Odszkodowanie za opóźniony lot

Donata Żmiejko
Donata Żmiejko
Dzisiaj w godz. 12-13 dyżurować będzie Jarosław Brzozowski, Miejski Rzecznik Konsumentów. Numer bezpłatnej infolinii 800 127 067
Dzisiaj w godz. 12-13 dyżurować będzie Jarosław Brzozowski, Miejski Rzecznik Konsumentów. Numer bezpłatnej infolinii 800 127 067 Archiwum
Na dyżurze redakcyjnym gościliśmy Alicję Surel, radczynię prawną, która odpowiadała na pytania naszych Czytelników.

Anna: Ostatnio podróżowałam z USA do Polski z przesiadką w Paryżu. Samolot z Nowego Jorku wystartował z kilkugodzinnym opóźnieniem, przez co spóźniłam się na samolot z Paryża do Warszawy. Powodem opóźnienia była usterka techniczna samolotu. Czy przysługuje mi odszkodowanie?

Prawa pasażerów lotów wewnątrzunijnych lub zaczynających się albo kończących w jednym z państw UE reguluje Rozporządzenie (WE) nr 261/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady. Pasażerowie opóźnionych lotów mogą powoływać się na prawo do odszkodowania, jeżeli przybędą do miejsca docelowego 3 godziny lub więcej po pierwotnie przewidzianej przez przewoźnika lotniczego godzinie przylotu (możliwość ubiegania się o odszkodowanie zależy nie od opóźnienia wylotu, a opóźnienia w dotarciu do miejsca docelowego). Odszkodowanie nie przysługuje, jeżeli opóźnienie lotu jest konsekwencją wystąpienia siły wyższej, czyli nadzwyczajnych okoliczności, którym przewoźnik nie mógł zapobiec (np. warunki meteorologiczne, strajki, nagła awaria samolotu, zagrożenie bezpieczeństwa). W innych przypadkach pasażerowie mają podstawę do żądania wypłaty 250 euro (w przypadku lotów do 1500 km), 400 euro (przy lotach 1500-3500 km) lub 600 euro (dla lotów dalszych).

Wedle orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości, usterki techniczne nie zwalniają przewoźnika z wypłaty odszkodowania za opóźniony lot. Jak podkreślono w wyroku w sprawie C-257/14, tylko niektóre problemy techniczne, zwłaszcza wynikające z ukrytych wad produkcyjnych zagrażających bezpieczeństwu lotów, aktów sabotażu lub terroryzmu, mogą zwolnić przewoźników z wypłaty odszkodowania.

Wypłata odszkodowania powinna nastąpić niezwłocznie w formie pieniężnej. Linia lotnicza może zaproponować inną formę wypłaty rekompensaty (np. voucher), ale pasażer musi się zgodzić na piśmie. Jeżeli nie ma dobrej woli u przewoźnika, należy wszcząć postępowanie reklamacyjne. Jeśli linia lotnicza odrzuci reklamację lub nie udzieli odpowiedzi do 30 dni, należy złożyć skargę do Urzędu Lotnictwa Cywilnego. Skargi pasażerów w przypadku wyczerpania procedury reklamacyjnej u przewoźnika rozpatruje Komisja Ochrony Praw Pasażerów, działająca przy Urzędzie Lotnictwa Cywilnego.

Wideo

Komentarze 20

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

F
Flymoney

Dzień dobry,

w przypadku opóźnionych, odwołanych lub przepełnionych lotów może być Pani uprawniona do odszkodowania. Rekompensata może wynieść od 250 do 600 euro w zależności od zdarzenia. Zachęcam do skorzystania z szybkiej i bezpłatnej ekspertyzy przeprowadznej przez naszych ekspertów, chętnie pomożemy odzyskać należne pieniądze.

 

Po więcej informacji zachęcam do kontaktu z infolinią pod numerem 699 822 822 lub do wypełnienia wniosku na naszej stronie www.flymoney.pl

 

Pozdraiwam

k
karina

Zawsze trzeba walczyć o swoje, jak jest opóźnienie duże to odszkodowanie się należy, ja zleciłam to givt.com i udało się uzyskać kasę, zawsze to jakaś rekompensata za nerwy i siedzenie pół dnia na lotnisku

 

G
Gość
W dniu 16.11.2018 o 00:55, Online Ekspert Polisa Plus napisał:

Jednak często zdarza się, że linie lotnicze odmawiają wypłaty odszkodowania, w takim wypadku zapraszam do kontaktu z naszymi konsultantami pod numerem 781 000 781 lub na stronie polisaplus.pl. Ekspertyza jest bezpłatna, odpowiedź dostaną Państwo od nas nawet w ciągu 24 godzin.Pozdrawiam,Kasia z Polisa Plus

Szukaj jeleni w lesie zamiast na forum.
O
Online Ekspert Polisa Plus

Jednak często zdarza się, że linie lotnicze odmawiają wypłaty odszkodowania, w takim wypadku zapraszam do kontaktu z naszymi konsultantami pod numerem 781 000 781 lub na stronie polisaplus.pl. Ekspertyza jest bezpłatna, odpowiedź dostaną Państwo od nas nawet w ciągu 24 godzin.
Pozdrawiam,
Kasia z Polisa Plus

 

M
Michał
W dniu 30.01.2018 o 21:51, Marek napisał:

Jeżeli chce się otrzymać odszkodowanie za opóźniony lot to warto zwrócić się do firm, które się Tym zajmują. Miałem opóźniony lot w grudniu i do 2 miesiecy otrzymałem odszkodowanie, które wywalczyła mi firma zwrotair.pl. Mega pozytywni ludzie tam pracują I gorąco ich polecam!

