Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

OiFP. Opera Cyganeria online za darmo. Rejestracja TV z białostockiej opery (zdjęcia, wideo)

(dor)
OiFP - Cyganeria na scenie przy Odeskiej
OiFP - Cyganeria na scenie przy Odeskiej Jerzy Doroszkiewicz
Opera i Filharmonia Podlaska pokaże online swoją realizację operową z 2017 roku. "Cyganeria" online będzie miała premierę w poniedziałek, 20 kwietnia 2020 roku

To jedna z najczęściej granych i najbardziej wzruszających oper na świecie. Puccini, gdy grał na fortepianie ostatnie akordy śmierci Mimi, był tak głęboko poruszony, jakby stracił najbliższą mu istotę. Na tym właśnie polega fenomen „Cyganerii” – w muzyce kompozytor przekazał prawdę uczuć, która niezależnie od czasów i zmieniających się realiów świata, identyfikuje słuchacza z bohaterami dzieła.

W realizacji Opery i Filharmonii Podlaskiej akcja „Cyganerii” zostanie przeniesiona w lata 30. XX wieku, to ostatnie, barwne, brzmiące bluesem, jazzem i swingiem chwile dwudziestolecia międzywojennego, gdy rozkwitało kino nieme i satyra kabaretowa. Jest to też okres największego rozkwitu sztuki współczesnej. Spektakl, zrealizowany przez Marię Sartovą, pod kierownictwem muzycznym Pawła Kotli, pomimo przesunięcia akcji, pozostaje wierny librettu, które odtwarza ponadczasowe psychologiczne reakcje ludzkie w obliczu miłości i śmierci. Bezpośrednią inspiracją dla scenografii, autorstwa Mariusza Napierały, stała się artystyczna pracownia La Ruche, gdzie tworzyli swoje dzieła najwybitniejsi malarze XX wieku. Na szczególną uwagę zasługują również zaproszeni do współpracy wykonawcy – to wielkie osobowości polskiej sceny operowej, soliści prezentujący najwyższy kunszt sztuki wokalnej.

Czytaj recenzję: [b]Cyganeria, czyli szaleństwa młodości w Paryżu[/b]

Doskonałe libretto opery na podstawie „Scen z życia cyganerii” Henri Murgera stworzył zgrany duet Luigi Illica i Giuseppe Giacosa. Pierwszy odpowiedzialny był za dramatyczną dynamikę, drugi nadał całości poetycki sznyt. Praca nad tekstem i muzyką trwała aż do premiery, a nawet dłużej, bo poprawek żądał kompozytor także później! Osiągnął dzięki temu efekt, który wielu bez wahania uznaje za jego życiowe arcydzieło, zaliczając operę do ścisłego kanonu najwybitniejszych dzieł operowych w historii. Wyjątkowa fabuła „Cyganerii”, podobnie jak u Murgera, została przedstawiona w postaci kilku kadrów, będących zarazem samodzielnymi kompozycyjnie scenami o wyraźnym środku ciężkości. Wzruszająca Mimi i romantyczny Rodolfo oraz nieprzewidywalna Musetta i zabawny Marcello to dwie pary, których historie stanowią osie kompozycyjne dzieła. Losy bohaterów rozgrywają się na scenie Paryża pierwszej połowy XIX wieku m.in. w malowniczej, artystycznej Dzielnicy Łacińskiej.

O wyjątkowości podlaskiej inscenizacji stanowi także rewelacyjna obsada: Andrzej Lampert i Rafał Bartmiński – Rodolfo, Iwona Sobotka i Marcelina Beucher – Mimì, Szymon Komasa i Tomasz Rak – Marcello, Ewa Vesin i Ewa Majcherczyk – Musetta, Wojtek Gierlach i Remigiusz Łukomski – Colline, Patryk Rymanowski i Arkadiusz Anyszka – Schaunard, Paweł Cichoński i Wojciech Ziółkowski – Parpignol, Piotr Nowacki i Bogdan Kordy – Alcindoro, Grzegorz Szostak i Krzysztof Szyfman – Benoît, Bartłomiej Łochnicki, Bogdan Kordy, Krzysztof Szyfman, Dominik Kujawa – Celnik, Bartłomiej Łochnicki i Bogdan Kordy – Sierżant.

Klimatyczną, nastrojową scenografię przygotował Mariusz Napierała, choreografię - Jarosław Staniek, kostiumy – Agata Uchman. Chór OiFP przygotowała Violetta Bielecka, Chór Dziecięcy – Ewa Rafałko. Solistów, Chóry i Orkiestrę Opery i Filharmonii Podlaskiej poprowadzi Maestro Grzegorz Berniak.

