PKS Białystok ma 9 mln długów

Julita Januszkiewicz [email protected]
Załoga PKS liczy 280 pracowników. W ciągu trzech lat zwolniono 90 osób, z administracji
Załoga PKS liczy 280 pracowników. W ciągu trzech lat zwolniono 90 osób, z administracji archiwum
Udostępnij:
W czwartek szefowie spółki spotkają się z marszałkiem Mieczysławem Baszką. Będą rozmawiali o fatalnej sytuacji finansowej PKS Białystok.

- Jest tragicznie. Nasze kilkuletnie zobowiązania wynoszą aż 9 milionów złotych - przelicza Józef Klim, wiceprezes białostockiej spółki PKS. Chodzi o opłaty leasingowe za autobusy, kredyty, a nawet zaległe podatki.

- Teraz nie udźwigniemy tego długu - nie ukrywa wiceprezes. Spółce nie pomogło też 2,5 mln zł kredytu bankowego, który niedawno poręczył zarząd województwa. PKS musiało zaciągnąć go na bieżące wydatki.

- Potrzebowaliśmy pieniędzy na płace pracowników, zakup paliwa czy naprawy taboru - zdradza Józef Klim.

Kłopotami finansowymi PKS niepokoi się marszałek Mieczysław Baszko, któremu podlega spółka. W czwartek w tej sprawie spotka się z szefostwem spółki. - Liczę, że zarząd firmy przedstawi warianty naprawy oraz plany na przyszłość - mówi Mieczysław Baszko.
Wiceprezes Klim wczoraj nie chciał nam ujawnić, jak zamierza uratować PKS. Nie krył jednak, że znów chce pomocy właściciela, czyli urzędu marszałkowskiego.

- Ale nie chodzi nam o kolejne poręczanie kredytów - zastrzega Józef Klim. Liczy, że samorząd będzie dopłacał do kursów. Teraz urząd marszałkowski miesięcznie dokłada do biletów ulgowych ok. 300 tysięcy złotych.

Wiceprezes uważa też, że kłopoty spółki skończą się, gdy uda się jej sprzedać nieruchomości przy ulicy Fabrycznej. Znajduje się tam baza autobusowa: budynek administracyjny i stacja paliw. Ale PKS od dawna nie może znaleźć kupca. Być może dlatego, że za swoje działki żąda ok. 24 mln złotych.

- Kolejny przetarg planujemy w lutym. Jeśli tym razem się nam uda, zdobędziemy pieniądze na wymianę taboru - ma nadzieję Józef Klim.

Autobusy są wysłużone i zdewastowane. W ciągu trzech lat spółka kupiła 10 pojazdów, w tym pięć wzięła w leasing. To jednak za mało. - Rocznie powinniśmy kupić 10 nowszych pojazdów - wyjaśnia Klim.

Poza tym białostocki PKS wykańcza konkurencja. Pasażerowie chętniej wybierają podróż autobusami innych przewoźników. - W ciągu ostatnich dwóch lat zlikwidowaliśmy około 17 procent połączeń. Głównie dlatego, że były nierentowne - mówi Adam Jakubowski, kierownik ds. przewozów w spółce.

Czytaj e-wydanie »

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na Twitterze!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na Twiterze!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Wideo

Komentarze 40

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

g
gość

Jakie sa efekty tego spotkania?

t
tykocki

Albo z Tykocina "wojażer" odjeżdża 15.34 a PKS 15.35. Wcześniej "wojażer" odjeżdżał 15.50-dlaczego ktoś w UM pozwolił na taką zmianę, czy to jest normalne???

w
wowa

W jaki sposób PKS ma nie przynosić strat jeśli urząd marszałkowski pozwala prywaciarzom na kursy 5 min. przed PKS-em? Nie 15 czy 20 min tylko 5 minut. 

 

Co do pana z pierwszego postu nie jest prawdą, ze prywaciarze mają lepszy stan taboru.  To jest bardzo często zdezelowany sprzęt z zachodu sprowadzony za grosze. 

