Przypomnijmy, że węzeł Porosły to jedna ze sztandarowych i najbardziej spektakularnych inwestycji drogowych ostatnich lat w Białymstoku. Zostało oddana do użytku pod koniec 2020 roku. Zapewnia płynne połączenie z drogą ekspresową S8. Kosztował 277 mln zł (roboty drogowe 252, wykup gruntów - 25 mln).
Czytaj też:Węzeł miasta poza miastem
W ramach inwestycji przebudowana została droga krajowa nr 8 na odcinku od granicy miasta Białystok do węzła Porosły oraz droga wojewódzka 676 na odcinku od skrzyżowania al. Jana Pawła II z ul. Narodowych Sił Zbrojnych w Białymstoku do węzła Porosły. Wybudowano około 10 km dróg w tym: 1,7 km drogi wojewódzkiej, 1,87 km drogi krajowej, 5,49 km dróg dojazdowych, 1,54 km łącznic
Powstało 5 obiektów inżynierskich:
- estakada w ciągu DK 8 (Porosły),
- wiadukt drogowy na skrzyżowaniu DK 8 i DW 676,
- estakada w ciągu DW 676 (Al. Jana Pawła II) na skrzyżowaniu z ul. Elewatorską,
- wiadukt drogowy na skrzyżowaniu DW 676 (Al. Jana Pawła II) i linii kolejowej Białystok – Bartoszyce,
- wiadukt drogowy (druga jezdnia) nad linią kolejową Białystok – Bartoszyce w ciągu DK 8 (Gen. F. Kleeberga).
- Okazuje się, że po oddaniu węzła Białystok utracił trochę swojej powierzchni na rzecz gminy Choroszcz - twierdzi nasz Czytelnik.
Wskazuje, że przed modernizacją węzła Porosły znak D43 (koniec terenu zabudowanego miasta Białegostoku ), a jadąc od Warszawy znak D42 (początek terenu zabudowanego miasta Białystok) umieszczone były na wysokości ulicy Esperantystów (jadąc w kierunku Warszawy daleko za końcem ul. Elewatorskiej).
Obecnie znaki te umieszczono przy alei Jana Pawła II, tuż za wiaduktem nad przejazdem kolejowym Białystok - Ełk w stronę Warszawy, a więc ok. 350-400 m bliżej Białegostoku.
- Z tego wynika, że ul. Elewatorska od oddania do ruchu zmodernizowanej ulicy JP II znalazła się poza granicami miasta Białystok i należy ją traktować jako leżącą w granicy gminy Choroszcz . Tak więc salon Toyoty, salon Seata, PZZ, Polmos i inne firmy przy ul. Elewatorskiej przekazano do gminy Choroszcz. Dlaczego zmniejszono granice miasta na alei Jana Pawła II o około 400 m?- pyta Czytelnik.
Według władz Białegostoku znaki D-42 i D-43 nie wyznaczają granicy administracyjnej miejscowości, a informują kierujących o tym, że wjeżdżają bądź wyjeżdżają z obszaru zabudowanego. Zgodnie z obowiązującymi przepisami granica obszaru zabudowanego wyznaczonego znakami D-42 i D-43 powinna być powiązana z występującą wzdłuż drogi zabudową o charakterze mieszkalnym i występującym na drodze ruchem pieszych. Wyżej wymienione znaki powinny być umieszczone w pobliżu miejsca, w którym następuje wyraźna zmiana charakteru zagospodarowania otoczenia drogi.
- W rejonie wiaduktu kolejowego następuje wyraźna zmiana charakteru Al. Jana Pawła II, wobec czego znaki D-42 i D-43 zostały umieszczone prawidłowo, zgodnie z wymaganiami określonymi w rozporządzeniu ministra Infrastruktury - informuje Anna Kowalska z departamentu komunikacji społecznej magistratu. - W ramach budowy węzła „Porosły” wskazane przez Czytelnika obiekty nie zostały przekazane gminie Choroszcz.
Węzeł Porosły w budowie. Zobacz inwestycję na wyjeździe do Warszawy z lotu ptaka [Wojciech Zalewski - studiozalewscy.pl]
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?