Nie warto. Nic nie trzeba wywalczać. Wystarczy się naprawdę odrobinę samemu wysilić. Otóż dyrektywa EU 261 z 2004 roku gwarantuje odszkodowanie za znacznie opóźniony lot, są to różne kwoty odszkodowania uzależnione od dystansu i opóźnienia całej podróży (z przesiadkami włącznie). Czas opóźnienia liczony od czasu pierwotnie planowanego lądowania w porcie docelowym. Nie traćcie ludzie czasu na firmy które odzyskują odszkodowanie. Formularz online do przewoźnika powinien od razu załatwić temat, potem tylko dane do przelewu i przewoźnik powinien przelać kasę. Powodzenia
M
Michał

Popieram

W dniu 29.03.2018 o 22:43, Iwona napisał:

Własnie dostałam odpowiedz od linii lotniczych eurowings przyznali mi 600e za opzniony lot nie korzystałam z "pomocy" firm odszkodowawczych bo oni pobieraja 200e przy tej kwocie. Sama wypełniłam wniosek ( do pobrania na Wzory wniosków - Urząd Lotnictwa ulc.gov.pl › prawa-pasazera)i wysłałam do linii lotniczych Trwało to ponad miesiac ale udało sie i to bez wysiłku. Nic trudnego te firmy jedynie straszą rzekomymi komplikacjami bo to naciągacze

M
Michał

Tak więc mało wiesz i siejesz zamęt, więc lepiej się nie wypowiadać jak się mało wie. Otóż dyrektywa EU 261 z 2004 roku niezależnie od ubezpieczenia przy zakupie biletu/rezerwacji, gwarantuje odszkodowanie za znacznie opóźniony lot, są to różne kwoty odszkodowania uzależnione od dystansu i opoznienia całej podróży (z przesiadkami włącznie). Czas opóźnienia liczony od czasu pierwotnie planowanego lądowania w porcie docelowym. Nie traćcie ludzie czasu na firmy które odzyskują odszkodowanie. Formularz online do przewoźnika powinien od razu załatwić temat, potem tylko dane do przelewu i przewoźnik powinien przelać kasę. Powodzenia

M
Michał
W dniu 30.08.2017 o 19:27, marpro napisał:

Z tego, co wiem, to trzeba wykupić ubezpieczenie, które obejmuje opóźnienie lotu. Bez niego nic nie wskóracie.

G
Gość

W Białymstoku z obawy o zagubienia bagaży prewencyjnie lotnisko nie powstanie. Bagaże będą bezpieczne. Trzeba przyznać że problem rozwiązano bardzo skutecznie.

O
Online Ekspert Polisa Plus

Witam,
Według różnych szacunków około 92% odszkodowań jest zaniżanych przez ubezpieczycieli. Zachęcam do skorzystania z szybkiej i bezpłatnej ekspertyzy przeprowadzonej przez naszych ekspertów, chętnie pomożemy odzyskać należne pieniądze. Jako jedyni w branży odszkodowań lotniczych oferujemy wybór – dwie drogi do odszkodowania, czyli obsługę prawną lub błyskawiczną rekompensatę.
Po więcej informacji zachęcam do kontaktu z infolinią pod numerem 781 000 781 lub porozmawiania z naszym konsultantem na stronie polisaplus.pl
Gdyby pojawiły się pytania, jestem do dyspozycji.
Z poważaniem,
Online Ekspert Polisa Plus

 

b
b
W dniu 22.12.2017 o 12:50, Tomasz napisał:

zacznijcie sami od wezwaia do zapłaty a następnie od złożenia pisma do ULC na ich formularzu. Ważne, ostanio Biura Podróży w umowach wprowadzają w pozycji Transport/Samolot kwote 0zł, dlaczego, a bo to wtedy jest tzw bezpłatna podróż i wyłączone jest to z Konwencji na podstawie której można uzyskać odszkodowanie.

Miasto Białystok otrzyma 19 tys. zl. odszkodowania od Prezydenta Białegostoku.

M
Marek

Jeżeli chce się otrzymać odszkodowanie za opóźniony lot to warto zwrócić się do firm, które się Tym zajmują. Miałem opóźniony lot w grudniu i do 2 miesiecy otrzymałem odszkodowanie, które wywalczyła mi firma zwrotair.pl. Mega pozytywni ludzie tam pracują I gorąco ich polecam!

T
Tomasz

zacznijcie sami od wezwaia do zapłaty a następnie od złożenia pisma do ULC na ich formularzu. Ważne, ostanio Biura Podróży w umowach wprowadzają w pozycji Transport/Samolot kwote 0zł, dlaczego, a bo to wtedy jest tzw bezpłatna podróż i wyłączone jest to z Konwencji na podstawie której można uzyskać odszkodowanie.

P
Prawnik

Widze, ze pełno tu najemnych pracownikow firm specjalizujących sie w odszkodowaniu dla pasazerow. Ile wam płaca za post?

A
Afed
W dniu 19.08.2017 o 13:26, Jan K napisał:

polecam gorąco jetreturn.com Działają szybko i sprawnie!

Ciekawe, bo dopiero powstała, jak mogą działać szybko i sprawnie
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3