Opera: Akustyka jest coraz lepsza, ale cudów nie będzie

Tomasz Mikulicz tmikulicz@poranny.pl
Problem z akustyką w operze tkwi nie w błędnie zaprojektowanej akustyce, a kubaturze sali
Problem z akustyką w operze tkwi nie w błędnie zaprojektowanej akustyce, a kubaturze sali Anatol Chomicz
Cudów nie ma, ale operowa akustyka już coraz lepsza. Pomógł model akustyczny sali koncertowej, która zostanie też wygłuszona.

Byłem na premierze "Czarodziejskiego fletu". Akustyka była bez zarzutu - zapewnia Jan Dodacki, autor projektu akustyki w operze.

Wcześniej nie zostawiał na operowej akustyce suchej nitki, krytykował poprzedniego dyrektora, który upierał się, że wszystko jest w porządku.

Teraz, w dwa lata po otwarciu gmachu przy ul. Odeskiej, skargach melomanów, krytyce artystów coś zmienia się na lepsze. Powstał wreszcie tzw. model akustyczny sali i wynikające z niego wytyczne są realizowane. Dlatego lepiej słychać. W lipcu planowane jest dodatkowe wygłuszenie sali. Wielki test, jak to jest z tą akustyką nastąpi 25 września, podczas premiery opery "Carmen".

Obecny dyrektor opery Damian Tanajewski uprzedza jednak, że cudów nie będzie, bo sala koncertowa została zaprojektowana nie tylko na przedstawienia operowe, ale też inne imprezy. Problem nie w błędnie zaprojektowanej akustyce, a kubaturze sali.

Więcej o akustyce w białostockiej operze przeczytasz w poniedziałkowym papierowym wydaniu "Kuriera Porannego".

Czytaj e-wydanie »

Zaplanuj wolny czas - koncerty, kluby, kino, wystawy, sport

Wideo

Komentarze 6

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

J
Janusz K

Dyr Tanajewski uzdrowi wszystko :)

G
Gość

A po co " cuda " w operze ? Po co jakaś tam dobra akustyka , czy dbałość o doznania artystyczne  widzów? Czy my , publiczność , w ogóle możemy mieć konkretne oczekiwania ? Wystarczy ,że wyżywią się Tanajewski oraz  jego liczne przyległości partyjne i rodzinne . Przecież w sumie po to zbudowano tę kosztowna tancbudę , aby kręcić lody.

G
Gość

Zenek i jego Discopolo ożywiło by ten "przybytek" , a i akustyka by nie przeszkadzała. :P

K
Karol

Stara prawda: Jak coś jest do wszystkiego - to jest do niczego.

m
moni

Projekt budowlany kosztował 10 mln złotych można było dodać jeszcze ze 2 mln i byłby uzupełniony o fachowy projekt akustyki. Tak to jest jak się na projektach oszczędza. 

m
m

I co powiedzą teraz ci wszyscy, którzy cmokali, zachwycali się i udawali melomanów?

Pozostaje podziwiać poręcze z nierdzewki.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3