G
Gość

A pomyśleć, że jeszcze kilka lat temu nasz PKS był jednym z najlepszych w kraju... 8 pierwszych podpisów pod zdjęciami chyba dogłębnie wszystko wyjaśnia: phototrans.pl/autobusy.php?s=5014&twb1=t&autor_id=756&map=yes&send_data=Send

G
Gość
W dniu 30.01.2015 o 09:43, Gość napisał:

nie mozna zakazac prywatnym przewoznikom prowadzenia dzialalnosci. to tak jak by zamknac prywatne sklepy za zostawic panstwowe. kazdy woli prywatna linje bo ma czyste autobusy fajne

''Linje" haha :P Czyste, fajne autobusy u prywaciarzy, dobre, dobre :P Rzeczywiście taki "Włajażer" to naprawdę "super" przewoźnik ;) Już nie wspomnę, że rozkład u prywaciarzy (czas przejazdu) to chyba dla osobówki, która nie zatrzymuje się na przystankach... :)

a
ala wilk

No Gierka to raczej autobusy PKS nie pamiętają, ale Mazowieckiego czy Suchocką to niektóre pamiętają. 

n
nieznana
Wy się dziwicie, że ludzie wybierają inna firmę komunikacji? Gdyby autobusy były zadbane a człowiek latem się nie dusil, a zimą nie marzł w tych autobusach to każdy by patrzył na to inaczej. Kolejna rzecz, wasze rozkłady autobusów są śmieszne,np.kurier jankowscy są 12:44 a wy 12:41 a przez godz juz nie ma rzadnego, wiec ja się pytam jaki jest tego sens? Wystarczy pomyśleć czy człowiek poczeka te 3 min dłużej i wsiadzie do wygodnego autobusu jak i obsługi czy do was?
f
fan
W dniu 30.01.2015 o 10:28, Gość napisał:

przecież to przystanek miejski, a nie dworzec prywatny...

A miejski to prywatny czy nasz, narodowy, wspólny, tymi "ręcami" budowany za socjalizmu? ;) 

G
Gość
W dniu 30.01.2015 o 09:38, Gość napisał:

przeciez prywatni nie jada z dworca pks. pks jedzie z dworca prywatnych:) np pks do studzianek 

przecież to przystanek miejski, a nie dworzec prywatny...

f
fan
W dniu 30.01.2015 o 09:43, Gość napisał:

nie mozna zakazac prywatnym przewoznikom prowadzenia dzialalnosci. to tak jak by zamknac prywatne sklepy za zostawic panstwowe. kazdy woli prywatna linje bo ma czyste autobusy fajne

To jest obraz zderzenia się socjalistycznego państwa z kapitalistyczną gospodarką, lecz kierowaną przez polityczne i związkowe kleszcze. Gdyby taki PKS był wielką firmą mielibyśmy już ich na ulicach z żądaniami przybycia w ekspresowym tempie pani premier w celu podpisania ugody i przekazania dofinansowania. A tak.... cisza i wszyscy się tam modlą żeby to padło jak najpóźniej, a tak się stanie gdy następna transza kroplówki wpłynie na konto. Czy sądzicie że gdy sprzedadzą już zajezdnię z Jurowieckiej to długo jeszcze pociągną? Obstawiam za dwa - trzy lata następne tego typu artykuły zaraz po tym gdy wypłaca sobie nagrody za znakomite zarządzanie.

G
Gość

kierowcy kradli bilety i rope gora tez krecila i wykrecili. prywaciaz pilnuje ropy ma czeste katrole i go nie okradaja

d
dziuniek
W dniu 29.01.2015 o 11:18, pol napisał:

 Klim to wicedyrektor , rozumiem że jest jeszcze dyrektor, kierownik do spraw przewozów, to  pewnie jest i kierownik do spraw zakupów , sprzedaży, remontów ha ha ha . Brawo panie marszałku za sprawny nadzór nad firmą , zamiast zatrudnić człowieka który by rozgonił tych nierobów to on zatrudnił klima.

toż to wybitny" specjalista od logistyki i komunikacji ;) -  no dobrze - od historii komunikacji :P

G
Gość

nie mozna zakazac prywatnym przewoznikom prowadzenia dzialalnosci. to tak jak by zamknac prywatne sklepy za zostawic panstwowe. kazdy woli prywatna linje bo ma czyste autobusy fajne

g
gościu

Teraz prezesom trzeba znależć nowe posadki a conajmniej rady nadzorcze ,albo chociaz na jakichs pełnomocników

G
Gość
W dniu 30.01.2015 o 08:47, Gość napisał:

A ja bym zlikwidowal prywatnych przewoznikow z terenu  dworca PKS.Niech wybuduja swoj dworzec.

przeciez prywatni nie jada z dworca pks. pks jedzie z dworca prywatnych:) np pks do studzianek 

Przejdź na stronę główną Kurier Poranny
Dodaj ogłoszenie