OiFP. Halka (wileńska) na scenie opery przy Odeskiej (zdjęcia)

Jerzy Doroszkiewicz
Jerzy Doroszkiewicz
Teatr Wielki - Opera Narodowa - "Halka" (wileńska) Krzysztof Bieliński/Teatr Wielki - Opera Narodowa
"Halka" (wileńska) pojawi się w repertuarze opery przy Odeskiej. Będą też spektakle poranne w specjalnej cenie!

Już 4 października o godz.19, na scenie Opery i Filharmonii Podlaskiej – Europejskiego Centrum Sztuki w Białymstoku przy ul. Odeskiej 1 zabrzmi „Halka”, wersja wileńska jednej z najpopularniejszych oper Stanisława Moniuszki. Orkiestrą OiFP zadyryguje Mirosław Jacek Błaszczyk, spektakl reżyseruje Agnieszka Glińska. Usłyszymy Pawła Czekałę w roli Cześnika, Katarzynę Szymkowiak – Zofii, Łukasza Klimczaka – Janusza, Dariusza Macheja – Marszałka, Kamila Zdebela – Jontka oraz Ilonę Krzywicką – Halki. Zaśpiewa Chór OiFP. Spektakl jest koprodukcją z Teatrem Wielkim w Warszawie.

– Gdy Opera i Filharmonia Podlaska inaugurowała swą działalność w 2012 roku, jej pierwszą premierą także było dzieło Moniuszki: „Straszny dwór” pod kierownictwem muzycznym Mieczysława Dondajewskiego i w reżyserii pierwszego dyrektora Roberto Skolmowskiego – mówi prof. Ewa Iżykowska-Lipińska, dyrektor OiFP-ECS. – To piękna klamra kompozycyjna. Duch Stanisława Moniuszki krąży nad nami i wypełnia to miejsce, a teraz kompozytor zostanie na zawsze złączony z naszą operą. „Halka”, którą zobaczą Państwo tym razem, to spektakl niezwykły, powstały w kooperacji Opery i Filharmonii Podlaskiej oraz Teatru Wielkiego – Opery Narodowej w Warszawie. Wersja wileńska z 1848 roku, powstała przed dopisaniem późniejszych „przebojów” w postaci porywającego mazura, tańców góralskich, arii Halki czy dumki Jontka, jest dziełem bardziej surowym, zwartym dramaturgicznie i przede wszystkim bliższym rzeczywistości. Gdy wrażliwy społecznie Moniuszko spotkał się z Włodzimierzem Wolskim, literatem z cyganerii warszawskiej, którego rewolucyjny w wymowie poemat stanowił kanwę dla libretta, powstał utwór, który opowiada przejmującą historię polskiego społeczeństwa w połowie XIX wieku. Reżyserię objęła Agnieszka Glińska i z doskonale znanej nam opery uczyniła spektakl o pogłębionej warstwie psychologicznej, który spróbuje odczytać, co nowego „Halka” może oferować nam dzisiaj. Nadal jednak jest to przede wszystkim przepiękna muzyka ojca polskiej opery, która i bez „popisowych” fragmentów – zachwyca.

Wcześniej, o godzinie 17.30, dźwiękiem kuranta ze „Strasznego dworu” Stanisława Moniuszki – który od chwili otwarcia instytucji w nowej siedzibie w 2012 r. zapowiada wszystkie spektakle – rozpocznie się w foyer teatru uroczystość nadania imienia Stanisława Moniuszki Operze i Filharmonii Podlaskiej – Europejskiemu Centrum Sztuki w Białymstoku.

HALKA (WILEŃSKA)
STANISŁAW MONIUSZKO
Opera w dwóch aktach
Libretto: WŁODZIMIERZ WOLSKI
Prapremiera: 1 I 1848, Wilno
Premiera tej inscenizacji:
8 VI 2019 Teatr Wielki – Opera Narodowa
4 X 2019 Opera i Filharmonia Podlaska – Europejskie Centrum Sztuki im. Stanisława Moniuszki w Białymstoku | godz. 19.00, Duża scena, ul. Odeska 1

Kolejne spektakle 5 X 2019 godz.19, 6 X 2019 godz.18 oraz na spektakle poranne 8, 9, 10 X 2019 godz.10 (spektakle poranne w specjalnej cenie 50 zł).

