Orlen 74. Rajd Polski, czyli jak poskromić mazurskie szutry

Tomasz Szmandra
Sebastien Ogier wygrał Rajd Polski w 2014 r. i 2015 r. Rok temu był szósty.
Sebastien Ogier wygrał Rajd Polski w 2014 r. i 2015 r. Rok temu był szósty. @World / Red Bull Content Pool
W czwartek w Mikołajkach startuje najbardziej prestiżowa impreza w kraju - Orlen 74. Rajd Polski. Po raz szósty zawody są rundą mistrzostw świata. Zobaczymy najlepsze załogi i najszybsze auta.

Rajd Polski to drugi, po legendarnym Rajdzie Monte Carlo, najstarszy rajd samochodowy na świecie. Pierwsza edycja polskiego klasyka odbyła się w 1921 roku, natomiast po raz pierwszy nasza flagowa impreza znalazła się w kalendarzu mistrzostw świata w 1973 r. Powróciła do niego dopiero w 2009 r., kiedy jej bazą były już Mikołajki. Także i w tym sezonie start, metę oraz park serwisowy zlokalizowano w Mikołajkach, gdzie już tradycyjnie rywalizację rozpocznie widowiskowy superoes na specjalnie zbudowanym torze Mikołajki Arena. Na liście zwycięzców polskiej rundy mistrzostw świata widnieje ubiegłoroczny triumfator Andreas Mikkelsen (Volkswagen Polo R WRC), Sébastien Ogier, który wygrał dwie edycje tej imprezy (lata 2014-2015), a także Mikko Hirvonen (Ford Focus RS WRC) - triumfator z 2009 r. oraz zwycięzca z 1973 roku Achim Warmbold (Fiat 124 Abarth Rally).

Podczas tegorocznej, 74. już edycji rajdu, zawodnicy będą mieli do pokonania trasę o długości 1422 km, z czego ponad 326 km stanowią 23 odcinki specjalne. Wśród nich są dwa zupełnie nowe: Pozezdrze (24 km) i Orzysz (11 km). Uroczysty start rajdu nastąpi w czwartek 29 czerwca o godz. 16 z rynku w Mikołajkach. Tego samego dnia, o godz. 19.08 fani rajdów będą mieli okazję podziwiać początek rywalizacji na torze Mikołajki Arena, na którym podczas kolejnych dni zostaną rozegrane jeszcze dwie próby.

W piątek załogi mają do pokonania 9 odcinków specjalnych o długości 113 km, w sobotę też 9, ale liczących 151 km. Na niedzielę zaplanowano ostatnie 4 oesy (59 km), w tym kończący rywalizację, dodatkowo punktowany Power Stage w nowej lokalizacji (drugi przejazd OS Paprotki). Pierwsza załoga na mecie rajdu, zlokalizowanej w centrum Mikołajek, spodziewana jest o 14.30.

Bez faworyta?

Na liście zgłoszeń 74. Rajdu Polski jest 49 załóg, wśród których 17 to samochody WRC (w tym fabryczne ekipy Citroena, Hyundaia i Toyoty), a 16 jest przygotowanych zgodnie z przepisami kategorii WRC2. Która z załóg jest faworytem ósmej rundy mistrzostw świata? Biorąc pod uwagę wyrównaną rywalizację w tym sezonie, spowodowaną nowymi przepisami (auta są nie tylko atrakcyjniejsze z wyglądu, ale też znacznie szybsze) oraz wycofaniem się zespołu Volkswagena, który zdominował cztery poprzednie sezony, trudno przewidzieć, kto zgarnie najcenniejsze trofeum w Mikołajkach. Po siedmiu rundach klasyfikację otwiera obrońca tytułu, Francuz Sébastien Ogier, startujący fordem fiestą WRC prywatnego zespołu M-Sport, który zgromadził 141 pkt, drugi jest Belg Thierry Neuville (123 pkt) z Hyundaia, a trzeci kolega Ogiera z M-Sport - Estończyk Ott Tanak (108 pkt).

Michał Kościuszko przed 74. Rajdem Polski:

Gdyby nie pechowo przebita opona, w ubiegłym roku to właśnie Tanak zostałby triumfatorem rajdu, a tak wygrał Andreas Mikkelsen, który w tym sezonie też może się liczyć. Norweg pozostawał bez stałej posady po opuszczeniu mistrzostw przez Volkswagena, ale ostatnio team Citroen zaangażował go w miejsce Brytyjczyka Krisa Meeke’a, który nie spełniał oczekiwań. Citroen ma wieloletnie tradycje w tym sporcie i bardzo chciałby powrócić do okresu, kiedy z Sébastienem Loebem zdobywał 9 tytułów mistrza świata!

Z polskich zawodników na malowniczych mazurskich szutrach zobaczymy w tym roku Huberta Ptaszka (skoda fabia R5), Łukasza Pieniążka (peugeot 208 T16), Jarosława Kołtuna (ford fiesta R5), Wojciecha Chuchałę (ford fiesta R5) oraz Jakuba Brzezińskiego (citroen DS3 R3T). Oprócz tego na trasie, jako tzw. samochody otwierające, pojawi się mini (znane z Rajdu Dakar i wygranego Italian Baja), prowadzone przez Kubę Przygońskiego oraz subaru impreza trzykrotnego zwycięzcy Rajdu Polski - Krzysztofa Hołowczyca, którego pilotował będzie Maciej Wisławski.

Coś dla kibiców

Zorganizowano rekordową liczbę 73 stref dla kibiców na odcinkach specjalnych. Przy większości z nich dostępne będą parkingi, ale część będzie miała charakter bardziej kameralnych Rally Campingów. Strefy kibica wyposażone będą w przenośne toalety, nagłośnienie oraz punkty gastronomiczne. W niektórych miejscach przewidziane są dodatkowe atrakcje, m.in. loty widokowe helikopterem (za 399 zł). Bilety wstępu na superoes na Mikołajki Arena kosztują 49 zł, za karnety na wszystkie odcinki jednego dnia rajdu trzeba zapłacić 79 zł. Organizatorzy przygotowali cztery rodzaje karnetów obowiązujących przez cały rajd (4 dni): Rally Pass (za 149 zł), Rally Pass Silver (199 zł), Rally Pass Gold (299 zł) oraz prestiżowy zestaw Rally Pass Platinum VIP (599 zł), który umożliwia wejście do strefy VIP wraz z trybuną na Mikołajki Arena oraz uprawnia do korzystania ze specjalnych parkingów i dojazdu bezpośrednio do odcinków specjalnych.

Transmisje Rajdu Polski i pozostałych rund mistrzostw świata na bezpłatnej platformie Red Bull TV

Wideo

Materiał oryginalny: Orlen 74. Rajd Polski, czyli jak poskromić mazurskie szutry - Polska Times

Komentarze 1

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

A
A gdzie kaczy

A tak ten nikt nie ma nawet prawa jazdy.

Dodaj ogłoszenie