Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

OiFP. Szymanowski i Kilar w Święto Niepodległości. Wielki koncert w operze przy Odeskiej. 100 na 100. Muzyczne dekady wolności

(dor)
Koncert w operze przy Odeskiej poprowadzi zza dyrygenckiego pulpitu Mirosław Jacek Błaszczyk
Koncert w operze przy Odeskiej poprowadzi zza dyrygenckiego pulpitu Mirosław Jacek Błaszczyk OiFP/Michał Heller
„Harnasie” Szymanowskiego, „Exodus” Kilara i nowa kompozycja Krzysztofa Pendereckiego składają się na wyjątkowy koncert w naszej operze w ramach cyklu 100 na 100. Muzyczne dekady wolności.

Na wielkiej scenie przy Odeskiej 11 listopada pomieści się cały chór i orkiestra. Wszystko po to, by w niedzielę muzycznie uczcić 100-lecie odzyskania przez Polskę niepodległości. Koncert rozpocznie specjalnie skomponowana na 11 listopada 2018 roku „Fanfara dla Niepodległej” Krzysztofa Pendereckiego.

- Z jej muzyki wyczytać można jasną przyszłość – pisze Magdalena Gajl w programie koncertu. - Pomimo cech militarnych jest pogodna, nie sprawia wrażenia wojennej. Mogłaby zapowiadać olimpiadę albo turniej, nagradzać sukces każdego z nas. Kameralną fakturą, lekkością kroku, sposobem, w jaki instrumenty towarzyszą sobie nawzajem, kompozytor zdaje się nawiązywać do muzyki staropolskiej, oświeceniowej sztuki dialogu. Przyjemnie się jej słucha.

Później usłyszymy „Harnasi” Karola Szymanowskiego i przebojowy „Exodus” Wojciecha Kilara.

- Wydaje mi się, że Kilar komponując ten utwór chciał powiedzieć, że jesteśmy wolni w wolnym kraju - mówi Mirosław Jacek Błaszczyk, który osobiście poprowadzi ten koncert.- Ten utwór ma tak narodowy tekst nie po to, by mówić, że wychodzimy z niewoli, tylko że jesteśmy wolni.

KONCERT Z OKAZJI 100. ROCZNICY ODZYSKANIA NIEPODLEGŁOŚCI
Niedziela | 11 listopada | godz.13
Duża Scena OiFP | Odeska 1

Chór i Orkiestra Opery i Filharmonii Podlaskiej
Mirosław Jacek Błaszczyk – dyrygent
Adam Zdunikowski – tenor
Violetta Bielecka – przygotowanie chóru

KRZYSZTOF PENDERECKI (ur. 1933)
„Fanfara dla Niepodległej”

KAROL SZYMANOWSKI (1882–1937)
„Harnasie”
Część I
Redyk
Marsz zbójnicki
Taniec zbójnicki
Część II
Wesele
Cepiny
Pieśń siuhajów
Taniec góralski
Napad harnasiów
Epilog

WOJCIECH KILAR (1932–2013)
„Exodus” na chór mieszany i orkiestrę

ADAM ZDUNIKOWSKI
Debiutował w 1990 r. jako Clem w „Małym kominiarczyku” B. Brittena w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej, którego solistą jest do dziś. Finalista Międzynarodowego Konkursu
Sztuki Wokalnej im. A. Sari w Nowym Sączu (1991) i Międzynarodowego Konkursu Operowego „Belvedere” im. H. Gabora w Wiedniu (1995), laureat Międzynarodowego Konkursu
Wokalnego im. S. Moniuszki w Warszawie (1992), zwycięzca VI Wielkiego Turnieju Tenorów w Szczecinie (2004). W latach 1990–1998 współpracował z Operą Kameralną
w Warszawie, w 1996 r. także z Hamburg Staatsoper („Così fan tutte” W.A. Mozarta) i odbył tournée po Japonii, a od 1998 – z Teatrem Narodowym w Pradze („Cyrulik sewilski”
G. Rossiniego, „Czarodziejski flet”, „Così fan tutte” W.A. Mozarta, „Sprzedana narzeczona” B. Smetany, premiera „Kastora i Polluksa” J.P. Rameu). Od 2000 r. stały gość
Narodowej Opery i Baletu w Sofii (Faust w „Fauście” Ch. Gounoda, Almaviva w „Cyruliku sewilskim” G. Rossiniego, Edgar w „Łucji z Lammermooru” G. Donizettiego). Ma bogaty
repertuar operowy (ok. 70 partii) i oratoryjno-kantatowy (ok. 80 tytułów). Brał udział w takich projektach, jak: polska prapremiera opery A. Ponchiellego „I Lituani”; europejska
prapremiera „Psalmów jerozolimskich” N. Sheriffa pod dyrekcją kompozytora; światowa prapremiera „Stabat Mater” G. Stefaniego; zakończenie obchodów 25-lecia Sinfonii
Varsovii wykonaniem IX Symfonii L. van Beethovena; produkcja „Strasznego dworu” S. Moniuszki w Buffalo; uroczyste zakończenie obchodów Roku Schubertowskiego
wykonaniem Mszy As-dur F. Schuberta; inauguracja sezonu w Filharmonii Narodowej „Porami roku” J. Haydna; recital pieśni F. Chopina w Tokio; wykonanie „Siedmiu bram
Jezolimy” K. Pendereckiego w Teatro Real w Madrycie oraz podczas Festiwalu Muzyki Europejskiej w Pekinie pod batutą kompozytora; koncert oratorium „Paulus” F. Mendelssohna
z Izraelską Orkiestrą Kameralną w Tel Awiwie; występ gościnny (Leński w „Eugeniuszu Onieginie” P. Czajkowskiego) w Teatrze Bolszoj w Moskwie; prawykonanie opery
Z. Krauzego „Iwona” w Paryżu; prawykonanie opery „Der Meergeuse” F. Škroupa w Pradze. Współpracował z takimi artystami, jak: L. Maazel, N. Sheriff, J. Bělohlávek, J. Kovacs,
S. Köhler, K. Masur, N. Santi, J. Semkow, S. Skrowaczewski, Z. Latoszewski,J. Krenz, J. Satanowski, J. Maksymiuk, A. Wit, G. Chmura, K. Penderecki, L. Foster, G. Nowak,
K. Kord, J. Kaspszyk, R. Bruson, L. Aliberti, A. Titus, S. Isokoski, A. Cupido, S. Jerusalem, J. Altmeyer, Y. Nesterenko, A. Schmidt, Ning Liang, É. Marton, S. Geszty czy A. Dobber.
Wykonał wszystkie dzieła oratoryjne K. Pendereckiego pod batutą mistrza.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na poranny.pl Kurier Poranny