Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Nowe zasady delegowania pracowników wyzwaniem dla firm

PAIiZ
© peshkova - Fotolia.com
8 września 2016 r. zaczną obowiązywać w Polsce nowe zasady delegowania pracowników za granicę i przyjmowania ich w naszym kraju. Tymczasem, według firmy doradczej EY, ponad połowa zatrudnionych deklaruje brak dostępu do danych, które pomagają prawidłowo identyfikować oraz przewidywać kwestie związane z delegowaniem pracowników oraz ich mobilnością.

O wyzwaniach jakie stwarzają firmom kwestie delegowania pracowników rozmawiano podczas konferencji „Sztuka przekraczania granic - przyjmowanie i wysyłanie pracowników w świetle nowych przepisów”. Wydarzenie zostało zorganizowane 14 września przez EY i Polską Agencją Informacji i Inwestycji Zagranicznych (PAIiIZ) w Warszawie.

Według opublikowanego przez EY i zaprezentowanego podczas konferencji raportu „2015-16 Global Mobility Effectiveness Survey”, powszechnie wskazywanym problemem są często zmieniające się, bądź nieaktualne regulacje prawne, które nie odzwierciedlą dynamicznej sytuacji na rynku pracy. 58% ankietowanych za największe wyzwanie uznało zapewnienie bezpieczeństwa prawnego i prawidłowego stosowania obowiązujących regulacji. Natomiast blisko 75% badanych przyznało, że musi zwrócić większą uwagę na kwestie prawidłowego spełnienia ciążących na nich obowiązków.

Jest to tym bardziej istotne, że do 18 września firmy, które delegują pracowników za granicę, muszą dostosować swoje procedury do nowych obowiązków.

Nowa Ustawa o delegowaniu pracowników w ramach świadczenia usług, która weszła w życie 18 czerwca i zacznie obowiązywać 18 września 2016 r., wprowadza do polskiego porządku prawnego szereg zmian oraz nowych obowiązków dla firm, które wysyłają pracowników za granicę. Nowelizacja ustawy jest efektem implementacji Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady UE. Krajowe przepisy dot. delegowania pracowników musiały zostać zmienione oraz dostosowane do unijnego prawa. Ustawa uszczegółowiła zasady delegowania pracowników oraz ustaliła jednolite elementy, które na unijnym szczeblu ułatwiają wspólną interpretację przepisów.

Nowe regulacje nakładają na pracodawców takie obowiązki, jak m.in.:

  • konieczność przechowywania dokumentacji dotyczącej delegowania,
  • czy ustanowienie osoby do kontaktu z właściwymi organami państwa przyjmującego pracownika oraz składania oświadczenia właściwemu organowi, które to umożliwi przeprowadzenie kontroli sytuacji faktycznej.

W przypadku niespełnienie wymogów ustawy, przedsiębiorca może zostać ukarany grzywną finansową w przedziale od 1 tys. do nawet 30 tys. złotych.

- Nowe przepisy nakładają na firmy nowe obowiązki, jednak ich spełnienie nie musi stanowić dużego obciążenia administracyjnego. Ustanowienie odpowiedniego procesu, gromadzenia, przechowywania i przekazywania informacji pozwoli nie tylko wywiązać się z tych obowiązków, ale także uporządkować kwestie oddelegowań w firmie - mówił podczas konferencji dr Karol Raźniewski, dyrektor w Zespole People Advisory Services w Dziale Doradztwa Podatkowego EY.

Respondenci badania EY podkreślili również potrzebę stworzenia odpowiednio wykwalifikowanych zespołów zajmujących się mobilnością pracowników w firmach. W połączeniu z wprowadzeniem korporacyjnej polityki mobilności, odpowiednim wykorzystaniem i analizowaniem danych, pozwoli to w pełni wykorzystać potencjał pracowników oraz zapewnić bezpieczeństwo firmy i jej rozwój.

- Proces zarządzania delegowaniem pracowników można postrzegać jako sztukę użytkową. Zawiera bowiem element czysto twórczy, czyli strategię firmy dotyczącą ekspansji zagranicznej czy przejmowania biznesu poza krajem macierzystym firmy i wizję realizacji tej strategii w aspekcie ludzkim. Za przygotowanie tej części odpowiada zwykle zarząd bądź rada nadzorcza - komentował Michał Grzybowski, partner EY w Dziale Doradztwa Podatkowego.

- Z naszego doświadczenia widzimy, że delegowanie pracowników zagranicznych do Polski jest uzależnione od cyklu życia inwestycji. Jednak obecnie widzimy, że coraz częściej nowymi inwestycjami od momentu zero zarządzają Polacy. W inwestycji zagranicznej chodzi bowiem o to, aby generować miejsca pracy w kraju docelowym - powiedział Marek Szostak, zastępca dyrektora Departamentu Inwestycji Zagranicznych PAIiIZ.

Badanie EY „2015-16 Global Mobility Effectiveness Survey”
zostało przeprowadzone w okresie od lipca do sierpnia 2015 r. Wzięło w nim udział ponad 200 respondentów z 35 krajów, z czego połowa pochodziła z Europy. Badani reprezentowali 13 sektorów.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na poranny.pl Kurier Poranny