OiFP. Ewa Iżykowska-Lipińska, nowa dyrektor Europejskiego Centrum Sztuki przedstawiła plany. Program koncertów

Jerzy Doroszkiewicz
Jerzy Doroszkiewicz
Zaktualizowano 

Wideo

Zobacz galerię (3 zdjęcia)
O kłopotach z akustyką dużej sali piszemy od otwarcia opery przy Odeskiej. Nowa dyrektor Europejskiego Centrum Sztuki Ewa Iżykowska-Lipińska zadeklarowała naprawę tej sytuacji.

– Zamierzam w tym roku rozwiązać problem akustyki sali przy Odeskiej – mówi Ewa Iżykowska-Lipińska, dyrektor OiFP. Dzisiaj przedstawiła mediom swoje pomysły na prowadzenie instytucji.

– Mam w planach, w porozumieniu z Urzędem Marszałkowskim i obietnicą wsparcia finansowego, rozwiązanie problemu akustycznego tej sali w tym roku – zadeklarowała. Nowa dyrektor zamierza skorzystać z pomocy męża – Andrzeja Lipińskiego.

– Nie wypada męża reklamować, ale jest jednym z najwybitniejszych reżyserów dźwięku na świecie i również pracownikiem Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina na wydziale reżyserii dźwięku – zdradza dyrektor. – Oczywiście zachwycił się tą przestrzenią i jako wolontariusz obiecał mnie wspierać przy poprawie akustyki tej sali.

W ciągu miesiąca Ewa Iżykowska-Lipińska zamierza powołać Studio Operowe na wzór Akademii Operowej w Operze Narodowej. Początkowo miałoby się w niej rozwijać sześć osób w systemie master class.

– Młodzi będą nie tylko szlifować talenty pod okiem mistrzów, ale też jak najszybciej trafiać na scenę – tłumaczy Iżykowska-Lipińska. – Jest premiera, rola do zagrania, szlifujemy i wchodzimy na scenę. Studenci mieliby zapewnione stałe gaże i to pomimo wprowadzanego programu naprawczego.

Na razie nowa dyrektor nie zamierza rezygnować z organizacji festiwalu Halfway, ale przyznaje, że przydałaby się redukcja kosztów.

Ze względu na świetną kondycję operowego chóru wiosną 2020 roku zamierza wystawić operę „Eugeniusz Oniegin”. W przyszłości chciałaby z całą ekipą opery wyprodukować serial telewizyjny dziejący się w przestrzeni budynku.

– Mamy na miejscu multimedia, scenę, kamery, światła, niebywale piękną przestrzeń, ludzi po polonistyce, którzy nawet mogą nam napisać scenariusz – przekonuje dyrektor.

W porozumieniu z Tomaszem Raczkiem chce uruchomić przy Odeskiej festiwal filmowy, myśli też o festiwalu operowym, na przykład poświęcony Pucciniemu. - Turyści ze świata chętniej przyjadą, by w ciągu tygodnia usłyszeć kilka oper tego kompozytora – tłumaczy Iżykowska-Lipińska. I za przykład podaje festiwal mozartowski w Warszawie.

W planach byłyby też edukacyjne poranki symfoniczne dla dzieci.

- Sytuacja, iż filharmonia jest oddalona od siedziby macierzystej jest dla instytucji niekorzystna emocjonalnie - uważa Iżykowska-Lipińska. - Bardzo lubię budować zespół, marzy mi się teatr ogromny, ludzi, którzy się znają, spotykają, rozmawiają, tworzą aurę teatru. A tu połowy tego teatru nie mamy, ponieważ orkiestra najczęściej jest poza siedzibą, a wolałabym mieć ją bliżej. Dlatego wydaje mi się, że rozwiązanie akustyczne tej sceny i docelowo koncerty przy Odeskiej, przynajmniej na jakiś czas byłyby rozwiązaniem dla tej instytucji. Docelowo marzyłby mi się dodatkowy budynek w pobliżu tego teatru w postaci wielofunkcyjnego budynku koncertowego, który miałby w sobie salę koncertową, sale do ćwiczeń i może jakieś podziemne garaże. Być może pewnego dnia te marzenia się spełnią.

Do końca sezonu program koncertów filharmonicznych opracował Mirosław Jacek Błaszczyk

- W 1990 roku, mając 31 lat, gdy obejmowałem kierownictwo nad Filharmonią Białostocką, nie przypuszczałem, że będzie to start do zrozumienia wszystkiego: życia, problemów, muzyki... oczekiwań w stosunku do siebie i otoczenia - wspomina Błaszczyk. - Kredytu zaufania, jakiego udzieliła mi orkiestra, starałem się nie zawieść, ale też było to tym łatwiejsze, że atmosfera w instytucji była wtedy i jest do dziś bardzo budująca. Była to wspólna twórcza praca nad poziomem artystycznym, jakością muzyczną. To wtedy po raz pierwszy wykonaliśmy tak ważne pozycje z literatury muzycznej, jak Koncert na orkiestrę Witolda Lutosławskiego, Béli Bartóka, symfonie Sergiusza Rachmaninowa czy utwory Igora Strawińskiego.

Przyjazd Witolda Lutosławskiego do Białegostoku i koncert z jego muzyką był ważnym wydarzeniem, które uświadomiło mi i Orkiestrze, że poziom artystyczny jest naprawdę dobry i powinniśmy pracować nad promocją Orkiestry w innych ważnych ośrodkach muzycznych. Ukoronowaniem tych starań był wyjazd w 1995 roku do USA do słynnej Carnegie Hall z programem muzyki polskiej: Stanisława Moniuszki, Henryka Mikołaja Góreckiego i z IV Symfonią Roberta Schumanna.

Wyjazd do Stanów Zjednoczonych był wyzwaniem i próbą dla zespołu, ale też dla dyrekcji. W latach 90. trudno było pozyskać przychylność sponsorów dla tego rodzaju przedsięwzięć. Nasz wkład własny to była opłata za bilety lotnicze, a brakującą sumę... zarobiliśmy, m.in. nagrywając bajki muzyczne dla WOT-u, ale opłacało się! Kilkunastominutowa owacja na stojąco trzytysięcznej widowni oraz entuzjastyczne recenzje m.in. w „The New York Times” wynagrodziły wszelkie trudy i niezwykle zadowoleni i szczęśliwi wróciliśmy do Białegostoku.

Jestem wdzięczny, że mogłem przez pięć lat pracować w Białymstoku, rozwijać się artystycznie, budować jakość i prestiż Filharmonii, dbałość o które w kolejnych latach kontynuowano. Dziś śmiało możemy stwierdzić: Opera i Filharmonia Podlaska z jej Orkiestrą i Chórem to jedna z najlepszych instytucji muzycznych w Polsce.

