Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

OiFP. Mirosław Jacek Błaszczyk poprowadzi koncert Nieboskłon. Zaśpiewa chór opery, rozbrzmi msza c-moll Mozarta

Jerzy Doroszkiewicz
Jerzy Doroszkiewicz
Koncert Nieboskłon poprowadzi Mirosław Jacek Błaszczyk
Koncert Nieboskłon poprowadzi Mirosław Jacek Błaszczyk Wojciech Wojtkielewicz
Trzy utwory oratoryjne Krzysztofa Pendereckiego oraz wielką mszę c-moll Mozarta usłyszymy w Wielką Środę podczas specjalnego koncertu Nieboskłony w sali koncertowej OiFP przy Podleśnej.

Trzy utwory oratoryjne Krzysztofa Pendereckiego, które usłyszymy podczas koncertu symfonicznego w środę, 17 kwietnia to dzieła na chór mieszany a cappella: "Chieruwimskaja pieśń", "Missa brevis" i „O gloriosa virginum”. W drugiej części wieczoru Mirosław Jacek Błaszczyk poprowadzi Orkiestrę i Chór Opery i Filharmonii Podlaskiej przez jedno z najbardziej znanych dzieł muzyki sakralnej, Mszę c-moll KV 427, zwaną Wielką, Wolfganga Amadeusza Mozarta. Usłyszymy znakomitych solistów: Annę Wolfinger – sopran, Joannę Krasuską-Motulewicz – alt, Pawła Cichońskiego – tenora, Mateusza Stachurę – bas oraz Andrzeja Klepackiego – kantora.

Na koncert zaprasza Mirosław Jacek Błaszczyk, dyrygent i kierownik artystyczny Opery i Filharmonii Podlaskiej

Tuż przed katolicką Wielkanocą, w Wielką Środę, zaprasza Pan melomanów na wyjątkowy koncert

Mirosław Jacek Błaszczyk: To będzie muzyczne spotkanie w oczekiwaniu na to, co najważniejsze w chrześcijaństwie, czyli na Zmartwychwstanie. Będziemy obchodzić 85. rocznicę urodzin jednego z najwybitniejszych kompozytorów – Krzysztofa Pendereckiego, ale też usłyszymy jedną z najważniejszych mszy w całej literaturze muzycznej.

Krzysztof Penderecki stworzył wiele różnorodnych dzieł chóralnych

Korzystając z możliwości współpracy z naszym wspaniałym chórem Opery i Filharmonii Podlaskiej to pani profesor Violetta Bielecka wybrała trzy bardzo różne kompozycje Krzysztofa Pendereckiego na chór mieszany a capella. W pierwszej części koncertu usłyszymy ośmiogłosową „Chieruwimskuju piesniu” do słów świętego Jana Chryzostoma. To tekst, który otwiera wielką świętą bramę. To również jedna z najważniejszych kompozycji współczesnej muzyki cerkiewnej w literaturze muzycznej. Będziemy też słuchać „Missy brevis”, która ma niebywałą genezę powstania. Najpierw Krzysztof Penderecki skomponował w 2002 roku „Benedictus”. To bardzo kontemplacyjny, czterominutowy fragment mszy, który zadedykował bardzo uzdolnionej muzycznie wnuczce. Później przyszło do Pendereckiego zamówienie od archiwum bachowskiego w Lipsku z okazji 800-lecia tamtejszego chóru chłopięcego św. Tomasza. Tam kantorem był między innymi Jan Sebastian Bach. Na tak wielką uroczystość Penderecki dokomponował wszystkie części mszy, włączając wspomniane „Benedictus”. To jedna z jego najważniejszych kompozycji muzyki chóralnej a capella związana z katolicyzmem. Na końcu pierwszej części koncertu, który zatytułowaliśmy „Nieboskłon”, usłyszymy ośmiogłosowy motet ku czci Maryi „O gloriosa virginum”. To będzie przekrój chrześcijańskiej muzyki chóralnej. Chcę tylko przypomnieć, że wszystkimi utworami będzie dyrygowała prof. Violetta Bielecka. Chór pod jej dyrekcją jest uznawany nie tylko w Polsce. O ten chór zabiegają już najlepsi dyrygenci w Europie. Już wiemy, że pod najlepszymi batutami będzie koncertował poza granicami Polski.

