Pociąg Białystok - Waliły Stacja. Potrzebne porozumienie pięciu gmin

Tomasz Mikulicz tmikulicz@poranny.pl tel. 85 748 95 54
Orkiestrowy szynobus w Waliłach.
Orkiestrowy szynobus w Waliłach. Krystian Rózycki/Archiwum
Podczas Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy można się było przejechać szynobusem do Walił Stacji. Wzbudziło to zainteresowanie tą zapomnianą 38-kilometrowa trasą. Być może uda się ją przywrócić.

W Białymstoku pasażerowie wsiadaliby np. na nieczynnym dziś dworcu Białystok Fabryczny. Potem koła pociągu skierowałyby się do miejscowości: Kuriany, Zajezierce, Żednia i Sokole. Przystanek końcowy: Waliły Stacja. Takie marzenia mają białostoczanie i mieszkańcy innych, leżących na trasie miejscowości. Spodobała się im taka perspektywa po tym, jak podczas trwania finału Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy z Białegostoku do Walił Stacji wyruszył orkiestrowy szynobus.

- Ludzie mówili, że stan torów jest na cztery z plusem. Z technicznego punktu widzenia reaktywacja tej linii kolejowej jest jak najbardziej możliwa. Chodzi jednak o pieniądze - mówi Wiesław Kulesza, wójt gminy Gródek, który jest gorącym orędownikiem powrotu na tę trasę regularnych pociągów.

To z jego inicjatywy doszło do spotkania mieszkańców Gródka i Walił Stacji z władzami samorządu województwa oraz dyrekcją Przewozów Regionalnych.

- Do uruchomienia linii na pewno nie dojdzie w przeciągu następnych dwóch lat. Właśnie podpisaliśmy umowę z Przewozami Regionalnymi na realizację konkretnych połączeń. Nie możemy jej teraz zmieniać - mówi Walenty Korycki, wicemarszałek województwa.

Dodaje, że być może w nowej perspektywie unijnej na lata 2014-20 znajdą się pieniądze na tego typu inwestycje.

- Nigdy nic nie wiadomo. Tymczasem, sprawa wymaga dogłębnych analiz - twierdzi Walenty Korycki.

Wójt Gródka przyznaje, że to na razie bardzo wstępnym etap przedsięwzięcia. - Najpierw musimy dojść do porozumienia z czterema innymi gminami przez które miałaby przebiegać reaktywowana trasa. A są to: Zabłudów, Michałowo, Supraśl i Białystok - podkreśla Wiesław Kulesza.

Porozumienie może być trudne. Wiadomo, że każda z gmin musiałaby wyłożyć pieniądze zarówno na reaktywację, jak i bieżące utrzymanie linii. Na przykład władze Białegostoku odmówiły, kiedy kilka lat temu pojawił się pomysł stworzenia szybkiej kolei miejskiej.

Miałaby ona połączyć ze sobą odległe dzielnice miasta i skomunikować z Białymstokiem niektóre ościenne miejscowości. Z Grabówki jechałoby się przez Zaścianki i Zielone Wzgórza na Starosielce. Podróżni mogliby korzystać z karty miejskiej. Tej samej, którą używamy dziś w autobusach. Niestety, nic z tego nie wyszło, właśnie z uwagi na to, że zabrakło pieniędzy na realizację.

Czytaj e-wydanie »

Najnowsze informacje dot. koronawirusa

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 15

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość
W dniu 20.01.2016 o 11:36, Pan Grzegorz napisał:

mi się wydaje że brak ruchu towarowego na tej linii to skutek zamknięcia przejścia granicznego po katastrofie pociągu z chlorem w Białymstoku w 1989 roku.

o czym ty piszesz pacanie

P
Pan Grzegorz

mi się wydaje że brak ruchu towarowego na tej linii to skutek zamknięcia przejścia granicznego po katastrofie pociągu z chlorem w Białymstoku w 1989 roku.

w
wowa

Co ty chrzanisz człowieku, ze transport publiczny ma być dochodowy? Transport publiczny powinien zapewnić dojazd do każdej pipidówy w tym kraju, bo taka jest min. rola państwa. Taki szynobus napędził by rozwój lokalnych miejscowości, bo łatwo i tanio można by dojechać do pracy/szkoły, może jakaś firma by w pobliżu zainwestowała itp.

 

W przeciwnym wypadku opłacać się będzie tylko busiarzom zatrudniającym na umowne zlecenia i wożących pasażerów 25 letnim sprzętem. Do takiego rozwoju dążymy?

L
Lolo

Połączenie do Walił należy przywrócić. Jeśli chodzi o opłacalność to nie opłaca nam się najbardziej tylu głupich urzędników utrzymywać. Połączenie rozwinie ten region. Gdyby trzeba było budować tory to może by śię nie opłacało.

t
tubylec

W BIAŁYMSTOKU były takie czasy że np FASTY zatrudniały 7000 osób, UCHWYTY 2000  kilka zakładów Sierżana , Boruna itp kolejne 5000 pracowników , a huta szkła , a tzw Meble , a było jeszcze wiele mniejszych , o np prawie cała Elewatorska , a Biawar..