Program symfoniczny 2019/2010

CO ZA KUNSZT!
20 IX 2019
SALA KONCERTOWA / PODLEŚNA 2 / 19.00
INAUGURACJA 65. SEZONU ARTYSTYCZNEGO
Orkiestra Opery i Filharmonii Podlaskiej
Mirosław Jacek Błaszczyk – dyrygent
Piotr Pławner – skrzypce
Jean Sibelius – Koncert skrzypcowy d-moll op. 47
Witold Lutosławski – Koncert na orkiestrę
Sześćdziesiąty piąty, jubileuszowy sezon artystyczny rozpoczniemy muzyką najwyższej próby. Arcydzieła Sibeliusa i Lutosławskiego mają wyjątkowo wirtuozowski charakter. Sibelius, najsłynniejszy kompozytor fiński, pozostawał pod wpływem marzenia o stworzeniu muzyki narodowej. Koncert d-moll, urzekający mrocznym, chłodnym i mglistym klimatem Północy, jest jednym z najpiękniejszych w literaturze skrzypcowej, pełnym efektownych struktur sprawdzających kunszt wykonawców. Napisany dla warszawskich filharmoników Koncert na orkiestrę Lutosławskiego zmyślnie łączy elementy polskiego folkloru, barokowej polifonii i XX-wiecznej klasyki. Zdaniem kompozytora stanowi cezurę między neoklasycznym a awangardowym etapem jego twórczości. Partytura koncertu, wymagająca niezwykłej wrażliwości i najwyższej sprawności od wszystkich wykonawców, należy do najdoskonalszych w polskiej muzyce orkiestrowej.

U ŹRÓDEŁ KULTURY
27 IX 2019
SALA KONCERTOWA / PODLEŚNA 2 / 19.00
BAJKI, LEGENDY, DIABŁY I MODLITWY
Orkiestra Opery i Filharmonii Podlaskiej
Marek Pijarowski – dyrygent
Tomasz Strahl – wiolonczela
Modest Musorgski – Fantazja symfoniczna „Noc na Łysej Górze”
Piotr Moss – „Prières” – II Koncert na wiolonczelę i orkiestrę
Maurice Ravel – Suita „Moja matka gęś”
Richard Strauss – Poemat symfoniczny „Dyl Sowizdrzał”
„Noc na Łysej Górze” to nie tylko mroczna tematyka, ale i tajemnicza historia... bo na partyturze widnieje data pięć lat późniejsza niż rok śmierci kompozytora. Musorgski nie dokończył dzieła, zostawiając wiele autorskich wersji – to jego przyjaciel Mikołaj Rimski-Korsakow złożył je w całość, tworząc tym samym jeden z najsłynniejszych utworów na świecie. Jak „Łysa Góra” łączy ziemskie i nieziemskie, tak robi to koncert wiolonczelowy Piotra Mossa: „Prières” (Modlitwy). To jeden z ciekawszych polskich koncertów wiolonczelowych, którego premiery w 2005 roku dokonał właśnie znakomity Tomasz Strahl. Drugą część koncertu zdominują bajkowo-legendarne inspiracje: suita orkiestrowa „Moja matka gęś” Maurice’a Ravela na bazie „Bajek Babci Gąski” Charles’a Perraulta i oparty na folklorze saksońskim o Dylu Sowizdrzale poemat symfoniczny Richarda Straussa.

BRZECHWA MUZYCZNIE
11 X 2019
SALA KONCERTOWA / PODLEŚNA 2 / 19.00
DZIECIĘCY ŚWIAT W PIOSENCE
Chór Dziecięcy Opery i Filharmonii Podlaskiej
Ewa Barbara Rafałko – dyrygent
W programie wiersze Jana Brzechwy z muzyką w aranżacji Marcina Nagnajewicza, m.in. „Na straganie”, „Pomidor”, „Siedmiomilowe buty”, „Kwoka”, „Tańcowała igła z nitką”, „Wielbłąd i hiena”
„Ów pogodny ton, który Jan Brzechwa potrafił zachować przez całą twórczość, wywołuje na twarz młodych i starych pogodny i wdzięczny uśmiech na sam dźwięk jego nazwiska” – pisało o nim „Życie Warszawy”. Brzechwa, właściwie Jan Wiktor Lesman, znany również pod pseudonimami Inspicjent Brzeszczot czy Szer-Szeń, to król polskiej literatury dla dzieci. Jego tomy wierszy dla dzieci „Tańcowała igła z nitką” i „Kaczka Dziwaczka” do dziś stanowią niedościgły wzór i ścisły kanon, znany przez każdego podstawówkowicza. „Pchła szachrajka”, „Żuraw i czapla”, „Na straganie” czy „Chrząszcz” aż proszą się o muzyczne opracowania. Chór Dziecięcy Opery i Filharmonii Podlaskiej zaprezentuje nam wybrane teksty Brzechwy w aranżacji Marcina Nagnajewicza.

POETA FORTEPIANU
18 X 2019
SALA KONCERTOWA / PODLEŚNA 2 / 19.00
170. ROCZNICA ŚMIERCI FRYDERYKA CHOPINA
Orkiestra Opery i Filharmonii Podlaskiej
Juozas Domarkas – dyrygent
Tymoteusz Bies – fortepian
Fryderyk Chopin – II Koncert fortepianowy f-moll op. 21
Dymitr Szostakowicz – V Symfonia d-moll op. 47
Słysząc „Fryderyk”, od razu myślimy „Chopin”. Jego wkład w historię muzyki jest nieoceniony, a patriotyczną siłę jego dzieł Schumann porównał do „armat ukrytych w kwiatach”. Uczcimy jego pamięć Koncertem f-moll – stanowi apogeum stylu brillant i jednocześnie wychodzi za jego ramy, dowodząc kunsztu Chopina. Tego wieczoru Chopinowi towarzyszył będzie Szostakowicz i jego triumfalny sukces: V Symfonia d-moll, w której charakterystyczne dla niego zaduma, majestatyczność i nuta humoru splatają się w doskonałą harmonię.

POCZTÓWKA Z POLSKI
25 X 2019
SALA KONCERTOWA / PODLEŚNA 2 / 19.00
TRZEJ POLSCY KOMPOZYTORZY Z TRZECH OKRESÓW
Orkiestra i Chór Opery i Filharmonii Podlaskiej
Piotr Wacławik – dyrygent
Krzysztof Jakowicz – skrzypce
Emil Ławecki – tenor
Violetta Bielecka – przygotowanie chóru
Karol Kurpiński – Uwertura do opery „Zamek na Czorsztynie”
Karol Szymanowski – I Koncert skrzypcowy op. 35
Stanisław Moniuszko – „Sonety krymskie”
{logo IMIT}
Koncert współorganizowany i współfinansowany w ramach programu Instytutu Muzyki i Tańca „Dyrygent – rezydent”
Ten wieczór upłynie pod znakiem trzech wielkich polskich nazwisk i przeniesie nas w trzy muzyczne epoki: późny klasycyzm, romantyzm i Młodą Polskę. Opera Kurpińskiego „Zamek na Czorsztynie” zawierała wiele cech narodowych: polonez, dumkę, cavatinę czy ludową śpiewkę. Nawiedzony gotycki zamek nad Jeziorem Czorsztyńskim pobudza wyobraźnię! Romantyczne skojarzenia prowadzą nas aż do Mickiewicza, ale z polskich gór przeniesiemy się na Krym. Do ośmiu wybranych tekstów „Sonetów krymskich” skomponował Moniuszko kantatę na głosy solowe, chór i orkiestrę. Nastrój ten dopełni, rozdzielając utwory, I Koncert skrzypcowy Szymanowskiego – pierwszy nowoczesny koncert skrzypcowy, który tradycję XIX-wieczną zostawia dla nowej ekspresji, będąc jednoczęściowym poematem o pięknej aurze dźwiękowej i fantastycznym i namiętnym charakterze.

