PKP Polskie Linie Kolejowe rozpoczynają modernizację trzech linii kolejowych na trasach: Białystok – Czeremcha ( 32), Łapy – Śniadowo (36) i Siedlce – Hajnówka (31). Prace rozpoczną się już 12 marca br. a ich główny cel to przygotowanie linii objazdowych niezbędnych w czasie remontu trakcji na linii nr 6 - w kwietniu rozpocznie się kolejny etap przebudowy trasy kolejowej Warszawa – Białystok, na odcinku Śniadowo – Czyżew. Trwają też przygotowania do prac na odcinku Czyżew-Białystok.
Prace remontowe najbardziej odczują pasażerowie korzystający na co dzień z połączenia kolejowego Białystok – Czeremcha. Na tej trasie jest tylko jeden tor, po którym jazda pociągów odbywa się w obu kierunkach, dlatego tutaj, na czas remontu, ruch zostanie całkowicie wstrzymany.
Prace będą przebiegały dwuetapowo: najpierw będzie remontowany odcinek Białystok – Bielsk Podlaski, następnie Bielsk Podlaski – Czeremcha. Prace na odcinku Białystok Bielsk Podlaski rozpoczną się 12 marca, a ich zakończenie zaplanowano na 1 lipca. Natomiast od lipca do końca września będzie modernizowany odcinek Bielsk Podlaski – Czeremcha.
- Mamy do wymiany prawie 70 km torów. Zgodnie z umową powinniśmy zakończyć remont do 27 listopada . Jednak wszystko wskazuje na to, że od października ta trasa będzie przejezdna. - informował Zastępca Dyrektora Regionu Centralnego ds. Projektów Unijnych PKP PLK Krzysztof Pietras.
W każdym z etapów będzie obowiązywał inny rozkład jazdy pociągów, a na remontowanym odcinku trasy zostanie uruchomiona komunikacja zastępcza.
- Tam gdzie można, będziemy jechać po torach, a na zamkniętych odcinkach pojadą autobusy – podkreślał Dyrektor Podlaskiego Oddziału Przewozów Regionalnych Jarosław Glazer.
Dodał również, że modernizacja linii objazdowych znacznie utrudni planowane na ten rok przez Przewozy Regionalne zwiększenie ilości połączeń kolejowych.
- Tam, gdzie chcieliśmy wykonywać przewozy dwa razy większe, mamy teraz kłopoty.
Czytaj dalej na kolejnej stronie
Warto przypomnieć, że w ramach rozkładu jazdy 2016/2017 zwiększona została oferta przewozowa w całym województwie.
Wzrosła również liczbę pociągów na linii nr 32. Z dwóch par pociągów kursujących w 2016 roku od 1 stycznia 2017r. na szlak wyjechały cztery pary pociągów.
Jak podkreślał Jarosław Glazer:
- Na etapie projektowania rozkładu jazdy nie mieliśmy informacji o całodobowym zawieszeniu ruchu pociągów na linii Białystok – Czeremcha.
PKP PLK rozpoczyna również remonty na trasach Łapy – Śniadowo (36) i Siedlce – Hajnówka (31). Jednak, jak podkreślał Krzysztof Pietras tutaj nie będzie tak dużych utrudnień.
- Linia 31 jest dwutorowa i nie przewidujemy całkowitej przerwy w ruchu. Również linia 36, która jest w tej chwili nieczynna- rozpoczniemy od prac na odcinku od Łap do Śniadowa. Następny odcinek to Śniadowo – Ostrołęka.
Choć wyremontowane trakcje kolejowe pozwolą na rozwijanie prędkości pociągów do 120 km/h, to na razie tylko teoretycznie.
- Docelowa prędkość 120 km/h na godzinę będzie możliwa na tych liniach w 2020 r. - jest to związane z koniecznością zakończenia innych prac – informował Krzysztof Pietras.
Aż do ich zakończenia pociągi po wyremontowanych i zmodernizowanych trasach pojada co najwyżej 80 km/h.
Rozczarowania tym faktem nie krył Dyrektor Podlaskiego Oddziału Przewozów Regionalnych Jarosław Glazer.
- Liczyłem bardzo, że remont, który będzie prowadzony w tym roku pozwoli nam na osiągnięcie już tych prędkości. Tabor który posiadamy pozwala nam na poruszanie się z prędkością 120 km/h.
Marszałek Województwa Podlaskiego Jerzy Leszczyński podkreślał, że ten rok dla części pasażerów w województwie będzie uciążliwy, ale inwestycje kolejowe są niezbędne. Zaznaczył też, że z punktu widzenia rozwoju regionu i dostępności komunikacyjnej istotna jest szybka kolej do Warszawy.
- Cieszymy się z kontynuacji prac na trasie Sadowne - Czyżew i działaniach podjętych w sprawie odcinka Czyżew - Białystok. Szybka kolej przy braku lotniska regionalnego jest niezbędna. Zabiegamy o to aby ta linia był jak najszybciej zmodernizowana i oddana do użytku.
Marszałek podkreślił, że w interesie naszego regionu leży również to, aby Rail Baltica dalej był kontynuowana z Białegostoku przez Ełk na Litwę - bo to łączy cały projekt korytarza europejskiego transportowego.
Rozpoczynające się prace modernizacyjne tzw. linii objazdowych pozwolą na przejęcie ruchu kolejowego - towarowego i osobowego w trakcie prac na trasie Warszawa-Białystok.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?