Instrumentacja i opracowanie partytury: MICHAŁ DOBRZYŃSKI
Dyrygent: MIROSŁAW JACEK BŁASZCZYK
Reżyseria: AGNIESZKA GLIŃSKA
Asystent reżysera: BARBARA WIŚNIEWSKA
Scenografia: MONIKA NYCKOWSKA
Kostiumy: KATARZYNA LEWIŃSKA
Choreografia: WERONIKA PELCZYŃSKA
Reżyseria świateł: JACQUELINE SOBISZEWSKI
Projekcje video: FRANCISZEK PRZYBYLSKI
Kierownik Chóru: VIOLETTA BIELECKA
Autor plakatu: ADAM ŻEBROWSKI
Koprodukcja: Teatr Wielki – Opera Narodowa
Oryginalna polska wersja językowa z polskimi napisami
Czas trwania 1 godz. 30 min (bez przerwy)

CZEŚNIK
Paweł Czekała
ZOFIA
Katarzyna Szymkowiak
JANUSZ
Łukasz Klimczak
MARSZAŁEK
Dariusz Machej
JONTEK
Kamil Zdebel
HALKA
Ilona Krzywicka
oraz
ORKIESTRA I CHÓR
OPERY I FILHARMONI I PODLASKIEJ
TANCERZE/PERFORMERZY
Magdalena Fejdasz, Daniela Komędera-Miśkiewicz, Małgorzata Mielech, Aleksandra Osowicz,
Łukasz Przytarski, Gieorgij Puchalski, Stefano Silvino, Monika Szpunar, Adi Weinberg-Prejna

STRESZCZENIE (Agnieszka Glińska)

UWERTURA
Halka błąka się po świecie, do którego nie pasuje. Emocjonalnie rozedrgana, samotna, nieobecna.
Jest we władaniu swoich projekcji i wyobrażeń. Przez relację miłosną z mężczyzną z wyższej sfery
nie należy już do swojego środowiska, a świat, do którego aspiruje, w naturalny sposób ją odrzuca.

AKT I
Halka szuka swojej miłości. W miejskiej rezydencji Cześnika trwają zaręczyny Zofii, jego córki, z Januszem, młodym paniczem. Marszałek i zaproszeni goście uczestniczą w rytuale, którego ozdobą jest polonez tańczony przez przyszłych nowożeńców. Zosia stoi przed życiową decyzją. Czuje, że przekracza jakiś próg i musi wybrać pomiędzy dwoma mężczyznami swojego życia − ojcem i narzeczonym − nieświadoma, że jest przedmiotem finansowej umowy. Mężczyźni przekazują ją sobie z rąk do rąk i przypieczętowują decyzję o małżeństwie uściskiem dłoni. Uroczystość przerywa głos słyszany w oddali. Zofia i Cześnik zaintrygowani nasłuchują, próbując go rozpoznać. Przerażony Janusz wie, że to Halka. Boi się, że zażyłość, jaka łączyła (łączy?) go z dziewczyną wpłynie na jego przyszłe losy. Pod presją Cześnika, który domyśla się, że za przyszłym zięciem ciągnie się jakiś niezakończony romans, Janusz znajduje pretekst, by spotkać się z Halką sam na sam. W Halce walczą sprzeczne emocje: szczęście, lęk, radość, namiętność, czułość, złość. Ich siła zagarnia Janusza, uświadamia mu skalę pasji, która ich łączy. W przypływie namiętności obiecuje jej wspólne życie i prosi, by poczekała na niego w miejscu ich potajemnych schadzek, przy trzech figurach za miastem. Potem ogarnięty strachem ucieka. Jontek, który z ukrycia widział całą sytuację, zarzuca Halce naiwność. Nie może pogodzić się ze świadomością, że ją traci. W swojej arii bezwzględnie demaskuje przed Halką prawdziwe, jego zdaniem, oblicze i zamiary Janusza. Dziewczyna nie potrafi i nie chce przyjąć do wiadomości, że została oszukana. Konfrontacja jej wyobrażeń z wersją zdarzeń przedstawioną przez Jontka jest ponad jej siły. Halka przeżywa załamanie nerwowe i traci całkowicie kontrolę nad swoimi emocjami.