WYBAWIENIE
8 XI 2019
SALA KONCERTOWA / PODLEŚNA 2 / 19.00
HOŁD DLA POETY
Orkiestra i Chór Opery i Filharmonii Podlaskiej
Mirosław Jacek Błaszczyk – dyrygent
Iwona Socha – sopran
Roksana Wardenga – alt
Mihail Mihaylov – tenor
Grzegorz Szostak – bas
Violetta Bielecka – przygotowanie chóru
Giuseppe Verdi – Requiem
Messa da requiem Verdiego ma ciekawą historię. Zaczęła się od współpracy aż 13 włoskich kompozytorów, którzy mieli razem skomponować mszę na cześć Rossiniego – Verdi przygotował część „Libera me”. Projekt niestety porzucono (prawykonanie Mszy dla Rossiniego odbyło się dopiero w 1988 roku!), ale „Libera me” zostało uratowane. Verdi włączył je do nowego requiem, które napisał po śmierci poety Alessandra Manzoniego i jemu zadedykował. Przepiękne requiem łamie standardy i przejawia dramatyzm i rozmach znany z oper kompozytora, co sprawia, że jest wyjątkowe na tle mszy żałobnych.

SIŁA DUCHA
15 XI 2019
SALA KONCERTOWA / PODLEŚNA 2 / 19.00
WIOLONCZELA ZA ROGIEM
Orkiestra Opery i Filharmonii Podlaskiej
Tadeusz Strugała – dyrygent
Zuzanna Sosnowska – wiolonczela
Carl Maria von Weber – Uwertura do opery „Oberon”
Édouard Lalo – Koncert wiolonczelowy d-moll
Johannes Brahms – II Symfonia D-dur op. 73
Waltornia stała się ważnym instrumentem w muzyce niemieckiej. Jej dźwiękiem zaczyna się „Oberon” Webera i to ona gra w nim główną rolę. W libretcie opartym na wątkach średniowiecznego poematu rycerz Huon de Bordeaux dokonuje niezwykłych czynów z pomocą króla elfów Oberona, którego przyzywa dźwiękiem magicznego rogu. W późniejszym o dokładnie pół wieku Koncercie d-moll Édouarda Lalo światła reflektorów padają na wiolonczelę. Kompozytor daje pole do popisu wirtuozowi, zamieszczając partię ad libitum, pozwalającą na dużą dowolność. W końcu róg i wiolonczela splatają się w II Symfonii Johannesa Brahmsa. To hymn na cześć przyrody i pogody ducha. „Druga” jest kwintesencją pogodnego, ustalonego świata, nigdy niespełnionego ideału, którego pragniemy i do którego dążymy, nie mogąc go dosięgnąć.

LATA 20., LATA 30.
29 XI 2019
DUŻA SCENA / ODESKA 1 / 19.00
ORDONÓWNA, BODO I PIOSENKI WARSA
Big Band Opery i Filharmonii Podlaskiej
Andrzej Makal – kierownictwo muzyczne
Jakub Szydłowski – reżyseria, wokal
Dorota Białkowska – wokal
Monika Ziółkowska – wokal
Bartłomiej Łochnicki – wokal
Maciej Nerkowski – wokal
W programie m.in. takie przeboje, jak: „Vabank”, „Umówiłem się z nią na dziewiątą”, „Już nie zapomnisz mnie”, „Na pierwszy znak”, „Sex appeal”, „Powróćmy jak za dawnych lat”
W andrzejki lejemy wosk, ale nie lejemy wody! Prezentujemy tylko konkretną muzykę i zanurzamy się w klimacie międzywojennej Polski z piosenkami z epoki. Przeniosą nas prosto na scenę warszawskiego kabaretu Qui Pro Quo, na recital we lwowskim Ulu czy do krakowskiej kawiarenki. Poczujemy się jak w starym kinie dzięki nieśmiertelnym szlagierom niczym z „Kobiety szpiega” czy „Piętra wyżej”. Big Band OiFP szykuje gratkę dla każdego fana lat 20. i 30.

PERŁY MUZYKI
6 XII 2019
SALA KONCERTOWA / PODLEŚNA 2 / 19.00
KLASYCZNE UTWORY W MISTRZOWSKIM WYKONANIU
Orkiestra Opery i Filharmonii Podlaskiej
Dawid Runtz – dyrygent
Zbigniew Raubo – fortepian
Edvard Grieg – Koncert fortepianowy a-moll op. 16
Ludwig van Beethoven – VII Symfonia A-dur op. 92
Dawid Runtz poprowadzi Orkiestrę Opery i Filharmonii Podlaskiej po raz pierwszy od czasu kiedy w 2016 roku zdobył II nagrodę na VI Ogólnopolskim Konkursie Młodych Dyrygentów im. W. Lutosławskiego w Białymstoku. Charyzmatyczny i perfekcyjny, wyznał wówczas: „Punkt wyjścia to szacunek do partytury, wierność intencjom kompozytora i bycie dokładnym, ale nie dla samej zasady dokładności, tylko dla odkrycia wszystkich emocji i całej dramaturgii, które wpływają na odbiór dzieła”. Liryzm, mocne kontrasty nastrojowe, jasne barwy harmoniczne Koncertu fortepianowego a-moll połączone z entuzjazmem 25-letniego Griega wybrzmią w wykonaniu znakomitego pianisty, Zbigniewa Rauba. VII Symfonia Beethovena, nazywana „apoteozą tańca” lub „pochodem Dionizosa”, delikatnie pulsująca antycznym światem, do dziś zachowała wielkość i świeżość. Praca każdego dyrygenta przekłada się na inną barwę dźwięku orkiestry – dlaczego tak się dzieje, to niewyjaśniona dotąd tajemnica. Osobowość młodego mistrza batuty zapowiada niezwykły koncert.