Dziś  nie ma w Białymstoku zakładu która zatrudnia ponad 1000 osób, ba nie ma i takiego co zatrudnia 500 pracowników.

A najwięcej ludzi jak mi się wydaje  to zatrudniają takie Auchony itp.

A właśnie gdy były te duże firmy wtedy dowożono pracowników .

Kogo ta kolej ma wozić , może turystów , grzybiarzy, dziadków z wnukami na wycieczki , czy chorych do doktora . 

i to wszystko .

Nie ma kogo wozić , nie ma tam kolei .A towary , węgiel , drzewo paliwa nie wiem .

c
centralnie
W dniu 16.09.2014 o 21:22, Integra napisał:

niedługo to ta trasa zamieni sie w atrakcję jak wąskotorówkw w Bieszczadach. Ale swoją drogą degradacja ściany wschodniej jest coraz głębsza, także z powodu braku transportu. Są wioski przy granicy gdzie nie ma żadnego autobusu,

 

prawda :angry: to się nazywa rozwój regionu...

ale tak jest jak do polityki idą ludzie nastawieni na koszenie kasy dla siebie a nie na pracę dla innych! wiadomo że takich nie obchodzi jakaś tam kolej skoro nie będą mieć z tego nic dla siebie

takich wybieramy i potem jest to co jest czyli beznadzieja...

ci z Warszawy nam nie pomogą (mówią otwarcie że liczą się tylko duże miasta i nawet Białystok się nie łapie...) więc powinniśmy dbać o nasze otoczenie sami a władzę rozliczać i nie dopuszczać do marnowania naszych wspólnych pieniędzy!

I
Integra

niedługo to ta trasa zamieni sie w atrakcję jak wąskotorówkw w Bieszczadach. Ale swoją drogą degradacja ściany wschodniej jest coraz głębsza, także z powodu braku transportu. Są wioski przy granicy gdzie nie ma żadnego autobusu,

c
centralnie
W dniu 30.01.2013 o 15:13, Gość napisał:

bezsensowne robienie nadziei na coś niemożliwe , i wręcz nieuzasadnione ekonomicznie !

 

są rzeczy nieuzasadnione ekonomicznie a funkcjonują albo nawet powinny funkcjonować

nie tylko kasa sie liczy...

 

 

dobrze że na opere starczyło

 

na przykład!

akurat niezbyt pozytywny... :ph34r:

 

 

W dniu 30.01.2013 o 16:17, WonPO napisał:

Dokładnie i na bale Tadzika T zwanego Największym Likwidatorem Miejsc Pracy w Historii Miasta Białegostoku !!!!!

 

patrz ile czasu od Twojego komentarza a z pracą w Białymstoku coraz gorzej... :( :angry:

zresztą nie tylko z pracą!

opera zadłużona, nikt nie skontrolował no bo po co

pociąg do Warszawy odcięty, bo czasu nie było na remonty

zabytki ostatnie burzone bo przecież deweloper ma miejsce zagrzane w czterech literach Tadzia...

 

kiedy ludzie się... ZDENERWUJĄ?

 

 

 

 

 

W
WonPO
dobrze że na opere starczyło

dobrze że na opere starczyło

Dokładnie i na bale Tadzika T zwanego Największym Likwidatorem Miejsc Pracy w Historii Miasta Białegostoku !!!!!
G
Gość

Gdyby były tu zakłady pracy, byliby też pasażerowie dla takiej białostockiej eskaemki. Niestety w tej umieralni nie miałoby to racji bytu. Wielka szkoda.

m
mkooollo

dobrze że na opere starczyło

G
Gość

.
Własnie o to chodzi,że tramwaj czy autobus czy pociąg ma kursować tam gdzie się to opłaca, a nie tam gdzie sobie tego zażyczy kilka mieszkających tam osób. Jeżeli transport jest prywatny to płacą za niego tylko Ci co korzystają. I tak jest sprawiedliwie.

G
Gość
A dlaczego nie można udostępnić torów prywatnym spółkom? Niech płaca i konkurują ze sobą o klienta

Prywatne spółki są zainteresowane działalnością dochodową , a nie z góry deficytową , a tą w przypadku kolei zapewnia jedynie transport towarowy .
Omawiany artykuł jest tendencyjny , klasyczne mydlenie ludziom oczu , i bezsensowne robienie nadziei na coś niemożliwe , i wręcz nieuzasadnione ekonomicznie !
f
firanka

a Sokółka-Suwałki do likwidacji :/

G
Gość

A dlaczego nie można udostępnić torów prywatnym spółkom? Niech płaca i konkurują ze sobą o klienta

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3