OiFP. Carmina Burana pod batutą Massimiliano Caldiego na koniec sezonu 2018/19

Jerzy Doroszkiewicz
Jerzy Doroszkiewicz
Massimiliano Caldi poprowadzi finałowy koncert w Operze i Filharmonii Podlaskiej
Massimiliano Caldi poprowadzi finałowy koncert w Operze i Filharmonii Podlaskiej Mat. dyrygenta
„Carmina Burana” Carla Orffa, jedno z najpopularniejszych dzieł chóralnych XX wieku, zakończy sezon 2018/19 w Operze i Filharmonii Podlaskiej – Europejskim Centrum Sztuki w Białymstoku.

- Za nami ponad 500 wydarzeń, w których uczestniczyło ponad 135 tys. widzów - podsumowuje sezon Joanna Dolecka, z Opery.

W piątkowy wieczór na dużej scenie opery podlaskiej orkiestrę, chór i chór dziecięcy poprowadzi Massimiliano Caldi, dyrygent z bogatym międzynarodowym doświadczeniem, obejmującym muzykę symfoniczną, operę, operetkę i balet, ze szczególnym uwzględnieniem muzyki współczesnej oraz zapomnianych dzieł XIX-wiecznej opery, które przywraca do życia. Uznanie krytyki zdobył dzięki znakomitemu warsztatowi dyrygenckiemu oraz jasnemu i precyzyjnemu stylowi dyrygowania. Jest też zdobywcą I nagrody na Międzynarodowym Konkursie Dyrygentów im. G. Fitelberga (1999).

Usłyszymy znakomitych solistów: Karinę Skrzeszewską (sopran), Adama Sobierajskiego (tenor) oraz Tomasza Raka (baryton). Chór OiFP przygotowała Violetta Bielecka, Chór Dziecięcy – Ewa Rafałko.

„Carmina Burana” jest średniowiecznym manuskryptem w formie kodeksu, zawierającym 254 pieśni napisane przed początkiem XIII wieku. Utwory, głównie w łacinie średniowiecznej, ale częściowo także w języku starodolnoniemieckim i starofrancuskim, zostały spisane przez uczniów i zakonników około 1230 roku. Część z nich jest wierszami i pieśniami goliardów (wagantów, czyli wędrujących żaków, a także duchownych). Mają one różnorodny charakter, począwszy od moralitetów po pieśni biesiadne.

W roku 1803 zbiór ten został odnaleziony w opactwie benedyktynów w Benediktbeuern. Od czasów sekularyzacji opactwa przechowywany w bibliotece krajowej w Monachium.

W 1934 roku Carl Orff otrzymał wydanie zawierające około dwustu utworów. Orff zachwycił się otrzymaną kolekcją, wybrał z dzieła 24 poematy i między 1935 i 1936 rokiem napisał do nich muzykę. Premiera odbyła się 8 czerwca 1937 roku we frankfurckiej operze pod dyrekcją Oskara Waelterlina. Ogromny sukces dzieła spowodował, że Orff zwrócił się do swojego wydawcy, by zniszczył wszystko, co dotąd opublikował. Pisał do niego: „Moje »dzieła wszystkie« to od dziś Carmina burana”. Na całość składa się dwadzieścia pięć ustępów domkniętych z obu stron zapierającą dech w piersiach inwokacją do losu i szczęścia „O Fortuno”.

KONCERT SYMFONICZNY NA ZAKOŃCZENIE SEZONU „ODNALEZIONE”
PIĄTEK, 28 CZERWCA 2019 / DUŻA SCENA / ODESKA 1 / 19.00

CARL ORFF (1895–1982)
„Carmina Burana” – kantata na głosy solowe, chór mieszany, chór chłopięcy i orkiestrę
Fortuna Imperatrix Mundi – Fortuna, władczyni świata
1. O Fortuna velut luna – O Fortuno, niby księżyc (chór, orkiestra)
2. Fortune plango vulnera – Rany od Fortuny ciosów opłakuję (chór, orkiestra)
I część – Primo vere – Wiosna
3. Veris leta facies – Znów świat się przyoblókł w jasny uśmiech wiosny (chór, orkiestra)
4. Omnia sol temperat – Świat łagodzi słońce (baryton, orkiestra)
5. Ecce gratum – Oto oczekiwana (chór, orkiestra)
Uf dem anger – Na łące
6. Tanz – Taniec (orkiestra, flet solo)
7. Floret silva nobilis – Kwitnie las (chór, orkiestra)
8. Chramer, gip die varwe mir – Kramarzu, farb mi użycz do twarzy malowania (chór, orkiestra)
9. Reie – Taniec kołowy (orkiestra)
10. Were diu werlt alle min – Choćby świat u stóp mych legł (chór, orkiestra)
II część – In taberna – W gospodzie
11. Estuans interius – Kipiąc gwałtownością (baryton, orkiestra)
12. Olim lacus colueram – Niegdyś po stawie pływałem – Aria pieczonego łabędzia
(tenor, fagot solo, orkiestra, chór)
13. Ego sum abbas Cucaniensis – Jestem przeorem w Kukanii (baryton, orkiestra, chór)
14. In taberna quando sumus – Kiedy w gospodzie siedzimy (chór, orkiestra)
III część – Cour d’Amours – Dwór Miłości
15. Amor volat undique – Lata Amor skrzydlaty (chór chłopięcy, sopran, orkiestra)
16. Dies, nox et omnia – Dzień i noc i wszystko jest przeciw mnie (baryton, orkiestra)
17. Stetit puella – Stała dziewczyna w czerwonej sukience (sopran, orkiestra)
18. Circa mea pectora – W swej piersi tłumię westchnień tony (baryton, orkiestra, chór)
19. Si puer cum puellula – Jeśli chłopiec z dziewczyną (chór męski, baryton – a cappella)

ORKIESTRA I CHÓR Opery i Filharmonii Podlaskiej
CHÓR DZIECIĘCY Opery i Filharmonii Podlaskiej
MASSIMILIANO CALDI – dyrygent
KARINA SKRZESZEWSKA – sopran
ADAM SOBIERAJSKI – tenor
TOMASZ RAK – baryton
VIOLETTA BIELECKA – przygotowanie Chóru OiFP
EWA RAFAŁKO przygotowanie ­– Chóru Dziecięcego OiFP

Rzeszów. Spacer szlakiem sklepów i warsztatów z okresu okupacji

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na poranny.pl Kurier Poranny
Dodaj ogłoszenie