GALA OPEROWA
13 XII 2019
SALA KONCERTOWA / PODLEŚNA 2 / 19.00
ARIE I DUETY Z OPER MONIUSZKI
Orkiestra i Chór Opery i Filharmonii Podlaskiej
Mirosław Jacek Błaszczyk – dyrygent
Katarzyna Trylnik – sopran
Anna Wolfinger – sopran
Joanna Motulewicz – mezzosopran
Rafał Bartmiński – tenor
Maciej Nerkowski – baryton
Violetta Bielecka – przygotowanie chóru
W programie najpiękniejsze arie, arietty, duety, tercety, tańce i uwertury z repertuaru Stanisława Moniuszki
Rok Moniuszkowski, w którym świętowaliśmy 200. rocznicę urodzin „ojca polskiej opery”, zakończymy koncertem najpiękniejszych arii i duetów z jego dzieł. Pierwotna, dwuaktowa wersja opery „Halka” w Wilnie nie zdobyła szerszej popularności. Wtedy Moniuszko, za namową znajomych zorientowanych w artystycznych potrzebach publiczności, dopisał dwa akty, wśród których znalazły się późniejsze największe „przeboje” tej opery: aria Halki „Gdyby rannym słonkiem”, aria Jontka „Szumią jodły na gór szczycie” oraz wstawki taneczne, wśród których jest ognisty mazur z I aktu. W Teatrze Wielkim w Warszawie w 1858 roku rozpoczęła się kariera Moniuszki jako twórcy opery polskiej. Polskie tańce narodowe z polonezem i mazurem na czele z wiejskich podwórek przeniosły się na sale szlacheckich i arystokratycznych dworków. Drugą wielką operą, „Strasznym dworem”, kompozytor przypieczętował narodowy charakter swojej twórczości.

BÓG SIĘ RODZI
20 XII 2019
DUŻA SCENA / ODESKA 1 / 19.00
KONCERT KOLĘD I PASTORAŁEK
Orkiestra i Chór Opery i Filharmonii Podlaskiej
Mirosław Jacek Błaszczyk – dyrygent
Edyta Krzemień
Marika
Damian Aleksander
Jarek „Jaro” Chojnacki
Oliwia Mortel
Maja Sobolewska
Violetta Bielecka – przygotowanie chóru
Magdalena Miśka-Jackowska – prowadzenie
„Adeste Fideles”
„Jestem, jesteś”
„Lulajże, Jezuniu”
„Kolebka Jezusowa”
„Dzisiaj w Betlejem”
„Cicha noc”
„Witaj, gwiazdo złota”
„Nie było miejsca dla Ciebie”
„Tryumfy Króla Niebieskiego”
„Wśród nocnej ciszy”
„Kolęda”
„Anioł”
„Wrócę znów w te święta”
„Mario, czy już wiesz”
„Kolęda”
„Miserere”
„Mizerna, cicha”
„Kolęda”
„Bóg się rodzi”
Okres przedświąteczny nie mógłby obyć się bez kolęd i pastorałek! Usłyszymy najpiękniejsze utwory w wykonaniu Orkiestry i Chóru OiFP wraz z niesamowitą plejadą gwiazd: Edyta Krzemień, Marika, Damian Aleksander, Jarek „Jaro” Chojnacki oraz młode solistki Oliwia Mortel i Maja Sobolewska z Chóru Dziecięcego OiFP. O wspaniałą oprawę wieczoru zadba prowadząca koncert Magdalena Miśka-Jackowska.

TRZECH TENORÓW
10 I 2020
SALA KONCERTOWA / PODLEŚNA 2 / 19.00
KONCERT NOWOROCZNY
Orkiestra Opery i Filharmonii Podlaskiej
Mirosław Jacek Błaszczyk – dyrygent
Adam Sobierajski – tenor
Tadeusz Szlenkier – tenor
Adam Zdunikowski – tenor
Koncerty tenorów rozsławili w latach 90. Plácido Domingo, José Carreras oraz Luciano Pavarotti, którzy występowali wspólnie na koncertach i wydawali cieszące się dużą popularnością płyty. Po śmierci Pavarottiego w roku 2007, jego dwaj przyjaciele zapowiedzieli, że z szacunku dla niego, nie będą kontynuować projektu ani szukać zastępstwa dla zmarłego. A jednak czar trzech tenorów wciąż działa i jest wspaniałą, energetyzującą rozrywką idealną na rozpoczęcie Nowego Roku. Powitajmy go zatem w doborowym towarzystwie tenorów trzech: Adama Zdunikowskiego, Tadeusza Szlenkiera, Adama Sobierajskiego i przy muzyce najpiękniej wyrażającej radość życia. Usłyszymy najsłynniejsze arie z oper i operetek oraz wielkie przeboje ekranu i sceny.

Z ODDALI
17 I 2020
SALA KONCERTOWA / PODLEŚNA 2 / 19.00
PIĘKNE, MAŁO ZNANE
Adrian Stanciu – altówka
Trio Lontano
Anna Kamińska – fortepian
Paweł Polak – skrzypce
Grzegorz Vytlacil – wiolonczela
Gustav Mahler – Kwartet fortepianowy a-moll
Władysław Żeleński – Kwartet fortepianowy c-moll op. 61
Zdeněk Fibich – Kwartet fortepianowy e-moll op. 11
„Lontano” w języku włoskim znaczy „z oddali” i stąd wzięła się nazwa zespołu, który przybliża nam muzykę mało znaną i rzadko grywaną, spoza głównego nurtu. Wszyscy znają wielkie symfonie Mahlera, a tworzył on równie piękne utwory kameralne, jak choćby Kwartet fortepianowy a-moll, napisany kompozytora w wieku 17 lat. Twórczość Władysława Żeleńskiego, ojca Tadeusza Boya-Żeleńskiego, została w dużym stopniu zapomniana. Większość wydań jego dzieł jest dziś trudno dostępna, wiele utworów zaginęło, współczesne wznowienia tych zachowanych są rzadkością, a przecież był jednym z głównych przedstawicieli polskiego neoromantyzmu w muzyce, najwybitniejszym po Moniuszce twórcą oper i pieśni. Jego Kwartet fortepianowy c-moll wyróżnia znakomicie poprowadzona narracja i urzekające pomysły melodyczne, jak choćby powolna Romanza. Kwartet fortepianowy e-moll Fibicha, jednego z członków czeskiej szkoły narodowej, który tworzył głównie opery i melodramaty, urzekła podlaskich kameralistów niezwykłą melodyjnością. Prawdopodobnie będzie to prawykonanie utworu na podlaskiej scenie. Triu towarzyszyć będzie altowiolista Adrian Stanciu.