Drugą część koncertu poprowadzi Pan osobiście

Wielka „Msza c-moll” to obok „Requiem” jedna z najważniejszych kompozycji Wolfganga Amadeusza Mozarta. Z jej powstaniem wiąże się ciekawa anegdota. Mozart złożył ślubowanie, że jeśli Konstancja Weber zostanie jego żoną, skomponuje mszę. Stworzył fragment mszy, i jak to Mozart, miał wiele pracy, więc porzucił to dzieło na rzecz innych zamówień kompozytorskich. Powrócił do tego utworu, niestety, nie napisał go w całości. To jest „Kyrie”, bardzo rozbudowana „Gloria”, „Credo”, „Sanctus” i „Benedictus” i te części mszy usłyszymy w Wielką Środę. To kompozycja oparta na bardzo bogatych środkach wykonawczych i interpretacyjnych. To wielki, rozbudowany, wielogłosowy chór, to wirtuozerskie arie, szczególnie sopranowe, orkiestra rozbudowana o instrumenty dęte blaszane – puzony, wreszcie jest to, czego oczekujemy od takiego dzieła. To nie jest li tylko akompaniament orkiestrowy, ale opowiadanie tekstu mszy poprzez orkiestrę, chór i solistów. Jedno z najgenialniejszych dzieł muzyki sakralnej, śmiem twierdzić, że porównywalne z „Requiem” tego kompozytora.

Nieboskłon. Koncert z okazji 85. rocznicy urodzin Krzysztofa Pendereckiego

Chóralną Pieśnią cherubinów Penderecki upamiętnił 60. urodziny Mścisława Roztropowicza, przyjaciela, którego postawa wobec totalitarnego systemu ZSRR zbliżyła do Mistrza (w proteście przeciwko szykanowaniu jego profesora, Dymitra Szostakowicza, w wieku 21 lat porzucił konserwatorium, wspierał Aleksandra Sołżenicy­na, w końcu porzucił ojczyznę, z emigracji wspierając dysydentów). Nasz kompozytor poświęcił mu kilka utworów wiolonczelowych („Per Slava”, „Largo”).

Penderecki sięgnął po jeden z najważniejszych tekstów prawosławnej liturgii, słowa starożytnej modlitwy z IV wieku, towarzyszącej otwarciu Carskich Wrót, symbolicznych bram Raju. Cherubikon akcentuje symboliczne znaczenie Wielkiego Wejścia, jako uroczystego wjazdu Chrystusa do Jerozolimy. Śpiewając Hymn, wierni mają odłożyć wszelką życia troskę, aby móc przyjąć Króla wszystkich - Jezusa Chrystusa, którego Ofiarą jest Święta Liturgia. Wierni mają wznieść się ponad ziemskie troski, aby móc dokonać Wielkiego Wejścia razem z Chrystusem do Jego Królestwa.

- Chór to inny instrument, głos ludzki ma swoje prawa i można pisać na niego tylko wtedy, kiedy się go dogłębnie pozna – powiedział Krzysztof Penderecki w jednym z wywiadów po polskim prawykonaniu Missa brevis. – Głos ludzki jest najtrudniejszym instrumentem.

Mistrz poznał jego największe sekrety, pierwsza część koncertu w wykonaniu Chóru OiFP, zakończona miniaturą „O gloriosa virginum”, to uczta dla miłośników mistrzostwa zespołu prof. Violetty Bieleckiej.

W części drugiej usłyszymy Mszę c-moll W. A. Mozarta, w której wirtuozowskie fragmenty wokalne kontrastują z monumentalnymi partiami chóralnymi, dzięki którym utwór stawiany jest w jednym rzędzie z Requiem.

Środa, 17 kwietnia 2019 | Sala koncertowa OiFP, ul. Podleśna 2| godz.19.00

Artyści:

Orkiestra i Chór Opery i Filharmonii Podlaskiej
Mirosław Jacek Błaszczyk – dyrygent
Violetta Bielecka – dyrygent, przygotowanie chóru
Anna Wolfinger – sopran
Joanna Krasuska-Motulewicz – alt
Paweł Cichoński – tenor
Mateusz Stachura – bas
Andrzej Klepacki – kantor

Program:

KRZYSZTOF PENDERECKI (ur. 1933)
Chieruwimskaja pieśń na chór mieszany a cappella
Missa brevis na chór a cappella
„O gloriosa virginum” na chór mieszany a cappella

WOLFGANG AMADEUSZ MOZART (1756–1791)
Msza c-moll KV 427
I. Kyrie (Andante moderato: chór i sopran)
II. Gloria:
Gloria in excelsis Deo (Allegro vivace: chór)
Laudamus te (Allegro aperto: sopran II)
Gratias agimus tibi (Adagio: chór)
Domine Deus (Allegro moderato: soprany I i II)
Qui tollis (Largo: chór)
Quoniam tu solus (Allegro: soprany I i II,tenor oraz chór)
Jesu Christe (Adagio: chór) – Cum Sancto
Spiritu (chór)
III. Credo:
Credo in unum Deum (Allegro maestoso: chór)
Et incarnatus est (Andante: sopran I)
IV. Sanctus (Largo: chór)
V. Benedictus qui venit (Allegro comodo:chór i kwartet)

od 7 lat
Wideo

echodnia Drugi dzień na planie Ojca Mateusza

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na poranny.pl Kurier Poranny