AKT II
Halka jest już bezgranicznie w świecie fantazji i wizji. W swojej głowie widzi obrazy, słyszy głosy. Błąka się po wsi, gdzie mieszkańcy odpoczywają po tygodniu mozolnej pracy. Podczas spoczynku rozmawiają na temat zbliżających się zaślubin Janusza i Zofii, które, decyzją Cześnika, odbędą się w pobliskim kościółku. Udręczony, bezradny i bezsilny wobec obłędu Halki Jontek relacjonuje wieśniakom wyprawę do miasta. Halka żyje w przekonaniu, że jest ptakiem. Obserwuje inne ptaki, jak swoich bliskich. Jej emocje skupiają się na obserwacji gołębia, który wzbiwszy się w górę spada z nieba i umiera. Dziewczyna absorbuje w siebie ptasi los. Do wioski przybywają Marszałek, Cześnik i Janusz z Zofią. Z wyższością pozdrawiają zebranych wokół siebie podległych im wieśniaków. Janusz i Zofia prezentują się w strojach ślubnych przed zgromadzonym tłumem. Zauważają Halkę.

AGNIESZKA GLIŃSKA
Aktorka i reżyserka spektakli teatralnych i telewizyjnych. Absolwentka Wydziału Aktorstwa i Reżyserii Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej im. A. Zelwerowicza. W latach 2012–2015 dyrektorka Teatru Studio w Warszawie. W swojej bogatej karierze związana była m.in. z: Teatrem Powszechnym im. Z. Hübnera, Teatrem Dramatycznym w Warszawie, Teatrem Współczesnym w Warszawie, Teatrem Ateneum im. S. Jaracza, Teatrem Muzycznym Capitol we Wrocławiu czy Teatrem im. J. Słowackiego w Krakowie. Wyreżyserowała blisko 60 spektakli teatralnych, w tym: „Korowód” A. Schnitzlera, „Trzy siostry”, „Wiśniowy sad” oraz „Mewę” A. Czechowa, „Kalekę z Inishmaan” M. McDonagh, „Panny z Wilka” J. Iwaszkiewicza, „Iwonę, księżniczkę Burgunda” W. Gombrowicza. Ponadto wyreżyserowała serial „Bez tajemnic” (HBO). Wielokrotnie nagradzana. W 1999 r. otrzymała Paszport „Polityki” w kategorii „teatr”, w 2003 roku – Grand Prix za reżyserię spektaklu „Czwarta siostra” na Krajowym Festiwalu Teatru Polskiego Radia i Teatru TV „Dwa teatry”. W 2011 r. uhonorowana została Brązowym Medalem „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”, a także Nagrodą im. T. Boya-Żeleńskiego za wybitne osiągnięcia reżyserskie ze szczególnym uwzględnieniem inscenizacji sztuk A. Czechowa na scenach Teatru Współczesnego i Narodowego. Wyróżnia ją ambitny, oparty na wielkiej literaturze teatr psychologiczny, w którym szczególną uwagę poświęca psychologii postaci. Od 2017 r. jest wykładowczynią Akademii Sztuk Teatralnych w Krakowie. Ceniona za rolę w serialu „Artyści” M. Strzępki oraz nominowanym do Oscara filmie „Katyń” A. Wajdy.

Rekordowa cena za zaginiony obraz Matejki.

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3