BLASK TRĄBKI
24 I 2020
SALA KONCERTOWA / PODLEŚNA 2 / 19.00
ZDERZENIE OSOBOWOŚCI
Orkiestra i Chór Opery i Filharmonii Podlaskiej
Marta Gardolińska – dyrygent
Gary Guthman – trąbka, prowadzenie
Violetta Bielecka – przygotowanie chóru
Dymitr Szostakowicz – „Tea for Two”
Gary Guthman – Koncert na trąbkę
Gustav Holst – „Planety” op. 32
Styl gry mieszkającego w Polsce amerykańskiego trębacza Gary’ego Guthmana sprawił, że jest jednym z najbardziej znanych trębaczy. Występował jako solista ze wszystkimi największymi orkiestrami symfonicznymi w Kanadzie i USA oraz z takimi gwiazdami, jak: Tony Bennett, Aretha Franklin, Tom Jones, Paul Anka, Johnny Mathis i Bee Gees. Tym razem wystąpi z Orkiestrą i Chórem OiFP pod dyrekcją Marty Gardolińskiej, która w 2016 r. otrzymała wyróżnienie i specjalną nagrodę od orkiestry Opery i Filharmonii i Podlaskiej w ramach VI Ogólnopolskiego Konkursu Młodych Dyrygentów im. Witolda Lutosławskiego w Białymstoku. Została też wyróżniona prestiżowym tytułem Associate Fellow oraz stypendium fundacji Marin Alsop, Taki Concordia Conducting Fellowship, promującej najlepsze kobiety dyrygentki. Jest również laureatką konkursu „Wybitny Polak w Austrii” 2016 w kategorii Kultura.

POGODA DUCHA
7 II 2020
SALA KONCERTOWA / PODLEŚNA 2 / 19.00
WYRAFINOWANIE KAMERALISTYKI
Zespół kameralny Ars Iuvenum
Grzegorz Puchalski – kierownictwo artystyczne
Wolfgang Amadeus Mozart – Kwartet D-dur KV 285
Wolfgang Amadeus Mozart – Kwintet A-dur KV 581
Ludwig van Beethoven – Septet Es-dur op. 20
Zespół kameralny Ars Iuvenum Opery i Filharmonii Podlaskiej w ubiegłym roku obchodził trzydziestolecie istnienia. Od początku kieruje nim Grzegorz Puchalski, kierownik artystyczny i klarnecista, który przyjął zasadę, że skład zespołu nie będzie stały, lecz będzie się zmieniał w zależności od repertuaru. Dzięki temu artyści prezentują utwory różnych kompozytorów, z różnych epok i w różnych obsadach instrumentalnych. Dzieła kameralne klasyków wiedeńskich, a zarazem wielkich indywidualistów muzyki, Mozarta i Beethovena, pełne subtelnej pogody ducha dostarczają słuchaczom autentycznej przyjemności i szlachetnej rozrywki. Cechy muzyki kameralnej sprawiają, że twórcy mogą wyrazić swoje najintymniejsze doznania lub nieokiełznane emocje, wymagają jednak od wykonawców wysokich umiejętności instrumentalnych.

PIOSENKI MIŁOSNE
14 II 2020
DUŻA SCENA / ODESKA 1 / 19.00
KONCERT WALENTYNKOWY
Orkiestra Opery i Filharmonii Podlaskiej
Joanna Natalia Ślusarczyk – dyrygent
Janusz Szrom – wokal, prowadzenie
Piotr Wrombel – fortepian, aranżacje
Zbigniew Wrombel – kontrabas
Krzysztof Szmańda – perkusja
Piosenki z repertuaru Andrzeja Zauchy, Czesława Niemena, Grażyny Łobaszewskiej, Seweryna Krajewskiego, Tadeusza Nalepy, Czerwonych Gitar w symfonicznych aranżacjach
Walentynkowy wieczór warto rozpocząć koncertem wspaniałych polskich piosenek o miłości, piosenek, które stały się kamieniami milowymi muzyki rozrywkowej. Usłyszymy Janusza Szroma, Jazzowego Wokalistę Roku według plebiscytu miesięcznika „Jazz Forum” w latach 2009, 2010, 2011, 2012, 2013 oraz 2014. W 2008 r. artysta został wybrany przez Michela Legranda do zaśpiewania utworu „What Are You Doing the Rest of Your Life” podczas jubileuszowego 50. festiwalu Jazz Jamboree. Zaskoczyć nas mogą zatem jazzujące wokalizy, improwizacje, a jednak z towarzyszeniem Orkiestry Opery i Filharmonii Podlaskiej i z operowym rozmachem.

BIG BAND W NOWEJ ODSŁONIE
22 II 2020
DUŻA SCENA / ODESKA 1 / 19.00
Big Band Opery i Filharmonii Podlaskiej
Big Band OiFP to porywający wokal, pełna obsada instrumentów dętych i rozbudowana sekcja rytmiczna, wspaniałe brzmienie i zróżnicowany nastrój. Intryguje klimatyczny sceniczny look rodem z epoki swingu i bebopu. W repertuarze zespołu znajdują się najatrakcyjniejsze utwory amerykańskiej muzyki rozrywkowej XX i XXI wieku, a wśród nich m.in. przeboje Glenna Millera („Tuxedo Junction”, „Chatanooga Choo Choo”, „Little Brown Jug”, „Strings of Pearls”, „Pensylvannia 6500”, „In The Mood”), Franka Sinatry („Fly Me to the Moon”, „Strangers in the Night”, „You Are the Sunshine of My Life”), Michaela Bublé („Home”, „Come Fly with Me”, „Save the Last Dance for Me”), Elli Fitzgerald („Mack the Knife”, „It’s Only a Paper Moon”), polskie szlagiery lat 20. i 30. To znakomita propozycja na pożegnanie karnawału w szampańskim nastroju.

MAGIA KLAWISZY
28 II 2020
SALA KONCERTOWA / PODLEŚNA 2 / 19.00
W ROLI GŁÓWNEJ FORTEPIAN
Orkiestra Opery i Filharmonii Podlaskiej
Tomasz Bugaj – dyrygent
Eugen Indjic – fortepian
Johannes Brahms – II Koncert fortepianowy B-dur
Jean Sibelius – II Symfonia D-dur op. 43
Pianiści uważają II Koncert fortepianowy B-dur Brahmsa za jeden z najtrudniejszych w literaturze fortepianowej, tym bardziej, że rola orkiestry nie ogranicza się w nim do towarzyszenia fortepianowi, lecz współtworzy emocjonalną wartość dzieła, wzmacniając jego symfoniczny charakter. Przy fortepianie zasiądzie Eugen Indjic, amerykański pianista pochodzenia rosyjsko-serbskiego, laureat IV nagrody na VIII Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym im. F. Chopina w Warszawie oraz II nagrody w Międzynarodowym Mistrzowskim Konkursie Pianistycznym im. Artura Rubinsteina. II Symfonia D-dur jest jednym z najwybitniejszych i najbardziej monumentalnych dzieł Sibeliusa. Podobnie jak inne dzieła tego kompozytora fińskiego charakteryzuje je nieco posępny dramatyzm i melancholijna nastrojowość przywodząca na myśl pejzaże Północy. Orkiestrę OiFP poprowadzi Tomasz Bugaj, laureat szeregu nagród uzyskanych na międzynarodowych konkursach dyrygenckich.

