Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Podlaski Zespół Parlamentarny apeluje do rządu w sprawie budowy drogi ekspresowej Raczki-Augustów-Białystok

red
3 stycznia 2022 roku zostanie uroczyście otwarty odcinek S61 od Raczek  (woj. podlaskie) do Wysokiego (woj. warmińsko-mazurskie)
3 stycznia 2022 roku zostanie uroczyście otwarty odcinek S61 od Raczek (woj. podlaskie) do Wysokiego (woj. warmińsko-mazurskie) GDDKiA
Drogi należy w pierwszej kolejności budować tam, gdzie są najbardziej potrzebne - uważa Podlaski Zespół Parlamentarny. Dlatego apeluje do rządu o zmianę rozporządzenia w sprawie sieci dróg ekspresowych z uwzględnieniem w niej drogi Białystok – Augustów – Raczki.

Zdaniem podlaskich posłów i senatorów przemawiają za tym wyniki najnowszego pomiaru średniego dobowego natężenia ruchu przeprowadzonego przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad. Potwierdzają, że obecna droga krajowa Nr 8 na odcinku Białystok – Augustów jest jedną z najbardziej obciążonych ruchem pojazdów ciężarowych tras w  naszym kraju.

- Wynosi 5  tys. tirów na dobę i jest sześć razy większe niż na drodze krajowej Nr 65 Białystok – Ełk, wpisanej do planów rządowych jako droga ekspresowa - podkreślają parlamentarzyści w stanowisku przyjętym przez Podlaski Zespół Parlamentarny, któremu przewodniczy poseł Jarosław Zielińskix.

Czytaj też:Jarosław Zieliński: Drogi trzeba budować tam, gdzie są najbardziej potrzebne

Jego sygnatariuszami jest sześciu posłów (pięciu wybranych z listy PiS i jedne z listy KO) oraz trzech senatorów (wszyscy z PiS). Poczet podlaskich parlamentarzystów tworzy 14 posłów i trzech senatorów.

Nasi parlamentarzyści oczekują, że rząd weźmie pod uwagę dane dotyczące natężenia ruchu. Podkreślają, że uzupełnienie sieci dróg ekspresowych o odcinek Białystok – Augustów – Raczki jest warunkiem optymalnego i spójnego systemu komunikacyjnego w tej części Polski.

Przypominają, że podobne argumenty były formułowane w licznych uchwałach, stanowiskach i dezyderatach samorządów, organizacji społecznych i gospodarczych oraz głosach obywateli. Znalazły one swój wyraz w zakończonych 17 września 2021 roku konsultacjach publicznych dotyczących projektu Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 roku (z perspektywą do 2033 roku). W procesie tych konsultacji w sprawie uzupełnienia sieci dróg ekspresowych na terenie województwa podlaskiego złożono dużą liczbę 706 wniosków, w tym 61 wniosków instytucji i 645 wniosków obywateli.

- Oprócz argumentów przywoływanych we wcześniejszych wystąpieniach Podlaskiego Zespołu Parlamentarnego, potrzebę budowy drogi ekspresowej Białystok – Augustów – Raczki należy rozpatrywać także w kontekście funkcji i pierwotnego przebiegu trasy Via Carpatia im. Prezydenta Lecha Kaczyńskiego, twórcy jej koncepcji - zaznaczają w stanowisku parlamentarzyści.

Zgodnie z pierwotną koncepcją Via Carpatia miała ona łączyć kraje południowe z krajami bałtyckimi (Saloniki – Kłajpeda) i Skandynawią oraz prowadzić wzdłuż wschodniej granicy Polski od Barwinka, przez Lublin, Rzeszów, Białystok, Augustów, Suwałki do granicy z Litwą w Budzisku.

- Aby zrealizować deklarację łańcucką z 2006 roku, której sygnatariuszami byli ministrowie transportu Polski, Litwy, Słowacji i Węgier oraz wolę Prezydenta Lecha Kaczyńskiego, pomysłodawcy i patrona drogi Via Carpatia, należy przywrócić jej pierwotnie planowany i uzasadniony jej przyszłą funkcję i znaczeniem przebieg na terenie województwa podlaskiego, który został zmieniony z nie do końca wyjaśnionych i  niezrozumiałych powodów - zaznaczają podlascy parlamentarzyści w stanowisku.

Stało się to 2016 roku. Wtedy rząd przyjął, że Via Carpatia będzie prowadzić od Białegostoku przez Knyszyn do Ełku. W tym celu ma powstać odcinek drogi ekspresowej S16. Ma to być łącznik, który połączy S19 (nią na południe od Białegostoku będzie prowadzić Via Carpatia) z S61, czyli Via Baltiką.

Przypomnijmy, że droga Ełk - Knyszyn, z przejściem przez Biebrzański Park Narodowy w rejonie Osowca, jest na zaawansowanym etapie prac przygotowawczych. Biuro projektowe wykonało analizę ruchu, a w ramach Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (STEŚ) opracowane zostały trzy warianty trasy dla przebiegu Knyszyn - Ełk. Wszystkie w przybliżeniu poprowadzone w rejonie istniejącej drogi krajowej nr 65 (DK65).

Jednak biorąc pod uwagę wnioski samorządów o wprowadzenie korytarza po DK8 jako alternatywnego oraz problemy napotkane w trakcie prac projektowych, związane m.in. z przejściem przez Biebrzański Park Narodowy oraz kolizję z zabytkiem architektury militarnej - Twierdzą Osowiec, powstał też wariant 4 (alternatywny). Częściowo poprowadzony został po śladzie istniejącej DK8 Raczki - Augustów - Korycin - Knyszyn.

Ten korytarz transportowy (w ciągu DK8) jest opracowywany od 15 września 2020 r. i zakłada przejście doliny Biebrzy w rejonie Sztabina i połączenie z S61 na istniejącym węźle Raczki (istniejąca obwodnica Augustowa). Raport oddziaływania na środowisko na całe zadanie ma być przedłożony - 31.01 2022r.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Dziennik Zachodni / Wybory Losowanie kandydatów

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na poranny.pl Kurier Poranny