OiFP. Casting do opery "Eugeniusz Oniegin". Wokaliści z całej Polski walczą o tytułowe role (zdjęcia, wideo)

Jerzy Doroszkiewicz
Jerzy Doroszkiewicz
OiFP. casting do opery "Eugeniusz Oniegin" Jerzy Doroszkiewicz
150 osób zgłosiło się na casting do głównych ról w przygotowywanej na maj 2020 roku w Operze i Filharmonii Podlaskiej operze "Eugeniusz Oniegin" Piotra Czajkowskiego.

- Staram się o partię Olgi (mezzosopran) z dwóch prostych powodów- mówi Joanna Motulewicz, śpiewaczka OiFP. - Muzyka Czajkowskiego zawsze grała w moim sercu i zawsze mi towarzyszyła, bo jestem urodzona w Suwałkach. Ogromnie ciekawi mnie też praca duetu Kozłowski-Weiss. Ta inscenizacja zapowiada się jako fantastyczne przedsięwzięcie.

Mimo stałego etatu, tak jak wszyscy zgłosiła się na casting do opery "Eugeniusz Oniegin".

- Casting jest sprawiedliwy - uważa Motulewicz. - Warto się zaprezentować, nie każdy śpiewak może śpiewać wszystko, a jednak okazuje się, że są pewne partie, które oprócz talentu wokalnego muszą się wpisywać w wizję reżysera. Myślę, że u pana Weissa to jest połączone.

- Staram się o partię Tatiany – mówi Małgorzata Pawłowska, sopran. Na casting przyjechała z Warszawy. - Niedawno skończyłam Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina w Warszawie, ale właśnie na roku dyplomowym udało mi się zaśpiewać partię Tatiany w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej, mam nadzieję że i tutaj się uda. Wydaje mi się, że poszło nieźle, ale zdaję sobie sprawę, że jest bardzo dużo śpiewaczek, które śpiewają ją lepiej ode mnie. Cały czas się uczę i mam nadzieję, że będzie lepiej i lepiej. Ta sala jest bardzo piękna, nigdy tu nie byłam, to bardzo ciekawe doświadczenie. Jury poprosiło ją także o występ w duecie.

- Pretenduję do partii Leńskiego albo do partii Triqueta, czyli wszystkie partie tenorowe rezerwuję dla siebie – mówi Aleksander Zuchowicz, solista Opery Wrocławskiej. - Przy okazji przesłuchań są emocje jak przy egzaminie, występuje pewna trema, na szczęście w moim przypadku ona mnie nie blokuje, a daje kopa do działania.

Zuchowicz przyznaje, że jechał osiem godzin pociągiem, żeby znaleźć się w Operze i Filharmonii Podlaskiej i w ogóle zobaczyć Białystok.

- To mój pierwszy raz w Białymstoku, poza tym wiele dobrego słyszałem o tym miejscu, zespole teatralno-filharmoniczno-operowym, o samym budynku, który jest przepiękny - mówi tenor. - Docierały do mnie różnie głosy, ale akustyka w warunkach które mieliśmy na przesłuchaniu była bardzo zadowalająca!

"Eugeniusz Oniegin" to dla wielu wokalistów niezwykle ważna opera Piotra Czajkowskiego.

- Strasznie kocham „Oniegina”, to nie jest mój pierwszy raz w tym tytule, Czajkowski jest na podium moich kompozytorów, grzechem byłoby nie spróbować i nie być dzisiaj w Białymstoku, dlatego – żeby się później nie spowiadać, jestem tu - sumuje Zuchowicz z uśmiechem.

Zaplanowany na dwa dni casting został przedłużony do soboty.

- Jestem bardzo pozytywnie zaskoczona takim odzewem – przyznaje Ewa Iżykowska-Lipińska, dyrektorka OiFP. - Środowisko, artyści, muzycy, śpiewacy potrzebują bycia na scenie, występowania. Pojawiło się 150 osób, a wszyscy wiedzą, ze w tej operze nie ma za dużo ról, spektakli też nie gra się zbyt wiele. Przyjechali, wydali pieniądze na bilet, bo chcą się pokazać. Liczą na to, że wezmą udział w realizacji z bardzo dobrym reżyserem od którego zdobędą wiedzę o istnieniu na scenie, sposobie prowadzenia roli.

Marek Weiss pokazał niedawno w Białymstoku, w jak fantastyczny sposób można odczytać "Turandot", teraz widzi w libretcie "Oniegina" całkowicie współczesne problemy.

- To jedno z kilku arcydzieł operowych – twierdzi Marek Weiss, reżyser „Eugeniusza Oniegina”. - Ma w sobie tyle emocji, tyle prawdy ludzkiej, tyle pięknych przypowieści na co trzeba uważać w życiu, co to jest miłość, co to jest przyjaźń, jakie są wartości w życiu, jak to życie potwornie szybko szybko mija, nagle jest za późno i gapa może tylko płakać że się to wszystko skończyło.

Reżyser zdaje sobie sprawę, że musi znaleźć klucz, by podbić widzów.

- To bardzo trudna opera, bo nie ma tu jakieś sensacyjnej akcji, starożytnego kolorytu, błyszczących strojów - przyznaje Weiss. - To jest opowieść o ludziach, czyli muszą być fantastyczni ludzie, wybitni artyści, którzy potrafią nie tylko zaśpiewać niełatwe partie, ale też potrafią przekazać prawdę emocjonalną i potrafią pogodzić to co śpiewają czyli muzykę z tym co dany bohater czuje, jakie są relacje między ludźmi – to jest jak dobre kino współczesne. Że to jest zabytek operowy, niech nikogo nie zwiedzie – to zostało napisane w takim duchu, że mogłoby być operą współczesną. Prawdziwa opera i prawdziwy spektakl mają to do siebie, że służą oczyszczeniu, człowiek musi się wzruszyć, zidentyfikować się z tym kimś na scenie i płakać tez nad własnym losem.

Powodzenie castingu natchnęło dyrektor Iżykowską do nowych pomysłów.

- Niezależnie od realizacji „Eugeniusza Oniegina” być może uda nam się zrobić na dużej scenie warsztaty z „Oniegina” w stylu Petera Brooka, które będą studium roli, studium relacji postaci na scenie – zapowiada Iżykowska-Lipińska. - Żeby ci ludzie z naszego przesłuchania mieli coś więcej. Kształcenie i potencjalną możliwość na przykład bycia coverem w tym spektaklu. Jeśli ktoś zachoruje, teatr zadzwoni i zaprosi do realizacji. Bo chcemy pomóc młodym w ich pierwszych momentach na scenie, żeby otworzyć im drzwi do kariery, a ten teatr stał się ukochanym teatrem dla bardzo młodych ludzi.

Każdy może obserwować cating do opery "Eugeniusz Oniegin"

Casting 6 grudnia, z akompaniamentem fortepianu, jest otwarty dla publiczności. - Jeśli chcą Państwo zajrzeć za kulisy przygotowań spektaklu operowego i razem z nami uczestniczyć w poznawaniu kandydatów i kandydatek do ról, bilety (miejsca nienumerowane) w symbolicznej cenie 5 zł można zakupić w kasie Opery i Filharmonii Podlaskiej lub online - zachęca Joanna Dolecka z Opery.

Drugi etap odbędzie się 8 stycznia, z akompaniamentem orkiestry, udział w nim wezmą artyści zakwalifikowani w pierwszym etapie oraz laureaci konkursów i soliści w trakcie kariery, także będzie otwarty dla publiczności.

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie