- Zmiana przepisów umożliwiła automatyzację załatwiania niektórych spraw przez KAS i ułatwiła klientom komunikację z urzędami skarbowymi. Ustawa z 8 czerwca tego roku pozwala nam na szersze niż dotychczas wykorzystanie usług cyfrowych, wprowadzenie elektronicznych doręczeń w e-Urzędzie Skarbowym i automatyzację procesu wydawania zaświadczeń – mówi rzecznik podlaskiej KAS Radosław Hancewicz.
Jak dodaje, użytkownicy e-Urzędu Skarbowego mogą już odbierać możliwość odbierać korespondencję kierowanej na ich konto w e-US. Warunkiem korzystania z tej usługi jest udzielenie zgody w serwisie na taką formę komunikacji. - Dzięki nowej funkcjonalności katalog spraw załatwianych kompleksowo za pośrednictwem e-US znacznie się poszerzy - mówi rzecznik.
W e-Urzędzie Skarbowym udostępnione zostały:
- zaświadczenia o wysokości przychodu, dochodu, podatku należnego oraz składek na ubezpieczenia wykazane w PIT (ZAS-DFU);
- zaświadczenia o wysokości dochodu podatnika w podatku dochodowym od osób fizycznych (ZAS-DF).
- Zaświadczenia o niezaleganiu w podatkach lub stwierdzające stan zaległości (ZAS-W) pojawią się w serwisie za kilkanaście dni.
Wniosek o wydanie zaświadczenia można złożyć w e-Urzędzie Skarbowym, ale wymagana zgoda podatnika na doręczanie elektroniczne zaświadczenia na konto w e-US. Osoby korzystające z e-US są zwolnione z opłaty skarbowej od wydawanych zaświadczeń.
Automatyczne wydanie zaświadczenia odbywa się bez udziału urzędu skarbowego, podatnik może je pobrać jako dokument elektroniczny. Zaświadczenie jest automatycznie podpisane pieczęcią szefa KAS.
Jeśli jest ono wystawiane ręcznie urząd skarbowy i doręczane na konto w e-US,s ygnowane jest podpisem elektronicznym przez osobę do tego upoważnioną.
Wydane w e-Urzędzie Skarbowym zaświadczenie jest dokumentem elektronicznym (plikiem), który w niezmienionej formie potwierdza /zaświadcza informacje dotyczące rozliczeń podatnika.
- Dokument elektroniczny wydany w e-Urzędzie Skarbowym ma taką samą moc prawną jak tradycyjny dokument papierowy. Do weryfikacji jego autentyczności służą narzędzia wykorzystywane do weryfikacji podpisu elektronicznego. Dokumentem to tylko plik elektroniczny doręczony podatnikowi w e-Urzędzie Skarbowym. Wydruk takiego zaświadczenia nie będzie traktowany jako dokument, nie będzie też dodatkowo podpisywany przez pracownika urzędu skarbowego - podkreśla Radosław Hancewicz.
- Zaświadczenia wydane w formie dokumentu elektronicznego, przedstawiane przy załatwianiu różnych spraw np. w bankach czy na uczelniach, powinny być respektowane.
- Natomiast samorządowe jednostki pomocy społecznej mogą automatycznie sprawdzać informacje o dochodach swoich klientów w elektronicznej usłudze wymiany danych, którą udostępni im KAS.
Strefa Biznesu: Dlaczego chleb podrożał? Ile zapłacimy za bochenek?
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?