Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

OiFP. Chór dziecięcy zaśpiewa prawykonanie „Stabat Mater” Marcina Nagnajewicza (zdjęcia)

(dor)
Chór dziecięcy pilnie przygotowuje się do niedzielnego prawykonania „Stabat Mater” Marcina Nagnajewicza
Chór dziecięcy pilnie przygotowuje się do niedzielnego prawykonania „Stabat Mater” Marcina Nagnajewicza Michał Heller/OiFP
Białostocki kompozytor Marcin Nagnajewicz przedstawi swoją wizję losów Matki Bolesnej wykorzystując talent Małgorzaty Trojanowskiej, chóru dziecięcego i orkiestry smyczkowej opery.

„Stabat Mater” sięga tradycją do średniowiecza. Tragizm, żarliwa uczuciowość i naiwna słodycz przez wieki przyciągały artystów, stąd niezliczona liczba kompozycji stworzonych do kilkusetletniego tekstu.

Białostocki kompozytor i aranżer Marcin Nagnajewicz, postanowił zmierzyć się z tym tematem wykorzystując potencjał dziecięcego chóru Opery i Filharmonii Podlaskiej. – Nic nie odda emocji tego dzieła lepiej niż czyste, szczere głosy dzieci – uważa Ewa Barbara Rafałko, dyrygentka chóru.

Partie solowe wykona znana sopranistka Małgorzata Trojanowska, zaś brzmienie kompozycji Nagnajewicza wzbogaci orkiestra smyczkowa opery.

W pierwszej części koncertu wielkopostnego usłyszymy „Pieśni wielkopostne” Jacka Glenca. Łączą one muzykę jazzową z poważną i chóralną. Zaplanowany na niedzielę, na godz. 18 w sali filharmonii przy Podleśnej koncert poprowadzi Ewa Barbara Rafałko.

Zobacz też: Włodek Pawlik Kantata Myśląc Ojczyzna

Tradycja śpiewania w czasie Wielkiego Postu jest długa: jedna z pierwszych pieśni o tym charakterze, „Vexilla regis”, pochodzi prawdopodobnie jeszcze z VI w. Sięgające do tradycji staropolskiej pieśni wielkopostne przypomną wydarzenia Wielkiego Tygodnia i zwyczaj wspólnotowego wyrażania emocji śpiewem. Autor opracowania prezentowanych pieśni, Jacek Glenc, kompozytor współczesnej muzyki poważnej i jazzowej, chętnie splata elementy tych dwu nurtów. Dominujący kierunek jego twórczości stanowi jednak muzyka chóralna.

„Stabat Mater” należy do gatunku tzw. sekwencji, które z drobnych wstawek tekstowych uzupełniających treści biblijne o elementy świeckie, ludowe, przekształciły się w samodzielne formy muzyki sakralnej. „Stoi Matka obolała,/ Łzy pod krzyżem przepłakała,/ Gdy na krzyżu Syn jej mrze” (przekład Mirona Białoszewskiego) – tymi słowami rozpoczyna się średniowieczna sekwencja, którą w XIII w. napisał najprawdopodobniej Jacopone da Todi, mnich franciszkański. Jej tragizm, żarliwa uczuciowość i naiwna słodycz przez wieki przyciągały artystów, stąd niezliczona liczba wersji, choćby pióra Pergolesiego, Boccheriniego, Vivaldiego, Haydna, Rossiniego, Schuberta, Verdiego, Dvořáka, Poulenca, a także Polaków: Józefa Elsnera, Karola Szymanowskiego i Krzysztofa Pendereckiego. Motyw Matki Bolesnej stojącej pod krzyżem był, z jednej strony, zaakcentowaniem ludzkiego aspektu tragedii, która rozegrała się na Golgocie – z drugiej, mocno wiązał się z rozwijającym się w średniowieczu kultem maryjnym, ukazywał, jak ważny był wkład Maryi w dzieło zbawienia. Motyw ten nie przeminął wraz ze średniowieczem, a jego ślady można odnaleźć w utworach literackich, choćby w postaci Pani Rollison w „Dziadach” cz. III lub matki w „Stabat Mater” Józefa Wittlina. Chociaż w drugiej połowie XVI wieku Sobór Trydencki – w trosce o czystość liturgii – zakazał śpiewania „Stabat Mater” w kościołach, to w 1727 roku papież Benedykt XIII uchylił ten zakaz, dzięki czemu tę prostą i przejmującą melodię wciąż można usłyszeć w świątyniach, a jej artystyczne opracowania – również w salach koncertowych.

