Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Pas startowy na Krywlanach ciągle uziemiony. Certyfikacja przedłuża się. Potrzebna wycinka drzew

(mg)
Pas startowy na Krywlanach bez certyfikacji. Nadal
Pas startowy na Krywlanach bez certyfikacji. Nadal Wojciech Wojtkielewicz
Choć budowa pasa startowego zakończyła się we wrześniu, ciągle nie ma pozwolenia na lądowanie. Krywlany nadal czekają na certyfikację. W dodatku najpierw musi zostać przeprowadzona wycinka drzew. Kiedy się rozpocznie? Nie wiadomo, bo trwa okres ochronny ptaków. Pod topór może pójść kilkadziesiąt hektarów drzew.

W tej chwili czekamy na decyzję Urzędu Lotnictwa Cywilnego w sprawie wycinki drzew, które stanowią zagrożenie w ruchu lotniczym. Możliwe, że przyjdzie na dniach. Bez usunięcia naturalnych przeszkód, nie otrzymamy certyfikacji – przyznaje Sławomir Sarnowski, prezes zarządu spółki Aero Partner, która będzie zarządzać pasem startowym na Krywlanach.

Ta jest konieczna, by na utwardzonym pasie startowym mogły lądować i startować niewielkie samoloty. Choć jego budowa zakończyła się we wrześniu, a wiosną miały być już potrzebne pozwolenia (takie pojawiały się zapowiedzi), końca procedur nie widać. W najbliższych tygodniach nie ma szans na certyfikację Krywlan. W tej chwili najważniejszą przeszkodą są drzewa. Kiedy zostaną usunięte i w jakiej ilości, na razie nie wiadomo. Wstępnie mówi się o kilkudziesięciu hektarach. Wycinką miałyby się zająć Lasy Państwowe.

Bez certyfikacji nie polecimy. Pas startowy na Krywlanach musi czekać. Do wiosny [ZDJĘCIA]

– Na razie do wiadomości Nadleśnictwa w Dojlidach dotarła korespondencja między ULC, a spółką Aero Partner, z prośbą o zapoznanie się z dokumentacją. W tej chwili ją analizujemy – mówi Jarosław Krawczyk, rzecznik Lasów Państwowych w Białymstoku.
Nie podaje terminu, kiedy może rozpocząć się wycinka. Przypomina za to, że obecnie trwa okres ochronny ptaków, który zakończy się 31 sierpnia. Taki termin jest zwyczajowo przyjęty. I może mieć wpływ, chyba że pojawią się inne argumenty, na ostateczną decyzję w sprawie Krywlan.

To może oznaczać, że pierwsze samoloty wylądują na białostockim pasie dopiero w drugiej połowie roku.

Wiadomo, że pas przystosowany jest do niewielkich maszyn zabierających na pokład do 50 osób. Zasięg statków powietrznych to 1,5–2 tys. km. Z pasa startowego korzystać będą mogły także lotnicze ośrodki szkoleniowe, pogotowie ratunkowe, Podlaski Oddział Straży Granicznej i inne służby państwowe.

Inwestycja na Krywlanach to pas startowy o wymiarach 1350 m na 30 m (o nawierzchni utwardzonej z asfaltobetonu) oraz droga startowa o wymiarach 840 m na 160 m (o nawierzchni trawiastej). Wybudowano także płytę do zawracania samolotów, drogi kołowania, płyty postojowe.

Czy Krywlanami interesują się już firmy lotnicze? – Kwestie związane z realnym zainteresowaniem usługami lotniczymi świadczonymi na lotnisku przez potencjalnych przewoźników mogą być szczegółowo rozważane po pomyślnym, całkowitym zakończeniu procedur certyfikacyjnych i rejestracyjnych określonych przez ULC – odpowiada Anna Kowalska z magistratu.

Postanowiliśmy przyjrzeć się miejscom, wydarzeniom i imprezom, które istnieją w Polsce czy na świecie a które mogłyby powstać także w Białymstoku. Część z nich jest realna, część to tylko marzenia, a część trzeba potraktować z przymrużeniem oka. Zapraszamy na subiektywne zestawienie stworzone przez naszą redakcję.

Czego brakuje w Białymstoku? Oto nasze propozycje [ZDJĘCIA]

Lotnisko Krywlany Białystok. Pas startowy już gotowy

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na poranny.pl Kurier Poranny