Choć pojęcie to nie wynika wprost z przepisów prawa podatkowego, niemniej o jego ścisłym związku z ceną stanowią przepisy ustaw o podatku VAT, jak i o podatkach CIT i PIT, odnoszące się w szczególności do definicji przychodów z działalności gospodarczej, a w przypadku podatku VAT – podstawy opodatkowania.
Najczęściej udzielane rabaty mają formę tzw. „opustów finansowych” (zniżek procentowych lub kwotowych od ustalonej ceny), pomniejszających wcześniej określoną należność za wykonane świadczenie. I są stosowane przez sprzedającego dla określonych kategorii odbiorców, płacących głównie gotówką, kupujących duże ilości towaru jednorazowo lub w określonym czasie (stanowią jeden z podstawowych instrumentów marketingu i promocji).
Z punktu widzenia prawa podatkowego rozróżniamy dwie różne sytuacje:
1) Rabat (opust) udzielony już w momencie sprzedaży towarów (tzw. opust wynegocjowany lub transakcyjny) uwzględnia się od razu w fakturze, jako dotyczący danej indywidualnej transakcji sprzedaży. Określa on (a nie zmniejsza!) wielkość obrotu, gdyż obniża cenę jednostkową oraz wartość netto i brutto sprzedawanych towarów i świadczonych usług. niezależnie od tego, kiedy został faktycznie zrealizowany i jakie intencje kryją się za jego udzieleniem.
2) Obrót zmniejszają natomiast rabaty (opusty cenowe), udzielone przez podatnika później, tj. po wystawieniu faktury sprzedaży (po dokonaniu dostawy towarów), o przyznaniu których decyduje treść zobowiązania wynikająca z umowy sprzedaży. Opusty te dokumentuje faktura korygująca, której wystawienie powoduje konieczność skorygowania podstawy opodatkowania VAT, ale może to nastąpić wyłącznie przy zachowaniu warunków określonych w art. 29 ust. 4a – 4c ustawy o VAT.
Reasumując rabat udzielony nabywcy towarów i usług – po wystawieniu faktury VAT i wykonaniu świadczenia (dokonaniu dostawy lub usług) – zawsze zmniejsza u sprzedawcy cenę sprzedaży (nie może być traktowany jako koszt uzyskania przychodu, gdyż wiąże się z ustaleniem rzeczywistej wysokości przychodu, co potwierdza także wyrok NSA z 6.05.2009 r., II FSK 78/08). Czyli taki rabat obniża podstawę opodatkowania VAT. , a zarazem przychód ze sprzedaży dla celów podatku CIT i PIT.
Natomiast rabat otrzymany u nabywcy zmniejsza cenę nabycia towarów i usług, a tym samym koszt podatkowy.
Wyniki II tury wyborów samorządowych
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?