OiFP. Halka (wileńska) – jak ją odczytuje Agnieszka Glińska (zdjęcia, wideo)

Jerzy Doroszkiewicz
Jerzy Doroszkiewicz
Zaktualizowano 

Wideo

Zobacz galerię (75 zdjęć)
Oszukana, zbrukana, zdradzona, obłąkana – panna z dzieckiem musi zniknąć. Nie akceptują jej ani bogaci, ani biedni, nawet, kiedy w marzeniach miłość wzbija ją w powietrze niczym ptaka, upadnie. Wizyjny, niezwykle spójny obraz nieakceptowanego romansu, w wizji Agnieszki Glińskiej na scenie nabiera mocy. Bo oprócz tancerzy performerów ma genialne wsparcie z pasją prowadzonej przez Mirosława Jacka Błaszczyka orkiestry, a w drugim akcie – niezapomniany popis chóru Opery i Filharmonii Podlaskiej przygotowanego przez Violettę Bielecką.

„Halka” (wileńska) to skondensowana, melodramatyczna opowieść, ze społecznym tłem. Z przypisanymi kobietom i klasom rolami. Dla mężczyzn z tak zwanych wyższych sfer są zabawką, przedmiotem targów, towarem.

Halka (Ilona Krzywicka) robi wielkie oczy ze zdumienia, kiedy z boku wielkiej operowej sceny przypatruje się targom o Zofię. Nie wierzy, że ukochany Jaśko, ojciec ich dziecka, może zamienić szczerą dziewczynę, której miłość dodaje skrzydeł, na piękną, acz odzianą w czerń młodą damę. Można założyć, że odpowiedzialna za kostiumy Katarzyna Lewińska, jej suknią sygnalizuje iż do szczęścia dziewczęciu daleko. Piękny mezzosopran Zofii (Katarzyna Szymkowiak) przykuwa uwagę. Jasny sopran Krzywickiej, która rolę Halki śpiewa od 2008 roku, z mocnymi wibracjami, podkreśla jej mentalne rozedrganie. Kiedy poczuje się zdradzona, oszukana, popada w obłęd, który może nawet zbyt dosłownie performują na scenie tancerze prowadzeni przez Weronikę Pelczyńską. Ale też w drugim akcie, Agnieszka Glińska świetnie wykorzysta przestrzeń opery, wypuszczając tancerzy w publiczność, momentami w miejsca wymagające akrobatycznych umiejętności. Właśnie wtedy chór wraz z orkiestrą będzie śpiewał o trudzie pracy prostych ludzi. Kiedy zabrzmią kościelne organy, oszalała Halka pojawi się w kościele obok swojego Janusza i Zofii, a kiedy zamieni wyimaginowany ślubny welon w imaginację ich zmarłego z głodu dzieciątka – reżyserce z choreografką uda się stworzyć najbardziej poruszającą scenę spektaklu. W tym przedstawieniu panowie – Łukasz Klimczak jako Janusz i Kamil Zdebel w roli Jontka zdają się być raczej tłem do przeżywających ogromne emocje kobiet. Oszukana Zofia woli nie rozpoznać Halki, a Halka… niczym ptak z podciętymi skrzydłami, może tylko upadać. Każda z nich cierpi, żadna nie będzie szczęśliwa. Elektrokardiogram symbolizujący górskie pasmo w minimalistycznej scenografii Moniki Nyckowskiej zamienia się w linie prostą. Mężczyźni zamordowali miłość.

„Halka” (wileńska), choć nie zawiera przebojów, jest paradoksalnie dobrym przedstawieniem, by zachęcić do odwiedzania opery młodzież. Młode, świetnie śpiewające solistki i soliści w ciekawych strojach, taniec współczesny performerów, potęga współbrzmienia chóru z orkiestrą robią wrażenie. I trwają krócej niż niejeden hollywoodzki gniot, a potrafią poruszyć. Bo zdrada i źle ulokowane uczucia nie mają daty ważności.

HALKA (WILEŃSKA)

STANISŁAW MONIUSZKO

Opera w dwóch aktach

Libretto: WŁODZIMIERZ WOLSKI

Prapremiera: 1 I 1848, Wilno

Premiera tej inscenizacji:

8 VI 2019 Teatr Wielki – Opera Narodowa

4 X 2019 Opera i Filharmonia Podlaska – Europejskie Centrum Sztuki im. Stanisława Moniuszki w Białymstoku | godz. 19.00, Duża scena, ul. Odeska 1

Spektakle także 5 X 2019 godz.19.00, 6 X 2019 godz.18.00 oraz na spektakle poranne 8, 9, 10 X 2019 godz.10.00 (spektakle poranne w specjalnej cenie 50 zł).

Instrumentacja i opracowanie partytury: MICHAŁ DOBRZYŃSKI

Dyrygent: MIROSŁAW JACEK BŁASZCZYK

Reżyseria: AGNIESZKA GLIŃSKA

Asystent reżysera: BARBARA WIŚNIEWSKA

Scenografia: MONIKA NYCKOWSKA

Kostiumy: KATARZYNA LEWIŃSKA

Choreografia: WERONIKA PELCZYŃSKA

Reżyseria świateł: JACQUELINE SOBISZEWSKI

Projekcje video: FRANCISZEK PRZYBYLSKI

Kierownik Chóru: VIOLETTA BIELECKA

Autor plakatu: ADAM ŻEBROWSKI

Koprodukcja: Teatr Wielki – Opera Narodowa

Oryginalna polska wersja językowa z polskimi napisami

Czas trwania 1 godz. 30 min (bez przerwy)

CZEŚNIK

Paweł Czekała

ZOFIA

Katarzyna Szymkowiak

JANUSZ

Łukasz Klimczak

MARSZAŁEK

Dariusz Machej

JONTEK

Kamil Zdebel

HALKA

Ilona Krzywicka

oraz

ORKIESTRA I CHÓR

OPERY I FILHARMONI I PODLASKIEJ

TANCERZE/PERFORMERZY

Magdalena Fejdasz, Daniela Komędera-Miśkiewicz, Małgorzata Mielech, Aleksandra Osowicz,

Łukasz Przytarski, Gieorgij Puchalski, Stefano Silvino, Monika Szpunar, Adi Weinberg-Prejna

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 2

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość
6 października, 9:42, sa:

Byłem. Piękna muzyka, piękny śpiew, rewelacyjny chór i beznadziejna choreografia. Nie przeszkadzał mi brak znanych arii z wersji warszawskiej Halki, natomiast przeszkadzali mi performersi. To tak jakby w jednym czasie prezentowano dwa różne spektakle. Golizna, faceci w damskich strojach??? Beznadzieja! Chyba nie o to Moniuszce chodziło.

trzeba dojrzeć do słuchania opery, tak jak trzeba dojrzeć by ją widzieć. Tancerz nie jest facetem lub kobieta. To nie balet a ni taniec ludowy gdzie musi być ładnie, jest to jeden z rodzaji opowiesci historii wręcz brutalnej. To że czegoś nie rozumiemy nie czyni go beznadziejnym. Ale do tego też trzeba dojrzeć

s
sa

Byłem. Piękna muzyka, piękny śpiew, rewelacyjny chór i beznadziejna choreografia. Nie przeszkadzał mi brak znanych arii z wersji warszawskiej Halki, natomiast przeszkadzali mi performersi. To tak jakby w jednym czasie prezentowano dwa różne spektakle. Golizna, faceci w damskich strojach??? Beznadzieja! Chyba nie o to Moniuszce chodziło.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3