Już 3 marca w Operze i Filharmonii Podlaskiej odbędzie się premiera Dyptyku Wielkanocnego. Na tytuł składają się dwa dzieła: "Via Crucis" Pawła Łukaszewskiego i "Cavalleria rusticana" ("Rycerskość wieśniacza"),oratoriumi arcydzieło operowego naturalizmu Pietra Mascagniego.
Podlascy artyści postanowili połączyć dwa światy dramaturgicznie i muzycznie oparte na przeciwieństwach formy, estetyki i stylu i stworzyć wspólną historię dla tak odległych stylistycznie dzieł.
„Rycerskość wieśniacza” to krótka, jednoaktowa opera włoska. Mascagni zawarł w niej gęstą mieszaninę miłości, namiętności i zdrady, hańbę, pojedynek i śmierć – emocje kipiące jak wulkan na tle sycylijskiej wsi, przez którą przechodzi wielkanocna procesja. Artysta podkreślił werystyczny styl opery, którego był prekursorem, poprzez brutalność, naturalizm, melodramatyczne gesty oraz śpiew zmieszany z gwarem i okrzykami.
Michał Znaniecki połączył dzieło operowe Mascagniego z utworem “Via Crucis” Pawła Łukaszewskiego – misterium Drogi Krzyżowej. Korzystając z operowego intermezzo i faktu, że obie kompozycje łączy czas Wielkanocy, doprowadza do spotkania uczestników Drogi Krzyżowej oratorium Łukaszewskiego i sycylijskiej procesji z opery Mascagniego. Każda z części oratorium Łukaszewskiego upamiętnia jedną z czternastu stacji na drodze Jezusa, dźwigającego krzyż ulicami Jerozolimy. Kompozytor dodał piętnastą stację – Zmartwychwstanie. Wyważona muzyka “Via Crucis” pulsuje wewnętrznym tętnem, powtarzalność dźwięków zaprasza do medytacji i modlitwy. Bogata różnorodność w warstwie chóralnej sięga do tradycji polifonicznej, ale i współczesnych technik kompozytorskich, wyraziście podkreśla dramaturgię tekstu, zaciera granice między ceremonią liturgiczną a widowiskiem. Ten wyjątkowy “Dyptyk wielkanocny” klamrą domyka finał opery „Cavalleria rusticana” rozgrywający się w jarmarczno-biesiadnej scenerii Południa, w której tle majaczy kościół.
Na Dużej Scenie publiczność zobaczy artystów orkiestry, chóru i baletu OiFP oraz solistów pod kierownictwem muzycznym Maestro Massimiliano Caldiego. W rolę Lucii wcieli się diva operowa o międzynarodowej sławie Małgorzata Walewska. Wyjątkowość “Dyptyku wielkanocnego” podkreśli także imponująca scenografia zaprojektowana przez Luigiego Scoglio.
Realizatorzy:Massimiliano Caldi – kierownictwo muzyczne
Michał Znaniecki – reżyseria, kostiumy, reżyseria świateł
Luigi Scoglio – scenografia
Inga Pilchowska – choreografia
Violetta Bielecka – kierownik chóru
Karolina Jacewicz – scenografia multimedialna
Rafał Supiński – asystent reżysera
Dorota Wolak – współpraca w zakresie kostiumów i charakteryzacji
Katarzyna Gliwa, Juliusz Góral, Krzysztof Urban – autorstwo rzeźb scenicznych
Obsada:Orkiestra i Chór Opery i Filharmonii Podlaskiej
Santuzza – Iga Caban / Iryna Zhytynska
Turiddu – Rafał Bartmiński / Nazar Kachala
Lucia – Małgorzata Walewska / Renata Dobosz
Alfio – Mariusz Godlewski / Tomasz Rak
Lola – Monika Ziółkowska / Joanna Motulewicz
Kontratenor – Michał Sławecki / Jan Jakub Monowid
Recytator – Ryszard Doliński/ Piotr Półtorak
Wejdź w galerię i zobacz, jak wyglądały pierwsze próby reżyserskie do „Dyptyku” oraz co przed premierą dzieje się w operowej Rekwizytorni.
Zobacz też:
Z Gwiazdami - Magdalena Ogórek - zapowiedź
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na Twitterze!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?