Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Odszkodowanie za opóźniony lot

Donata Żmiejko
Donata Żmiejko
Dzisiaj w godz. 12-13 dyżurować będzie Jarosław Brzozowski, Miejski Rzecznik Konsumentów. Numer bezpłatnej infolinii 800 127 067
Dzisiaj w godz. 12-13 dyżurować będzie Jarosław Brzozowski, Miejski Rzecznik Konsumentów. Numer bezpłatnej infolinii 800 127 067 Archiwum
Na dyżurze redakcyjnym gościliśmy Alicję Surel, radczynię prawną, która odpowiadała na pytania naszych Czytelników.

Anna: Ostatnio podróżowałam z USA do Polski z przesiadką w Paryżu. Samolot z Nowego Jorku wystartował z kilkugodzinnym opóźnieniem, przez co spóźniłam się na samolot z Paryża do Warszawy. Powodem opóźnienia była usterka techniczna samolotu. Czy przysługuje mi odszkodowanie?

Prawa pasażerów lotów wewnątrzunijnych lub zaczynających się albo kończących w jednym z państw UE reguluje Rozporządzenie (WE) nr 261/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady. Pasażerowie opóźnionych lotów mogą powoływać się na prawo do odszkodowania, jeżeli przybędą do miejsca docelowego 3 godziny lub więcej po pierwotnie przewidzianej przez przewoźnika lotniczego godzinie przylotu (możliwość ubiegania się o odszkodowanie zależy nie od opóźnienia wylotu, a opóźnienia w dotarciu do miejsca docelowego). Odszkodowanie nie przysługuje, jeżeli opóźnienie lotu jest konsekwencją wystąpienia siły wyższej, czyli nadzwyczajnych okoliczności, którym przewoźnik nie mógł zapobiec (np. warunki meteorologiczne, strajki, nagła awaria samolotu, zagrożenie bezpieczeństwa). W innych przypadkach pasażerowie mają podstawę do żądania wypłaty 250 euro (w przypadku lotów do 1500 km), 400 euro (przy lotach 1500-3500 km) lub 600 euro (dla lotów dalszych).

Wedle orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości, usterki techniczne nie zwalniają przewoźnika z wypłaty odszkodowania za opóźniony lot. Jak podkreślono w wyroku w sprawie C-257/14, tylko niektóre problemy techniczne, zwłaszcza wynikające z ukrytych wad produkcyjnych zagrażających bezpieczeństwu lotów, aktów sabotażu lub terroryzmu, mogą zwolnić przewoźników z wypłaty odszkodowania.

Wypłata odszkodowania powinna nastąpić niezwłocznie w formie pieniężnej. Linia lotnicza może zaproponować inną formę wypłaty rekompensaty (np. voucher), ale pasażer musi się zgodzić na piśmie. Jeżeli nie ma dobrej woli u przewoźnika, należy wszcząć postępowanie reklamacyjne. Jeśli linia lotnicza odrzuci reklamację lub nie udzieli odpowiedzi do 30 dni, należy złożyć skargę do Urzędu Lotnictwa Cywilnego. Skargi pasażerów w przypadku wyczerpania procedury reklamacyjnej u przewoźnika rozpatruje Komisja Ochrony Praw Pasażerów, działająca przy Urzędzie Lotnictwa Cywilnego.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na poranny.pl Kurier Poranny