Obecnie outsourcing polega na oddaniu innemu przedsiębiorstwu zadań, które nie są bezpośrednio związane z podstawową działalnością naszej firmy. Dzięki temu może ona skoncentrować się na tych obszarach, które stanowią podstawę jej działań i w których osiąga przewagę konkurencyjną. Z tego powodu outsourcing stał się czymś więcej niż „wynajmowanie” czy „zamawianie” zasobów na zewnątrz - to trend w zarządzaniu, traktowany jak przejaw realistycznego myślenia czy wręcz dowód na posiadanie nowoczesnej strategii biznesowej.
W dzisiejszych czasach na zewnątrz możemy zamówić niemal każdą usługę - od recepcji i serwisu sprzątającego poprzez obsługę księgową aż po analizę strategiczną czy implementację projektów. Rozwiązuje to problem rosnących kosztów pracy, bo usługi outsourcowane są z reguły nawet do 30 proc. tańsze niż zatrudnienie pracownika. Przybywa więc firm, które oferują rozwiązania outsourcingowe. Są one chętnie angażowane do realizacji swoich zadań nie tylko przez firmy prywatne, ale i przez instytucje państwowe.
- Perspektywy usług outsourcingowych w przypadku IT wydają się być prawie nieograniczone. Niektóre sprawy prościej jest powierzyć fachowcom, którzy także coraz częściej preferują pracę w systemie projektowym, a nie na etacie - mówi Karol Szymanowski, kierownik działu sprzedaży w Sofrecom Polska (Grupa France Telecom-Orange), oferującej usługi doradcze m.in. w zakresie ICT, w tym outsourcing usług i zasobów IT. I dodaje: - Według Gartnera przychody z outsourcingu IT wyniosły w zeszłym roku 246 miliardów dolarów, czyli o prawie 8 proc. więcej niż w roku 2010. Przy tak dużych wolumenach jest to znaczący wzrost, który ilustruje nie tylko wagę IT, ale także podejście do realizacji zadań w tym obszarze.
Recepcja? Zorganizujemy w kilka dni
O korzyściach płynących z outsourcingu od dawna wiedzą agencje doradztwa personalnego. Jedna z nich, Start People, oprócz klasycznych usług rekrutacyjnych oferuje swoim klientom outsourcing pracowniczy oraz outsourcing usług, w tym obsługi recepcyjnej.
- Naszym nadrzędnym celem jest odciążenie klientów od zadań istotnych dla funkcjonowania przedsiębiorstwa, nie będących jednak kluczowym elementem jego zasadniczej działalności. Dlatego w ciągu kilku dni jesteśmy w stanie zapewnić klientowi profesjonalną obsługę recepcji - mówi Magdalena Pieprzowska, business development manager ze Start People. - To kompleksowe rozwiązanie polegające na zapewnieniu ciągłości realizacji procesów recepcyjnych w wyznaczonych ramach czasowych, bez względu na rożnego rodzaju perturbacje, które mogą zdarzyć się z personelem. Najważniejsze korzyści, które ono ze sobą niesie, to poprawa wizerunku firmy poprzez zapewnienie obsługi klienta zawsze na najwyższym poziomie i oczywiście oszczędności wynikłe z optymalizacji i stałej kontroli kosztów procesu, a także braku kosztów pozyskania kadry, jej szkolenia oraz wdrożeń nowych pracowników. Szacujemy, że w zależności od wielkości recepcji i zakresu powierzonych jej funkcji, oszczędności te mogą wynosić od 10 do 25 proc.
Elastyczne formy zatrudnienia są przyszłościowe
Który przedsiębiorca nie chciałby mieć nieograniczonych możliwości zatrudniania na ściśle określony czas i tylko w okresie wzmożonych prac albo po wygraniu dużego przetargu? Dzieje się tak zwłaszcza w branżach, w których mają miejsce sezonowe wzrosty aktywności. Zdaniem ekspertów pracownicy także zaczynają już doceniać zalety elastycznego zatrudnienia, które daje im outsourcing. Dzięki temu nie są „skazani” na współpracę z tą samą firmą przez dłuższy czas, co pozwala im zachować świeże spojrzenie na swoją pracę. Takie podejście jest charakterystyczne dla osób pracujących w systemie projektowym - informatyków, artystów, copywriterów
Obie strony zadowolone, a koszty zracjonalizowane. Wynajmowanie fachowców poza firmą wydaje się być sposobem na ominięcie meandrów kryzysu - łagodniejszym niż zwolnienia grupowe czy nawet zamykanie działalności gospodarczej. Wprawdzie w Polsce outsourcing ciągle jest przyjmowany nieufnie, ale rynek tych usług rozwija się bardzo dynamicznie, w 2010-2011 r. dynamika przekroczyła 50 proc. Większość dużych, korporacyjnych przedsiębiorstw nie wyobraża już sobie prowadzenia biznesu bez korzystania z outsourcingu.
Kto musi dopłacić do podatków?
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?