Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Organizacje przyrodnicze złożyły petycję do rządu. Nie chcą budowy drogi Via Carpatia w pobliżu Białegostoku

OPRAC.: wal
Przyszła droga ekspresowa Via Carpatia (zgodnie z obowiązującym rozporządzeniem rządu) przetnie rzeki Supraśl i Białą, a następnie w Fastach obecną drogę dk 65, by przejść nad S8 na węźle Białystok- Zachód (dawniej Choroszcz) i poprowadzić w stronę Plosek i Bielska Podlaskiego. Z kolei środowiska przyrodnicze proponują odsunięcie trasy  znacząco na zachód od Białegostoku, bo ich zdaniem tylko w ten sposób nie przetnie ona Biebrzańskiego Parku Narodowego pod Osowcem
Przyszła droga ekspresowa Via Carpatia (zgodnie z obowiązującym rozporządzeniem rządu) przetnie rzeki Supraśl i Białą, a następnie w Fastach obecną drogę dk 65, by przejść nad S8 na węźle Białystok- Zachód (dawniej Choroszcz) i poprowadzić w stronę Plosek i Bielska Podlaskiego. Z kolei środowiska przyrodnicze proponują odsunięcie trasy znacząco na zachód od Białegostoku, bo ich zdaniem tylko w ten sposób nie przetnie ona Biebrzańskiego Parku Narodowego pod Osowcem Wojciech Wojtkielewicz
Organizacje przyrodnicze w petycji do rządu podważają zasadność budowy drogi S16 przez Biebrzański Park Narodowy. Proponują warianty, które bardzo znacząco oddalają Via Carpatię na zachód Białegostoku. - Nie są one w interesie mieszkańców naszego regionu - uważają podlascy samorządowcy i parlamentarzyści.

Domagamy się podjęcia merytorycznej dyskusji z udziałem niezależnych ekspertów i strony społecznej w celu weryfikacji aktualnych planów rozwoju sieci drogowej w Polsce północno-wschodniej - podkreślają przedstawiciele organizacji ekologicznych.

Czytaj też:Zieliński: Wariant Knyszyn – Raczki Via Carpati jest rekomendowany do dalszych prac

Nie kryją oburzenia planowaną budową drogi ekspresowej S16 przecinającej Mazury na odcinku od Mrągowa do Ełku oraz jej kontynuacji przez Biebrzański Park Narodowy.

- Nie godzimy się na dalsze ignorowanie społecznego głosu w obronie przyrodniczych skarbów Polski jak i głosu ekspertów potwierdzających brak uzasadnienia transportowego dla budowy tu drogi ekspresowej - uważają sygnatariusze petycji.

Przypomnijmy, że decyzją rządu Beaty Szydło w 2016 roku mapa dróg ekspresowych w Podlaskiem została uzupełniona o nowy korytarz: S16 Knyszyn- Ełk. Miał być łącznikiem między S61 i S19. Został wyznaczony jako północy odcinek drogi Via Carpatia, jedyny niepokrywający się w Podlaskiem z trasąS19. Miał połączyć się z nią na węźle Dobrzyniewo Duże i dalej jako zachodnia i południowa obwodnica Białegostoku wyprowadzić ruch tranzytowy w kierunku Bielska Podlaskiego.

Tyle że taki układ oprotestowały środowiska przyrodnicze i ekologiczne. Nie zgadzają się, by Via Carpatia na odcinku Knyszyn (kilka kilometrów za Krynicami w gm. Dobrzyniewo)-Ełk (w praktyce do węzła Guty za Szczuczynem) prowadziła przez Biebrzański Park Narodowy w okolicach Osowca. Sprzeciwiają się wszystkim trzem wariantom w tym rejonie zaprezentowanym w czasie konsultacji społecznych, jak też alternatywnemu rozwiązaniu, które w międzyczasie Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zleciła firmie opracowującej Studium Techniczno-Ekonomiczno- Środowiskowego. Chodzi o trasę Raczki- Augustów-Korycin-Knyszyn. Bo w tym wariancie planowana droga także przetnie Biebrzański Park Narodowy - w okolicach Sztabina. W maju eksperci rekomendowali drogowcom do dalszych prac wariant po śladzie obecnej dk8. Decyzja ma zapaść kilka miesięcy.

Ekolodzy uważają, że budowa S 16 w obu wariantach jest nieuzasadniona. Powołują się na wyniki “Studium sieciowego przebiegu Via Carpatia i S16 w północno-wschodniej Polsce” opracowanego na zlecenie Fundacji dla Biebrzy

- Budowa S16 i Via Carpatia jest możliwa z całkowitym ominięciem Krainy Wielkich Jezior Mazurskich i Biebrzańskiego Parku Narodowego. Do tego poprawne zaprojektowanie przebiegu tych dróg zwiększy ich zasadność ruchową i ekonomiczną. – tłumaczy Małgorzata Górska z Fundacji Greenmind.

Dlatego organizacje przyrodnicze proponują odsunięcie Via Carpatii jak najdalej od Białegostoku. W krótszym wariancie po trasie: Boćki, Wysokie Maz. Zambrów, Łomża, Szczytno, Olszyn, w dłuższym Radzyń Podlaski, Siedlce, Ostrów Maz., Łomża, Szczytno, Olsztyn.

- Zupełnie nie są w interesie mieszkańców woj. podlaskiego. Traci na znaczeniu Białystok, a także inne ośrodki miejskie – podkreśla starosta moniecki Błażej Buńkowski.

Czytaj też:Czarne chmury zawisły na obwodnicami ekspresowymi w ramach S19 na szlaku, któremu patronuje śp. prezydent Lech Kaczyński

W podobnym duchu wypowiada się poseł Dariusz Piontkowski.

- Jestem za ochroną przyrody, ale nie w sposób sprzeczny z potrzebami komunikacyjny kilkuset tysięcy mieszkańców województwa podlaskiego - mówi wiceminister edukacji.

Rafał Malinowski, rzecznik białostockiego oddziału GDDKIA, zauważa, że od początku powstania idei międzynarodowego szlaku komunikacyjnego Via Carpatia (2006 rok) mowa była o połączeniu północ - południe, czyli krajów bałtyckich – Estonia (Talin), Łotwa (Ryga), Litwa (Wilno) z krajami południowej Europy: Grecja (Saloniki) czy Bułgaria (Sofia).

- W Polsce również przekładało się to zawsze na oś północ - południe, czyli Budzisko ( granica z Litwą) - Białystok – Lublin – Rzeszów – Barwinek (granica ze Słowacją) - przypomina Rafał Malinowski. - Stąd właśnie warianty od Białegostoku do Budziska.

-

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na poranny.pl Kurier Poranny