DUETY NA DWA FLETY
6 III 2020
SALA KONCERTOWA / PODLEŚNA 2 / 19.00
GŁOS BOGA
Orkiestra Opery i Filharmonii Podlaskiej
Mirosław Jacek Błaszczyk – dyrygent
Łukasz Długosz – flet
Agata Kielar-Długosz – flet
Piotr Czajkowski – Uwertura „Rok 1812”
Paweł Mykietyn – Koncert podwójny na dwa flety i orkiestrę
Sergiusz Rachmaninow – II Symfonia e-moll op. 27
Uwerturę „Rok 1812” skomponował Czajkowski z myślą o wykonywaniu na wolnym powietrzu. Do dużej obsady instrumentów dętych i perkusji, kompozytor dodał orkiestrę, dźwięk dzwonów i strzałów armatnich – wszystko to dla uczczenia zwycięstwa Rosji nad wojskami napoleońskimi w 1812 r. Jednak utwór ten związany jest i z Ameryką – po raz pierwszy wykonany został w 1891 r. pod dyrekcją kompozytora na koncercie otwierającym Carnegie Hall w Nowym Jorku i często jest grany z okazji Dnia Niepodległości. Śmierć Czajkowskiego w 1893 roku mocno odcisnęła się na Rachmaninowie. Jego II Symfonia w strukturze i charakterze przypomina ostatnie symfonie Czajkowskiego, przede wszystkim V Symfonię, z którą ma wspólną tonację. Przyniosła kompozytorowi sukces i otworzyła nowy, lepszy rozdział życia. Te dwie rosyjskie inspiracje rozdzieli Koncert podwójny na dwa flety i orkiestrę Mykietyna. Tradycyjnie dźwięk fletu symbolizował głos Boga. Powściągliwy, a zarazem pełen dramaturgii utwór składa się z trzech wykonywanych attacca części, z których skrajne oparte są na opracowanej przez kompozytora technice ciągłego acceleranda.

SZANSA NA SUKCES
13 III 2020
SALA KONCERTOWA / PODLEŚNA 2 / 19.00
KONCERT DYPLOMANTÓW FILII UNIWERSYTETU MUZYCZNEGO FRYDERYKA CHOPINA W BIAŁYMSTOKU
Orkiestra Opery i Filharmonii Podlaskiej
Piotr Wacławik – dyrygent
{logo IMIT}
Koncert współorganizowany i współfinansowany w ramach programu Instytutu Muzyki i Tańca „Dyrygent – rezydent”
Coroczny Koncert Dyplomantów Filii Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Białymstoku to, z jednej strony szansa dla młodych, zdolnych artystów promocji swojego talentu i osobowości oraz nabrania szlifów scenicznych. Z drugiej, możliwość obserwowania przez publiczność, młodych, pełnych pasji absolwentów, wkraczających na drogę sukcesów artystycznych. Koncert poprowadzi Piotr Wacławik, młody, zdolny dyrygent, który jest dyrygentem rezydentem Opery i Filharmonii Podlaskiej w tym sezonie.

MOC PRZEZNACZENIA
20 III 2020
SALA KONCERTOWA / PODLEŚNA 2 / 19.00
NIEPOWTARZALNY DŹWIĘK OBOJU
Orkiestra Opery i Filharmonii Podlaskiej
Kriss Russman – dyrygent
Luca Neccia – obój
Giuseppe Verdi – Uwertura do opery „Moc przeznaczenia”
Giedrius Kuprevičius – „Trys dedikacijos” – koncert na obój i orkiestrę
Igor Strawiński – „Ognisty ptak” (1919)
Uwertura do „Mocy przeznaczenia” Verdiego to bezapelacyjnie jedna z najsłynniejszych uwertur i część standardowego repertuaru orkiestrowego. Wprowadza znany motyw „losu” w postaci trzech E granych unisono przez dęte blaszane, który wraca potem w treści opery. Magiczny nastrój koncertu „Trzy dedykacje” litewskiego kompozytora Giedriusa Kuprevičiusa podkreślą solowe partie Luki Neccii, od niemal dwudziestu lat pierwszego oboisty Orkiestry Opery i Filharmonii Podlaskiej w Białymstoku, a także współzałożyciela i członka kwintetu dętego La Vanagloria. Obój jest instrumentem niezwykle melodycznym, o dużych walorach kolorystycznych, a Neccia mistrzowsko wydobywa z niego najpiękniejsze dźwięki. Wieczór zamknie suita orkiestrowa z baletu „Ognisty ptak” Strawińskiego w wersji z 1919 roku. Koncert poprowadzi Kriss Russman, nominowany do nagrody Emmy kompozytor, dyrygent, reżyser.

WIOSNA
27 III 2020
SALA KONCERTOWA / PODLEŚNA 2 / 19.00
ZIELONY SZELEST
Orkiestra i Chór Opery i Filharmonii Podlaskiej
Piotr Gajewski – dyrygent
Jakub Grabe-Zaremba – altówka
Grzegorz Puchalski – klarnet
Paweł Konik – baryton
Violetta Bielecka – przygotowanie chóru
Johannes Brahms – Wariacje na temat Haydna op. 56a
Max Bruch – Koncert podwójny na klarnet i altówkę op. 88
Sergiusz Rachmaninow – Kantata „Wiosna” op. 20
Aleksandr Borodin – Tańce połowieckie
Wariacje na temat Haydna stworzył Brahms w oparciu o temat Chorału św. Antoniego, którego autorstwo było długo przypisywane Haydnowi. Brahms – inspirowany Beethovenem – stworzył nowy gatunek: samoistne wariacje orkiestrowe. Z Brahmsem łączy Maxa Brucha to, że późno odkryli klarnet i że pisali dla jednego zdolnego wykonawcy. Bruch napisał swój koncert będąc po siedemdziesiątce, blisko emerytury – i zadedykował go synowi, 25-letniemu Maxowi Felixowi. Intymny dialog między dwoma instrumentami, bogaty w barwy dźwiękowe i inspiracje z poprzednich dzieł kompozytora, kontynuuje tradycję muzyki romantycznej, subtelnej. „Wiosna” Rachmaninowa opowiada o przebaczeniu i nowym początku, który przychodzi z nadejściem każdej wiosny – główną rolę gra tu szelest budzącej się do życia przyrody, który odgania złe myśli jak słońce topi lód i śnieg. Wieczór zwieńczą Tańce połowieckie, najsłynniejszy bodaj fragment „Kniazia Igora” Borodina, brzmiące egzotycznie muzyką Połowców.

