Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Sztuka dla sztuki? Jest ścieżka rowerowa, ale... (zdjęcia)

Marcin WALASIK [email protected]
Wzdłuż niedawno przebudowanego odcinka ulicy Zbrowskiego, powstała droga rowerowa, ale... z betonowej kostki.
Wzdłuż niedawno przebudowanego odcinka ulicy Zbrowskiego, powstała droga rowerowa, ale... z betonowej kostki. Szymon Wykrota
To, że jest z kostki brukowej, to najmniejszy problem.

Bartosz Rutkowski, rzecznik prasowy Miejskiego Zarządu Dróg i Komunikacji w Radomiu:

- Droga rowerowa przy ulicy Zbrowskiego została wykonana z betonowej kostki, ponieważ jest to krótki odcinek. Jedyna w Radomiu firma, produkująca specjalną masę, jednorazowo nie wytwarza tak małych jej ilości. Pionowe oznakowanie trasy zostanie niebawem poprawione, tak by nie wprowadzało w błąd rowerzystów i pieszych.

Cykliści mają zastrzeżenia nie tylko do materiału, z której została wybudowana trasa. Złe jest też oznakowanie pionowe oraz wyprofilowania zakrętów.
Cykliści mają zastrzeżenia nie tylko do materiału, z której została wybudowana trasa. Złe jest też oznakowanie pionowe oraz wyprofilowania zakrętów. Szymon Wykrota

Cykliści mają zastrzeżenia nie tylko do materiału, z której została wybudowana trasa. Złe jest też oznakowanie pionowe oraz wyprofilowania zakrętów.
(fot. Szymon Wykrota)

Niedawno zakończyła się przebudowa skrzyżowania ulic Zbrowskiego i Paderewskiego na radomskim Gołębiowie II. Prowadzone tam przez kilka tygodni roboty objęły między innymi chodniki oraz krawężniki. Wzdłuż remontowanego fragmentu ulicy (od skrzyżowania z ulicą Paderewskiego do Piwnika) powstała też ścieżka rowerowa. Efekt przeprowadzonych prac nie podoba się cyklistom, którzy wytykają liczne błędy.

KOSTKA ZAMIAST ASFALTU

Rowerzystów najbardziej zaniepokoiła betonowa kostka, która posłużyła do budowy nawierzchni opisywanej ścieżki, bowiem od kilku lat wszystkie trasy dla jednośladów wykonywane są wyłącznie ze specjalnej, czerwonej masy.

- Kilka lat temu o stosowanie asfaltu do tego celu toczyliśmy prawdziwy bój z urzędnikami. Na szczęście udało się ich przekonać, że jest on najlepszym materiałem do budowy dróg rowerowych. Dlatego jesteśmy mocno zdziwieni, że na ulicy Zbrowskiego użyto betonowej kostki - mówi Łukasz Zaborowski z Bractwa Rowerowego.

Dlaczego kostka brukowa jest tak znienawidzona przez wszystkich cyklistów? - Ponieważ rowerzysta poruszający się po nawierzchni z kostki, napotyka opory toczenia o 30 procent większe, niż w przypadku nawierzchni asfaltowej, a to utrudnia jazdę - tłumaczy Łukasz Zaborowski.

DROGOWCY ZROBILI WYJĄTEK

O komentarz w tej sprawie poprosiliśmy miejskich drogowców. Jak się okazuje, inwestycja została wykonana dość spontanicznie. Częścio wo sfinansował ją prywatny deweloper, który niedawno wybudował pobliskie bloki i dzięki przebudowie ułatwiono do nich dojście oraz dojazd.

- Do budowy dróg rowerowych stosujemy specjalną masę asfaltową, jednak w tym przypadku musieliśmy zrobić wyjątek. Jest to krótki odcinek, a jedyna w Radomiu firma, produkująca tę mieszkankę, jednorazowo nie wytwarza tak małych jej ilości - informuje Bartosz Rutkowski, rzecznik prasowy Miejskiego Zarządu Dróg i Komunikacji.

NASZ KOMENTARZ

NASZ KOMENTARZ

Nie wszyscy uczą się na błędach

O ile można zrozumieć i przyjąć argument drogowców odnośnie zastosowania kostki na krótkim odcinku ścieżki rowerowej przy ulicy Zbrowskiego, to już w żadnym wypadku nic nie usprawiedliwia ich ze złego oznakowania oraz wytyczenia przebiegu trasy. Zanim rozpoczęto tę przebudowę, ktoś musiał przygotować projekt oraz go zatwierdzić. Niestety, jest to nie pierwszy taki przypadek. Świadczy to tylko o tym, że nie wszyscy urzędnicy odpowiedzialni za drogi potrafią uczyć się na błędach...

Marcin WALASIK
[email protected]

ZŁE ZNAKI I ZAKRĘTY

Betonowa kostka to nie jedyna rzecz, do której mają zastrzeżenia cykliści. Drogowcy zastosowali absurdalne oznakowanie trasy, które wprowadza w błąd rowerzystów i pieszych.

- Faktycznie zostały tam zamontowane złe tarcze znaków. Niebawem zostaną one wymienione na prawidłowe - zapewnia Bartosz Rutkowski.

Przedstawiciele Bractwa Rowerowego mają też uwagi do samego poprowadzenia trasy. Szczególnie dotyczą one wyprofilowania zakrętów, które znajdują się przy skrzyżowaniu z ulicą Paderewskiego. - Jeśli już drogowcy użyli kostki, to mogli ją odpowiednio dociąć, tak żeby zakręty miały łagodne łuki - mówi Łukasz Zaborowski.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na echodnia.eu Echo Dnia Radomskie