Pilnuj gwiazdek

Piotr Walczak
Od 12 lat organizacja EuroNCAP przeprowadza testy zderzeniowe i ocenia auta pod względem bezpieczeństwa
Od 12 lat organizacja EuroNCAP przeprowadza testy zderzeniowe i ocenia auta pod względem bezpieczeństwa
Kupujesz nowy samochód? Sprawdź, jak wypada w testach zderzeniowych.

Takimi sprawdzianami zajmuje się EuroNCAP. Jest to niezależna i niedochodowa organizacja ds. oceny bezpieczeństwa pojazdów, która powstała w 1997 roku. Od tego czasu przeprowadza i porównuje testy zderzeniowe, a następnie publikuje ich wyniki.

Pięć gwiazdek to prestiż

– Oczywiście nie wszyscy uznają noty wystawiane przez EuroNCAP w próbach zderzeniowych – mówi Wojciech Drzewiecki, prezes Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar. – Z prostego powodu – testy przeprowadzane są w określonych warunkach, a przecież nie da się przewidzieć, do jakiej sytuacji dojdzie na drodze.

Organizacja podaje wyniki z testów w pięciostopniowej skali (piąta gwiazdka pojawiła się w 1999 roku). I choć na początku eksperci nie wierzyli w możliwość uzyskania najwyższej noty, to teraz taki wynik nie dziwi już nikogo.

Testy to jedno, rzeczywistość – drugie

– Trzeba się do tego przyzwyczaić, że coraz więcej nowoczesnych samochodów będzie uzyskiwało ten najwyższy wynik – ocenia Wojciech Drzewiecki.

Jak jednak zaznacza prezes Samaru, osiągnięcie pięciu gwiazdek przez jakieś auto nie gwarantuje wcale, że gdy dojdzie do wypadku, to kierowca i pasażerowie wyjdą z niego bez szwanku.

Praw fizyki nie da się oszukać: gdy małe auto zderzy się z większym i cięższym samochodem, to pasażerowie tego pierwszego przypuszczalnie zostaną bardziej poszkodowani. Niezależnie od liczby gwiazdek.

Nowe zasady już funkcjonują

Niedawno został zmieniony system oceniania. Dotychczasowe trzy kategorie (bezpieczeństwo dorosłych pasażerów, bezpieczeństwo przewożonych dzieci, bezpieczeństwo pieszych przy zderzeniu z autem) zostały połączone w jedną. Co prawda nadal auta będą oceniane w tych trzech kategoriach, ale wynik wyrażany będzie w procentach.

Wyzwanie dla producentów

Dodano też czwartą kategorię, która ma na celu próbę oceny aktywnych i pasywnych systemów bezpieczeństwa, które wspierają czynności kierowcy (m.in. ESP i kontrola zapiętych pasów).

Tym samym EuroNCAP daje do zrozumienia producentom, że wymagania będą stawiane na coraz wyższym poziomie i zdobycie pięciu gwiazdek podczas testów nie będzie już takie proste.

Konieczny zakaz eksportu drewna, inaczej wiele firm upadnie

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie