Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

OiFP. Carmina Burana pod batutą Massimiliano Caldiego na koniec sezonu 2018/19

Jerzy Doroszkiewicz
Jerzy Doroszkiewicz
Massimiliano Caldi poprowadzi finałowy koncert w Operze i Filharmonii Podlaskiej
Massimiliano Caldi poprowadzi finałowy koncert w Operze i Filharmonii Podlaskiej Mat. dyrygenta
„Carmina Burana” Carla Orffa, jedno z najpopularniejszych dzieł chóralnych XX wieku, zakończy sezon 2018/19 w Operze i Filharmonii Podlaskiej – Europejskim Centrum Sztuki w Białymstoku.

- Za nami ponad 500 wydarzeń, w których uczestniczyło ponad 135 tys. widzów - podsumowuje sezon Joanna Dolecka, z Opery.

W piątkowy wieczór na dużej scenie opery podlaskiej orkiestrę, chór i chór dziecięcy poprowadzi Massimiliano Caldi, dyrygent z bogatym międzynarodowym doświadczeniem, obejmującym muzykę symfoniczną, operę, operetkę i balet, ze szczególnym uwzględnieniem muzyki współczesnej oraz zapomnianych dzieł XIX-wiecznej opery, które przywraca do życia. Uznanie krytyki zdobył dzięki znakomitemu warsztatowi dyrygenckiemu oraz jasnemu i precyzyjnemu stylowi dyrygowania. Jest też zdobywcą I nagrody na Międzynarodowym Konkursie Dyrygentów im. G. Fitelberga (1999).

Usłyszymy znakomitych solistów: Karinę Skrzeszewską (sopran), Adama Sobierajskiego (tenor) oraz Tomasza Raka (baryton). Chór OiFP przygotowała Violetta Bielecka, Chór Dziecięcy – Ewa Rafałko.

„Carmina Burana” jest średniowiecznym manuskryptem w formie kodeksu, zawierającym 254 pieśni napisane przed początkiem XIII wieku. Utwory, głównie w łacinie średniowiecznej, ale częściowo także w języku starodolnoniemieckim i starofrancuskim, zostały spisane przez uczniów i zakonników około 1230 roku. Część z nich jest wierszami i pieśniami goliardów (wagantów, czyli wędrujących żaków, a także duchownych). Mają one różnorodny charakter, począwszy od moralitetów po pieśni biesiadne.

W roku 1803 zbiór ten został odnaleziony w opactwie benedyktynów w Benediktbeuern. Od czasów sekularyzacji opactwa przechowywany w bibliotece krajowej w Monachium.

W 1934 roku Carl Orff otrzymał wydanie zawierające około dwustu utworów. Orff zachwycił się otrzymaną kolekcją, wybrał z dzieła 24 poematy i między 1935 i 1936 rokiem napisał do nich muzykę. Premiera odbyła się 8 czerwca 1937 roku we frankfurckiej operze pod dyrekcją Oskara Waelterlina. Ogromny sukces dzieła spowodował, że Orff zwrócił się do swojego wydawcy, by zniszczył wszystko, co dotąd opublikował. Pisał do niego: „Moje »dzieła wszystkie« to od dziś Carmina burana”. Na całość składa się dwadzieścia pięć ustępów domkniętych z obu stron zapierającą dech w piersiach inwokacją do losu i szczęścia „O Fortuno”.

KONCERT SYMFONICZNY NA ZAKOŃCZENIE SEZONU „ODNALEZIONE”
PIĄTEK, 28 CZERWCA 2019 / DUŻA SCENA / ODESKA 1 / 19.00

CARL ORFF (1895–1982)
„Carmina Burana” – kantata na głosy solowe, chór mieszany, chór chłopięcy i orkiestrę
Fortuna Imperatrix Mundi – Fortuna, władczyni świata
1. O Fortuna velut luna – O Fortuno, niby księżyc (chór, orkiestra)
2. Fortune plango vulnera – Rany od Fortuny ciosów opłakuję (chór, orkiestra)
I część – Primo vere – Wiosna
3. Veris leta facies – Znów świat się przyoblókł w jasny uśmiech wiosny (chór, orkiestra)
4. Omnia sol temperat – Świat łagodzi słońce (baryton, orkiestra)
5. Ecce gratum – Oto oczekiwana (chór, orkiestra)
Uf dem anger – Na łące
6. Tanz – Taniec (orkiestra, flet solo)
7. Floret silva nobilis – Kwitnie las (chór, orkiestra)
8. Chramer, gip die varwe mir – Kramarzu, farb mi użycz do twarzy malowania (chór, orkiestra)
9. Reie – Taniec kołowy (orkiestra)
10. Were diu werlt alle min – Choćby świat u stóp mych legł (chór, orkiestra)
II część – In taberna – W gospodzie
11. Estuans interius – Kipiąc gwałtownością (baryton, orkiestra)
12. Olim lacus colueram – Niegdyś po stawie pływałem – Aria pieczonego łabędzia
(tenor, fagot solo, orkiestra, chór)
13. Ego sum abbas Cucaniensis – Jestem przeorem w Kukanii (baryton, orkiestra, chór)
14. In taberna quando sumus – Kiedy w gospodzie siedzimy (chór, orkiestra)
III część – Cour d’Amours – Dwór Miłości
15. Amor volat undique – Lata Amor skrzydlaty (chór chłopięcy, sopran, orkiestra)
16. Dies, nox et omnia – Dzień i noc i wszystko jest przeciw mnie (baryton, orkiestra)
17. Stetit puella – Stała dziewczyna w czerwonej sukience (sopran, orkiestra)
18. Circa mea pectora – W swej piersi tłumię westchnień tony (baryton, orkiestra, chór)
19. Si puer cum puellula – Jeśli chłopiec z dziewczyną (chór męski, baryton – a cappella)

ORKIESTRA I CHÓR Opery i Filharmonii Podlaskiej
CHÓR DZIECIĘCY Opery i Filharmonii Podlaskiej
MASSIMILIANO CALDI – dyrygent
KARINA SKRZESZEWSKA – sopran
ADAM SOBIERAJSKI – tenor
TOMASZ RAK – baryton
VIOLETTA BIELECKA – przygotowanie Chóru OiFP
EWA RAFAŁKO przygotowanie ­– Chóru Dziecięcego OiFP

od 12 lat
Wideo

Bohaterka Senatorium Miłości tańczy 3

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na poranny.pl Kurier Poranny