Chór Dziecięcy OiFP, mający już wcześniej okazję koncertowego wykonania wielu utworów w aranżacji Marcina Nagnajewicza, teraz zmierzy się z wyzwaniem, które kompozytor postawił w pierwszej kolejności przed sobą, mierząc się z głębią przesła­nia zawartą w treści „Stabat Mater”.

KONCERT WIELKOPOSTNY

14 kwietnia 2019 / Sala koncertowa OiFP, ul. Podleśna 2 / godz. 18.00

CHÓR DZIECIĘCY
Opery i Filharmonii Podlaskiej
ORKIESTRA SMYCZKOWA
Opery i Filharmonii Podlaskiej
Małgorzata Trojanowska sopran
EWA BARBARA RAFAŁKO dyrygent

Program:
JACEK GLENC (ur. 1967)
Pieśni wielkopostne

MARCIN NAGNAJEWICZ (ur. 1989)
„Stabat Mater” (prawykonanie)

CHÓR DZIECIĘCY OPERY I FILHARMONII PODLASKIEJ
Chór Dziecięcy Opery i Filharmonii Podlaskiej powstał we wrześniu 2011 roku z inicjatywy ówczesnego Dyrektora Opery i Filharmonii Podlaskiej w Białymstoku Roberto Skolmowskiego. Dyrygentem Chóru jest dr Ewa Barbara Rafałko. Najważniejszym przedsięwzięciem zrealizowanym przez Zespół było wzięcie udziału w musicalu Ch. Williamsa „Korczak”, którego premiera uświetniła inaugurację nowego gmachu Opery i Filharmonii Podlaskiej – Europejskiego Centrum Sztuki w Białymstoku. W trakcie trzech kolejnych sezonów artystycznych Chór miał okazję występować podczas wielu koncertów symfonicznych i kameralnych organizowanych w salach Opery i Filharmonii Podlaskiej, a także na koncertach kolęd czy występach okolicznościowych, m.in. z okazji obchodów 20-lecia Biebrzańskiego Parku Narodowego. Wraz z Chórem i Orkiestrą Opery i Filharmonii Podlaskiej Chór Dziecięcy wykonał m.in. monumentalną III Symfonię „Kaddish” L. Bernsteina czy „Carmina Burana” C. Orffa. Uczestniczył także w licznych koncertach gościnnych poza gmachem instytucji. Chórzyści zaprezentowali się w spektaklach Opery i Filharmonii Podlaskiej – musicalach „Skrzypek na dachu” J. Bocka w reżyserii R. Skolmowskiego i „Doktorze Żywago” L. Simon w reżyserii J. Szydłowskiego oraz w operach „Traviata” G. Verdiego w reż. R. Skolmowskiego (żonglując w scenie karnawału piłkami, poikami i talerzami), „Carmen” G. Bizeta w reżyserii B. Redo-Dobber i „Cyganeria” G. Pucciniego w reżyserii M. Sartovej.
W swoim repertuarze Chór Dziecięcy ma także koncert pt.: „Mijają lata, zostają piosenki”. W 2016 r. Chór Dziecięcy wraz z Orkiestrą OiFP wziął udział w polskim prawykonaniu utworu „Pluton, odnowiciel” C. Matthewsa pod dyrekcją P. Kotli. Zespół także jako pierwszy wraz z Chórem i Orkiestrą OiFP wykonał IV Symfonię „Symphony on the Mercy of God”
P. Łukaszewskiego pod kierownictwem W. Michniewskiego. Album „Symphony on the Mercy of God” P. Łukaszewskiego z udziałem solistów: A. Mikołajczyk-Niewiedział
i M. Nerkowskiego oraz Chóru, Chóru Dziecięcego i Orkiestry Opery i Filharmonii Podlaskiej pod dyrekcją W. Michniewskiego otrzymał Fryderyka w kategorii: Album Roku Muzyka Współczesna (2017).

