezpieczenia do pięciu osób mogą odebrać telefon lub otrzymać maila z prośbą o założenie konta na Platformie Usług Elektronicznych ZUS. Jednak podczas rozmowy, jak i w korespondencji są podane jedynie informacje ogólne w zakresie obowiązku i sposobu zakładania takiego profilu. Kontakt elektroniczny z naszymi klientami odbywa się wyłącznie w sytuacji, gdy posiadają już profil na Platformie Usług Elektronicznych ZUS i wyrazili zgodę na taką drogę komunikacji z naszej strony. Ostrzegamy, aby nie podawać swoich danych przez telefon i nie odpowiadać na podejrzane maile, które rzekomo pochodzą z ZUS – podkreśla Katarzyna Krupicka.

Czytaj również:

Jeśli rozmówca lub adresat maila wzbudzi nasze wątpliwości możemy go zweryfikować w najbliższej placówce ZUS bądź telefonicznie poprzez Centrum Obsługi Telefonicznej pod numerem: 22 560 16 00.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na poranny.pl Kurier Poranny