MESJASZ
3 IV 2020
SALA KONCERTOWA / PODLEŚNA 2 / 19.00
NA DŹWIĘK OSTATNIEJ TRĄBY
Orkiestra i Chór Opery i Filharmonii Podlaskiej
Marek Toporowski – dyrygent
Sylwia Olszyńska – sopran
Jakub Burzyński – kontratenor
JingXing Tan – tenor
Paweł Kołodziej – bas
Violetta Bielecka – przygotowanie chóru
Georg Friedrich Händel – „Mesjasz”
Oratorium skomponowane w 1741 roku z przesłynnym chórem „Hallelujah” jest najbardziej znaną kompozycją Händla. Dzieło to przyniosło mu światową sławę i do dziś nieustannie przyjmowane jest z zachwytem. Krytykę zachwyciło już podczas próby generalnej – zgodnie pisano, że jest to ponadczasowe dzieło, okrzykując je nawet „najdoskonalszą kompozycją wszech czasów”. Od innych oratoriów Händla różni się powściągliwością orkiestracji – w oryginalnej wersji były to tylko orkiestra smyczkowa i trąbka. Refleksyjne piękno i głębia dzieła oraz jego przemyślana kompozycja – od proroctw o przyjściu Mesjasza, przez jego narodzenie, ukrzyżowanie, zmartwychwstanie i wniebowstąpienie, aż po obietnicę odkupienia ludzi – sprawia, że wybrzmiewa w salach koncertowych, na scenach teatralnych i w kościołach przez cały rok.

BLACHA I DREWNO
24 IV 2020
SALA KONCERTOWA / PODLEŚNA 2 / 19.00
DIALOGI TEMATÓW
Orkiestra Opery i Filharmonii Podlaskiej
Arthur Arnold – dyrygent
Solista – laureat IV Międzynarodowego Konkursu Instrumentów Dętych „Finalis”
Ludwig van Beethoven – Uwertura „Coriolan” op. 62
*
Mikołaj Rimski-Korsakow – „Szeherezada”
Uwertura koncertowa „Coriolan” Beethovena, skomponowana w 1807 roku, opowiada o tragedii legendarnego rzymskiego generała Gnejusza Marcjusza Koriolana, w którym zraniona duma walczy z miłością do ojczyzny. Dialogują tu dwa tematy: smutny i groźniejszy, ilustrujący wojenne zamiary generała, i delikatniejszy, reprezentujący prośby jego matki o pokój. Inną postacią z legend, która trafiła na karty partytur, była Szeherezada. Słynna suita symfoniczna Rimskiego-Korsakowa oparta o wątki „Baśni z tysiąca i jednej nocy” także opiera się na tańcu dwóch podstawowych tematów: sułtana (posępny i mroczny) i Szeherezady (ornamentalny, orientalny). Utwory rozdzieli niespodzianka – utwór wybrany przez solistę, którym zostanie laureat IV Międzynarodowego Konkursu Instrumentów Dętych „Finalis”, który odbędzie się już w listopadzie.

RADOŚCI
8 V 2020
DUŻA SCENA / ODESKA 1 / 19.00
ODA I ORGANY
Orkiestra i Chór Opery i Filharmonii Podlaskiej
Mirosław Jacek Błaszczyk – dyrygent
Mateusz Rzewuski – organy
Katarzyna Oleś-Blacha – sopran
Anna Lubańska – alt
Aliaksandr Mikhniuk – tenor
Dominik Opaliński – bas
Violetta Bielecka – przygotowanie chóru
Francis Poulenc – Koncert g-moll na organy, orkiestrę smyczkową i timpani
Ludwig van Beethoven – IX Symfonia d-moll op. 125
Koncert g-moll, skomponowany w latach 30. XX wieku, ma barokowe inspiracje. Poulenc, który pierwszy raz pisał na organy, pilnie studiował wirtuozów instrumentu takich, jak Johann Sebastian Bach czy Dieterich Buxtehude. Zagra niezwykle zdolny młody organista Mateusz Rzewuski, który w 2017 roku jednogłośnie zwyciężył I edycję Międzynarodowego Konkursu Organowego w Operze i Filharmonii Podlaskiej w Białymstoku. Wieczór zamknie słynna IX Symfonia z finałową kantatą do słów „Ody do radości” Friedricha von Schillera. Była pierwszą w historii symfonią wokalno-instrumentalną – jej rękopis w 2001 roku wpisano na listę UNESCO Pamięć Świata. Publiczność przyjęła premierę burzliwymi owacjami. 53-letni Beethoven, kompletnie już głuchy, stał podczas premiery za plecami dyrygenta, tyłem do publiczności. Młoda śpiewaczka Karolina Unger delikatnie odwróciła go twarzą do publiki, by zobaczył reakcję. Otrzymał pięć owacji na stojąco.

MUZYCZNE MOTTA
29 V 2020
SALA KONCERTOWA / PODLEŚNA 2 / 19.00
WOLNOŚĆ EMOCJI, AUTONOMIA SZTUKI
Orkiestra Opery i Filharmonii Podlaskiej
Kai Bumann – dyrygent
Raquel Areal Martinez – skrzypce
(Laureatka IV Międzynarodowego Konkursu Młodych Skrzypków im. K. Lipińskiego i H. Wieniawskiego w Lublinie)
Dymitr Szostakowicz – I Koncert skrzypcowy a-moll op. 77
Johannes Brahms – III Symfonia F-dur op. 90
Świat usłyszał I Koncert skrzypcowy Szostakowicza niemal dziesięć lat po powstaniu – dopiero w 1955 roku, dwa lata po śmierci Stalina, dzięki wybitnemu skrzypkowi Dawidowi Ojstrachowi, któremu został zadedykowany. Utwór był tak mroczny i smutny, że długo nie miał szans zostać zaprezentowany w cenzorskiej Rosji, gdzie pesymizm – w sztuce i nie tylko – był zakazany i potępiany. Utwór jest słynny także z obecności motywu DSCH (D-Es-C-H), który był muzycznym podpisem kompozytora. Johannes Brahms uważał, że muzyka jest sztuką autonomiczną; w przeciwieństwie do większości współczesnych, nie uznawał muzyki programowej, przeciwny był tytułowaniu utworów. Jego wielbiciele jednak nadawali utworom tytuły i tak III Symfonia znana jest dziś jako „Heroiczna”. Podtytuł dzieli więc z III Symfonią Beethovena, mistrza Brahmsa, i do niej porównał „Trzecią” Brahmsa dyrygent prawykonania Hans Richter. Symfonia także zawiera muzyczne motto: F-As-F. Pisząc III Symfonię, 55-letni kawaler zadeklarował, że jest „Frei aber froh” („Wolny, lecz szczęśliwy”), i pierwsze litery dały początek motywowi, pojawiającemu się w różnych wariacjach w utworze

ALE CZAD
5 V 2020
DUŻA SCENA / ODESKA 1 / 19.00
Big Band Opery i Filharmonii Podlaskiej

