O pokoju na każdej lekcji

Artur Brzeziński z Centrum Edukacji Nauczycieli w Białymstoku
Edukacja pokojowa to nowa forma wychowania
Edukacja pokojowa to nowa forma wychowania
Rodzice mówią małym dzieciom: "Nie bij się", "Nie kłóć się". Te same komunikaty słyszą później uczniowie od nauczycieli. Tak zaczyna się edukacja pokojowa, jedno z wyzwań XXI wieku.

Jej celem jest nauczenie młodych, jak zachowywać się, aby ten pokój zachować. Dotąd skuteczność tych wysiłków wydawała się ograniczona, skoro relacje telewizyjne pełne są informacji o wojnach, a sposób w jaki odnoszą się do siebie niektórzy politycy z pokojowymi relacjami nie ma nic wspólnego. Dlatego też pojawiła się idea wyodrębnienia edukacji dla pokoju z dotychczasowej praktyki nauczania i wychowania. Koichiro Matsuura - były dyrektor generalny UNESCO uznał, że edukacja pokojowa należy do głównych zadań UNESCO i ONZ.

Oczywiście problem przyczyn istnienia przemocy, konfliktów i wojen jest znacznie bardziej skomplikowany. Nauczyciele mogą jednak poświęcić uwagę podczas swoich zajęć zagadnieniu kształtowania poczucia wartości życia w pokoju. Paradoksalnie wiele uwagi w treściach edukacji pokojowej poświęcone jest konfliktom. Konflikty są nieuniknioną częścią życia jednostek, grup i społeczeństw. Konflikty prowadzą do znajdowania nowych rozwiązań, lepszego poznania się, zrozumienia siebie i innych oraz stworzenia możliwości lepszego zaspokajania potrzeb.

Edukatorzy prowadzący zajęcia edukacji pokojowej nie tłumaczą, że konflikty są złe i należy ich unikać. Pokazują natomiast, z czego one wynikają, jakie korzyści może przenieść ich ujawnienie, jak można postępować wobec i podczas konfliktów. Uczą też, jak można je rozwiązywać i że warto to robić bez uciekania się do krzywdzenia innych.

Edukacja pokojowa to także uczenie, jak warto się komunikować i współpracować z innymi, aby nie powstawały nieporozumienia grożące pojawieniem się przemocy. To również wskazywanie tego, co łączy ludzi i podkreślanie znaczenia dobrego życia. Istotne w tej edukacji jest też zapewnienie każdemu jego praw oraz szacunek wobec odmienności.
Co ważne, edukacja pokojowa nie jest edukacją pacyfistyczną w rozumieniu dążenia do zachowania pokoju za wszelką cenę. Nie zakłada też, że wszyscy i wszędzie zrezygnują z przemocy. Pokój i bezpieczeństwo przecież też wymagają obrony.
Pokój, o którym mówi się w kontekście edukacji pokojowej ma bardzo szeroki wymiar. Można mówić o pokoju wewnętrznym, który wynika m.in. z tego, że to, co, jak i z kim robimy jest zgodne z naszymi przekonaniami, wartościami. I można uczyć się jak to osiągnąć. Można też uczyć, jak tworzyć pokojowe relacje z bliskimi, kolegami, znajomymi. Edukacja pokojowa służy wyjaśnieniu, jak pokojowo mogą współdziałać grupy społeczne o różnych interesach. W skali globalnej zaś edukacja pokojowa to nauka o zasadach pokojowego współistnienia państw.

Gdzie tę edukację można w prowadzić w szkołach? Szacunku dla innych, umiejętności porozumienia się, współpracy, postępowania w sytuacjach konfliktowych, rezygnacji z przemocy można uczyć na każdej lekcji. Szczególnie dobrze do wprowadzania takich treści nadają się godziny wychowawcze. O pokojowym kształtowaniu relacji w społeczeństwie i między państwami można uczyć na lekcjach historii i wiedzy o społeczeństwie czy geografii. Jedynym warunkiem jest tylko uznanie, że pokój jest wartością, o którą trzeba zadbać i że warto uczyć, jak można to zrobić.

Jakie były potrzeby edukacyjne w minionych wiekach? Gdy w XIX w. powstawały systemy edukacji powszechnej zakładano, że ich zadaniem będzie przygotowanie mas młodych mieszkańców do sprostania wymaganiom, jakie wynikają z aktualnej sytuacji państwa. Początkowo program nauczania był stosunkowo prosty: pisanie, czytanie, rachowanie, nieco historii, przestrzeganie dyscypliny i wykonywanie poleceń. W sam raz, aby poradzić sobie w pracy w fabryce i podczas obowiązkowej służby wojskowej. Oczywiście szkoły dla elit miały zdecydowanie bardziej rozbudowaną ofertę. Z czasem - w miarę komplikowania się technologii, relacji społecznych, gospodarczych i wobec postępującej demokratyzacji - przebywało treści nauczania.

W XX wieku w szkołach uczniowie uczyli się już języka ojczystego, języka obcego, matematyki, historii, fizyki, geografii, przyrody, sztuki itd. Nadal się tego uczą, a kolejne modyfikacje dokonywane przez Ministerstwo Edukacji Narodowej zmieniały jedynie szczegółowe treści, które uczniowie mają opanować. Prócz tego podstawowego programu szkoły pojawiły się także pomysły na uczenie innych treści.

Czytaj e-wydanie »

Nieruchomości z Twojego regionu

Koronawirus fake news. Oto największe absurdy.

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 2

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Podaj powód zgłoszenia

C
Czekista

Powinno się to odbywać pod hasłem: Wychowajmy pacyfistów pomóżmy przyszłemu najeźdźcy już dziś!
Ciekawe czy ten autor Brzeźiński nie jest spokrewniony z teoretykiem NWO - Z Brzezińskim. Już dzisiaj nasi mężczyźni to pantoflarze, którym żony skaczą do oczu, którzy chwytając kieliszek przy stole z bojaźnią spoglądają na swe biaowłose próbując odczytać z ich mimiki czy mogą wychylić kilicha czy lepiej se darować aby uniknąc neprzyjemności. Wyobraźmy sobie taka sytuację z jednej strony my jako "nowoczesne" społeczeństwo z pod szyldu Ruchu Palikota, naćpani faceci w pantoflach na obcasie, jednym sowem tolerancja (patologi) pewnego dnia sodomską idylle przerywa atak islamskich bojówkarzy dążących to utworzenia Europejskiego Emiratu.. to byłby Blitzkrieg wszechczasów..
I pewnie taki jest cel tej bolszewickiej propagandy: MIRU MIR!

A
Ariel

Tia... Kiedy będa mówić pokój i bezpieczeństwo.....jak głosi biblijna przestroga
W USA lobbują rozbrajanie społeczeństwa, 5 letnia dziewczynka została zawieszona w zajęciach przedszkolnych po tym jak "strzeliła" do koleżanki z pistoletu na bańki mydlane, a uczeń szkoły zawieszony za to, że na pulpicie komputera szkolnego umieścił AK-47 tłumacząc, że w życiu dorosłym chciałby zostać żołnierzem. GLOBALNY SOCJALISTYCZNY DOM WARIATÓW. Tylko czekać jak przyjdą mniej tolerancyjni muzułmanie i pokażą tolerastom co to znaczy "swieta wojna" ale jaka wojna.. POKÓJ i BEZPIECZENSTWO, oddaj broń, chcesz być bezpieczny -Verichip spieszy z pomocą ha ha

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3