Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Nowy bolid studentów Politechniki Białostockiej zaprezentowany. Będzie jeździł po torach Formuły 1 (zdjęcia)

Magda Ciasnowska
Magda Ciasnowska
Przez dwa lata, 25 studentów z zespołu Cerber Motorsport z Politechniki Białostockiej pracowało nad nowym bolidem klasy Formuła Student. W poniedziałek, 19 lipca, maszyna została oficjalnie zaprezentowana.

Studenci z trzech wydziałów - mechanicznego, elektrycznego i informatycznego, połączyli swoje siły. Przez dwa lata, 25 młodych ludzi, skupionych w działającym na Politechnice Białostockiej Studenckim Kole Naukowym Auto-Moto-Club, stworzyli wyjątkowy pojazd.

Mimo, że przyszło im pracować w niełatwym czasie pandemii, to udało im się stworzyć nowy bolid klasy Formuła Student.

- Zawody Formuła Student to rywalizacja między reprezentacjami różnych uczelni, zarówno w kraju, jak i za granicą. Poziom zaawansowania konstrukcji jest bardzo wysoki i zgodny z najnowocześniejszymi trendami - mówi prof. Łukasz Derpeński, Prodziekan ds. Rozwoju i Współpracy Wydziału Mechanicznego. - Wydział Mechaniczny postarał się stworzyć możliwość udziału w tej rywalizacji przede wszystkim poprzez stworzenie dobrej atmosfery na wydziale. Uważam, że to jest najważniejsze. Dodatkowo było wsparcie merytoryczne ze strony pracowników oraz odpowiednie zaplecze techniczne.

Najnowszy bolid CMS-07, to już siódme auto z serii bolidów zbudowanych na Politechnice Białostockiej, jakie biorą udział w zawodach Formuły Student.

- Bolidy ewoluowały, a razem z nimi zespół. Pojawiały się nowe technologie, które Cerber adoptował do kolejnych aut. Tak jest również w przypadku CMS-07, najnowszego dzieła, zupełnie odmiennego od innych bolidów - przyznaje Jakub Moroz z Cerber Motorsport.

W najnowszym bolidzie studenci poprawili wszystkie istotne parametry auta. Rozpoczęli od poprawy aerodynamiki. Zaprojektowali ponad 25 płatów lotniczych, co zaowocowało zwiększeniem siły nośnej o 45,2 proc., skutkiem zwiększenia siły oporu o 41,7% Poprawiony został też dostęp do komputerów pokładowych w bolidzie.

- Najważniejszą innowacją dotyczącą silnika i układu napędowego jest wprowadzenie nowego układu smarowania - wyjaśnia Michał Gleba, koordynator zespołu Cerber Motorsport. - W tym sezonie układ ten miał znaczący wpływ na obniżenie środka ciężkości pojazdu, dzięki modyfikacji misy olejowej. Została ona wykonana na podstawie autorskiego projektu opartego o szereg badań.

W tym sezonie zespół weźmie udział w trzech seriach zawodów Formuły Student: Formula Student Austria na słynnym torze F1 Red Bull Ring w Spielberg w lipcu; Formula Student East na torze F1 Hungaroring w sierpniu i Formula SAE Italy na torze Riccardo Paletti di Varano ‘de Melegar w październiku.

Zobacz też:

od 12 lat
Wideo

Wybory samorządowe 2024 - II tura

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na poranny.pl Kurier Poranny