KRÓL INSTRUMENTÓW
12 VI 2020
DUŻA SCENA / ODESKA 1 / 19.00
INAUGURACJA II MIĘDZYNARODOWEGO KONKURSU ORGANOWEGO
Orkiestra Opery i Filharmonii Podlaskiej
Mirosław Jacek Błaszczyk – dyrygent
Andrzej Chorosiński – organy
Johann Sebastian Bach – Toccata i Fuga d-moll (w transkrypcji na orkiestrę symfoniczną Leopolda Stokowskiego)
Georg Friedrich Händel – Koncert organowy F-dur HWV 295
Bolesław Szabelski – Concerto grosso na orkiestrę
Alexandre Guilmant –I Symfonia d moll
Jak zainaugurować Międzynarodowy Konkurs Organowy? Oczywiście najsłynniejszym organowym utworem wszech czasów: Toccatą i Fugą d-moll Bacha. Ale jak zrobić to z przekorą? Może zastępując organy orkiestrą symfoniczną dzięki słynnej transkrypcji Leopolda Stokowskiego. Bez organów jednak się nie obejdzie – zabrzmią w następnych utworach: Koncercie organowym F-dur Händla oraz I Symfonii Alexandre’a Guilmanta na organy i orkiestrę. Zagra wirtuoz instrumentu Andrzej Chorosiński – juror konkursu i projektant wspaniałych organów Opery i Filharmonii Podlaskiej. Uczcimy też polskiego kompozytora i organistę Bolesława Szabelskiego, przypominając jego Concerto grosso na orkiestrę.

MŁODZI WIRTUOZI
19 VI 2020
DUŻA SCENA / ODESKA 1 / 19.00
FINAŁ II MIĘDZYNARODOWEGO KONKURSU ORGANOWEGO

To już druga edycja Międzynarodowego Konkursu Organowego w Operze i Filharmonii Podlaskiej w Białymstoku. Ten piękny i skomplikowany, najdroższy, największy i najbardziej złożony instrument wszech czasów, jeden z najstarszych na świecie, Mozart nazwał królem instrumentów. Wirtuozi zasługują na najwyższy podziw: żaden inny instrument muzyczny nie wymaga od wykonawcy tak szybkiej zdolności pojmowania i adaptacji, jak organy. Nic dziwnego, że tak częste są transkrypcje na organy utworów z literatury fortepianowej czy skrzypcowej. Wyjątkowość konkursu polega na tym, że obok zwykle mierzonych na konkursach muzycznych umiejętności, zawodnicy będą musieli wykazać się także talentem wykonania muzyki przeznaczonej na inny instrument. Zapraszamy na koncert, na którym laureaci drugiej edycji konkursu pokażą swój talent i odsłonią przed widzami piękno organów.

WIDMA
26 VI 2020
DUŻA SCENA / ODESKA 1 / 19.00
ZAKOŃCZENIE JUBILEUSZOWEGO 65. SEZONU ARTYSTYCZNEGO
Orkiestra i Chór Opery i Filharmonii Podlaskiej
Mirosław Jacek Błaszczyk – dyrygent
Adam Kruszewski – guślarz
Anna Wolfinger – sopran
Adam Zdunikowski – tenor
Jarosław Bręk – baryton
Grzegorz Szostak – bas
Soliści Chóru Dziecięcego Opery i Filharmonii Podlaskiej
Ewa Barbara Rafałko – przygotowanie solistów dziecięcych
Violetta Bielecka – przygotowanie chóru
Piotr Tomaszuk – reżyseria
Stanisław Moniuszko – Kantata „Widma”
Wydarzeniem wieńczącym 65. sezon artystyczny i zarazem Rok Moniuszkowski będzie wspaniały koncert symfoniczny z kantatą „Widma” Stanisława Moniuszki. „Widma”, czyli sceny liryczne na głosy solo, chór mieszany i orkiestrę stanowią muzyczną interpretację II części „Dziadów” Adama Mickiewicza (1823). Jeden z najpiękniejszych i najbardziej charakterystycznych dla wczesnego romantyzmu poematów inspirowany jest litewskim obrzędem dziadów, pogańskich zaduszek, kiedy żywi obcowali z umarłymi. W kaplicy na opuszczonym cmentarzu guślarz rytualnie przywoływał zmarłych z zaświatów. Moniuszko był żywo zainteresowany twórczością narodowego wieszcza, do którego słów napisał 17 pieśni. „Widma” zadedykował Marii Kalergis, uczennicy Chopina, wspaniałej mecenaski sztuki i organizatorki prawykonań wielu dzieł Moniuszki.

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 5

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

A
Arek
19 września, 10:16, zenek:

Jedna opera, a reszta... wszystko tylko nie opera. A kiedy balet i chór operowy, a nie tupiący filharmoniczny.

Oprócz akustyki to jeszcze widoczność, wygodne fotele i konsola do wyrzucenia z centrum widowni na jaskółkę.

No i w końcu może jakaś strona internetowa normalna, a nie wydumano- nieprzyjazna.

Na jaskółkę:))))))))) Może do piwnicy - na jedno by wyszło:)))

M
Morena

Akurat umiejscowienie reżysera dźwięku jest w OiFP optymalne i nie powinno się go zmieniać. W tym wszystkim co przeczytałam zabrakło mi jedynie planów dotyczących repertuaru musicalowego. Upiór w operze (wcześniej Korczak) i Doktor Żywago umiejscowiły naszą instytucję w czołówce polskiej sceny tego gatunku, który cieszy się niebywałą popularnością wśród publiczności, która też została do niego przez wiele lat przyzwyczajona. Jestem pewna, że z pewnością można spokojnie (tak jak do tej pory) łączyć repertuar filharmoniczny, operowy i musicalowy.

G
Gość
19 września, 10:16, zenek:

Jedna opera, a reszta... wszystko tylko nie opera. A kiedy balet i chór operowy, a nie tupiący filharmoniczny.

Oprócz akustyki to jeszcze widoczność, wygodne fotele i konsola do wyrzucenia z centrum widowni na jaskółkę.

No i w końcu może jakaś strona internetowa normalna, a nie wydumano- nieprzyjazna.

Konsola na jaskółkę 😂😂 może na koniec widowni to tak ale na jaskółkę to chyba tego to świat nie widział jeszcze.

z
zenek

Jedna opera, a reszta... wszystko tylko nie opera. A kiedy balet i chór operowy, a nie tupiący filharmoniczny.

Oprócz akustyki to jeszcze widoczność, wygodne fotele i konsola do wyrzucenia z centrum widowni na jaskółkę.

No i w końcu może jakaś strona internetowa normalna, a nie wydumano- nieprzyjazna.

A
Adam G.

Dobrym scenarzystą to jest pierwszy lepszy polonista zatrudniony w OiFP, ale specjalistów od kina to już w Białymstoku nie ma i trzeba sprowadzać Raczka? I skąd na raz na te wszystkie remonty, akademie i festiwale pieniądze? Jeśli usłyszę, że z mitycznych i raczej nie osiągalnych pieniędzy z UE, to weźmie mnie pusty śmiech...

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3