EWA BARBARA RAFAŁKO
Absolwentka Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina Wydziału Instrumentalno-Pedagogicznego w Białymstoku. Ukończyła Podyplomowe Studium Chórmistrzowskie (1998) i Studia Emisji Głosu (2000) w Akademii Muzycznej im. F. Nowowiejskiego w Bydgoszczy oraz Podyplomowe Mistrzowskie Studia Wokalne w Akademii Muzycznej im.
G. i K. Bacewiczów w Łodzi (2006). Umiejętności doskonaliła na wielu krajowych i międzynarodowych kursach chórmistrzowskich i wokalnych. W 2007 r. uzyskała stopień doktora sztuki muzycznej w dyscyplinie – dyrygentura. Wykłada na Uniwersytecie Muzycznym w Białymstoku oraz na Podyplomowych Studiach Chórmistrzowskich i Emisji Głosu w Akademii Muzycznej w Bydgoszczy. Pracuje też w Zespole Szkół Muzycznych w Białymstoku oraz w Policealnym Studium Wokalno-Aktorskim w Białymstoku. Współpracowała jako dyrygentka z Chórami: Politechniki Białostockiej, Międzywydziałowym Uniwersytetu Muzycznego w Białymstoku, Wyższej Szkoły Finansów i Zarządzania w Białymstoku oraz z Kameralnym działającym przy Fundacji Muzyki Kameralnej i Organowej w Hajnówce. Jako dyrygent prowadziła również koncerty wokalno-instrumentalne. Opiekun artystyczny i członek Oktetu Wokalnego „Gaudium” oraz zespołu wokalnego Vis Maior. W dorobku ma też liczne występy jako solistka recitali i dzieł oratoryjnych. Nieraz jurorowała konkursom chóralnym i solowym. Prowadzi warsztaty wokalne i metodyczne. Otrzymała wiele nagród i wyróżnień, w tym: dla najlepszego dyrygenta na Festiwalu Muzyki Chóralnej „Łapskie Te Deum (1999) oraz na Międzynarodowym Festiwalu „Hajnowskie Dni Muzyki Cerkiewnej” (2005), nominacja do nagrody Marszałka Województwa Podlaskiego w dziedzinie twórczości artystycznej, upowszechniania i ochrony dóbr kultury oraz do nagrody Nauczyciel Mądry Sercem, Przewodniczącego Rady Miasta Białegostoku dla nauczycieli-animatorów kultury za całokształt dotychczasowej działalności (2015), odznaka honorowa Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego „Zasłużony dla Kultury Polskiej” (2015). Od 2011 pełni funkcję dyrygenta i kierownika artystycznego Chóru Dziecięcego Opery i Filharmonii Podlaskiej Podlaskiej, który brał udział w takich artystycznych wydarzeniach, jak: „Korczak” Ch. Williamsa, „Skrzypek na dachu” J. Bocka, „Doktor Żywago” L. Simon, „Pinokio” Sz. Godziemby-Trytka (wersja koncertowa), „Traviata” G. Verdiego, „Tosca” (wersja koncertowa) i „Cyganeria”
G. Pucciniego, „Carmen” G. Bizeta, utwory wokalno-instrumentalne: III Symfonia „Kaddish” L. Bernsteina, „Carmina Burana” C. Orffa, „Mass of the Children” J. Ruttera, „Stabat Mater” G. P. Pergolesiego, „Ave Christe” K. Nystedta, „Sen nocy letniej” F. Mendelssohna-Bartholdy’ego, „Pluton Odnowiciel” C. Matthewsa, III Symfonia G. Mahlera, koncerty: „Boże Narodzenie w muzyce”, papieski „ Z życia do życia”, „Muzyczne przygody Pana Kleksa”, „Michael Jackson symfonicznie”, „Hommage a Józef Świder”, „Mijają lata, zostają piosenki”, „Piechotą do lata”, „Świąteczne życzenia”, „Szukajmy stajenki”, „Od wschodu aż po zachód”. Chór pod dyrekcją Ewy Barbary Rafałko nagrał płytę „Świąteczne życzenia” oraz uczestniczył w nagraniu płyty z IV Symfonią „Symphony on the Mercy of God” P. Łukaszewskiego, która otrzymała nagrodę Fryderyka w kategorii Album Roku Muzyka Współczesna (2017).

od 12 lat
Wideo

Bohaterka Senatorium Miłości tańczy 3

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na poranny.pl Kurier Poranny