Transmisja w poniedziałek, 20.04.2020 o godz. 19. Link będzie dostępny na kanale: https://www.youtube.com/user/oifp

CYGANERIA

LA BOHÉME

GIACOMO PUCCINI

OPERA W CZTERECH AKTACH

Libretto Luigi Illica i Giuseppe Giacosa
na podstawie „Scen z życia cyganerii” Henri Murgera

Prapremiera: 01/02/1896, Teatro Regio, Turyn
Premiera polska: 1898, Warszawa

Premiera inscenizacji w Operze i Filharmonii Podlaskiej: 24.03.2017

Kierownictwo muzyczne Paweł Kotla

Reżyseria Maria Sartova
Scenografia Mariusz Napierała
Kostiumy Agata Uchman
Choreografia Jarosław Staniek
Reżyseria świateł Maciej Igielski
Kierownik chóru Violetta Bielecka
Kierownik chóru dziecięcego Ewa Barbara Rafałko
Współpraca muzyczna / II dyrygent Grzegorz Berniak

Współpraca choreograficzna Katarzyna Zielonka

Asystent reżysera Justyna Schabowska

Pianista-korepetytor / Opieka wokalna Tetyana Dranchuk
Producent Damian Tanajewski oraz Opera i Filharmonia Podlaska

Przekład polski libretta Maria Sartova
Autor plakatu Tomasz Bogusławski

Spektakl wykonywany jest w języku włoskim z polskimi napisami
Czas trwania 3 godz., w tym 2 przerwy po 25 min

Obsada:

Rodolfo

Rafał Bartmiński | Andrzej Lampert

Mimì

Iwona Sobotka | Marcelina Beucher

Marcello

Szymon Komasa | Tomasz Rak

Musetta

Ewa Vesin | Ewa Majcherczyk

Colline

Remigiusz Łukomski | Wojtek Gierlach

Schaunard

Arkadiusz Anyszka | Patryk Rymanowski

Parpignol

Paweł Cichoński | Wojciech Ziółkowski

Alcindoro

Piotr Nowacki | Bogdan Kordy

Benoît

Grzegorz Szostak | Krzysztof Szyfman

Celnik

Bartłomiej Łochnicki | Bogdan Kordy | Krzysztof Szyfman | Dominik Kujawa

Sierżant

Bartłomiej Łochnicki | Bogdan Kordy

Chór i Orkiestra Opery i Filharmonii Podlaskiej

Maria Sartova ukończyła Akademię Muzyczną im. F. Chopina w Warszawie, była jedną z ostatnich uczennic prof. A. Sari. Kontynuowała studia wokalne w Paryżu, Mediolanie i w Aachen. Po debiucie w Operze Wrocławskiej i w Teatrze Wielkim w Warszawie, karierę wokalną związała ze scenami europejskimi, śpiewając główne partie we Francji, Niemczech, Szwajcarii, Włoszech, Izraelu i Stanach Zjednoczonych. Dla Radia France dokonała licznych nagrań muzyki kameralnej i operowej z towarzyszeniem Orchestre National i Orchestre Philharmonique. Spotkanie i współpraca z B. Horowiczem, uczniem L. Schillera, wybitnym reżyserem operowym, stała się początkiem zmian w jej życiu artystycznym. Od 2002 r. współpracuje jako reżyser z teatrami operowymi, realizując m.in. spektakle: „Poławiacze pereł” G. Bizeta i „Normę” V. Belliniego w Teatrze Wielkim im. S. Moniuszki w Poznaniu (2002), „Bal maskowy” G. Verdiego w Operze na Zamku w Szczecinie (nominacja do Złotej Maski, 2002), „42 ulica” H. Warrena w Gliwickim Teatrze Muzycznym (2005, Złota Maska za najlepszy spektakl teatralny roku), „Wolny strzelec” C.M. von Webera w Teatrze Wielkim w Poznaniu (2006), „Ragtime” S. Flaherty’ego w Gliwickim Teatrze Muzycznym (2007, wyróżnienie za pracę zespołową i inscenizację podczas II Ogólnopolskiego Festiwalu Teatrów Muzycznych w Gdyni), „Sceny z życia cyganerii” – spektakl muzyczny w Audytorium w Créteil (2011), „Siedem grzechów głównych” K. Weilla w Audytorium w Créteil (2013), „Hello, Dolly!” J. Hermana w Teatrze Muzycznym w Poznaniu (2014), „Don Giovanni” W.A. Mozarta w Teatrze Wielkim w Łodzi (2016) czy „Złote runo” A. Tansmana w Teatrze Wielkim w Łodzi (prawykonanie światowe, 2016)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na poranny.pl Kurier Poranny