W tej chwili czekamy na decyzję Urzędu Lotnictwa Cywilnego w sprawie wycinki drzew, które stanowią zagrożenie w ruchu lotniczym. Możliwe, że przyjdzie na dniach. Bez usunięcia naturalnych przeszkód, nie otrzymamy certyfikacji – przyznaje Sławomir Sarnowski, prezes zarządu spółki Aero Partner, która będzie zarządzać pasem startowym na Krywlanach.
Ta jest konieczna, by na utwardzonym pasie startowym mogły lądować i startować niewielkie samoloty. Choć jego budowa zakończyła się we wrześniu, a wiosną miały być już potrzebne pozwolenia (takie pojawiały się zapowiedzi), końca procedur nie widać. W najbliższych tygodniach nie ma szans na certyfikację Krywlan. W tej chwili najważniejszą przeszkodą są drzewa. Kiedy zostaną usunięte i w jakiej ilości, na razie nie wiadomo. Wstępnie mówi się o kilkudziesięciu hektarach. Wycinką miałyby się zająć Lasy Państwowe.
Bez certyfikacji nie polecimy. Pas startowy na Krywlanach musi czekać. Do wiosny [ZDJĘCIA]
– Na razie do wiadomości Nadleśnictwa w Dojlidach dotarła korespondencja między ULC, a spółką Aero Partner, z prośbą o zapoznanie się z dokumentacją. W tej chwili ją analizujemy – mówi Jarosław Krawczyk, rzecznik Lasów Państwowych w Białymstoku.
Nie podaje terminu, kiedy może rozpocząć się wycinka. Przypomina za to, że obecnie trwa okres ochronny ptaków, który zakończy się 31 sierpnia. Taki termin jest zwyczajowo przyjęty. I może mieć wpływ, chyba że pojawią się inne argumenty, na ostateczną decyzję w sprawie Krywlan.
To może oznaczać, że pierwsze samoloty wylądują na białostockim pasie dopiero w drugiej połowie roku.
Wiadomo, że pas przystosowany jest do niewielkich maszyn zabierających na pokład do 50 osób. Zasięg statków powietrznych to 1,5–2 tys. km. Z pasa startowego korzystać będą mogły także lotnicze ośrodki szkoleniowe, pogotowie ratunkowe, Podlaski Oddział Straży Granicznej i inne służby państwowe.
Inwestycja na Krywlanach to pas startowy o wymiarach 1350 m na 30 m (o nawierzchni utwardzonej z asfaltobetonu) oraz droga startowa o wymiarach 840 m na 160 m (o nawierzchni trawiastej). Wybudowano także płytę do zawracania samolotów, drogi kołowania, płyty postojowe.
Czy Krywlanami interesują się już firmy lotnicze? – Kwestie związane z realnym zainteresowaniem usługami lotniczymi świadczonymi na lotnisku przez potencjalnych przewoźników mogą być szczegółowo rozważane po pomyślnym, całkowitym zakończeniu procedur certyfikacyjnych i rejestracyjnych określonych przez ULC – odpowiada Anna Kowalska z magistratu.
Lotnisko Krywlany Białystok. Pas startowy już gotowy
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?