Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Nowe prawo w sprawie zakupów on-line i door to door

Strefa Biznesu NTO Edyta Hanszke Fot. scx.hu
Nowe przepisy zaczną w pełni obowiązywać 13 czerwca 2014 roku we wszystkich krajach członkowskich UE.
Nowe przepisy zaczną w pełni obowiązywać 13 czerwca 2014 roku we wszystkich krajach członkowskich UE.
Nowe przepisy legislacyjne jeszcze silniej będą chronić prawa konsumentów we wszystkich 27 krajach zjednoczonych w ramach Unii.Nowe prawo w szczególności dotyczyć będzie zakupów online i wejdzie w życie 13 czerwca 2014, zastępując obecne prawo o sprzedaży na odległość i door-to-door.Przepisy dotyczące nieetycznych praktyk handlowych oraz gwarancji produktowej nie ulegną zmianie.

Zobacz także. Zakupy przez Internet coraz popularniejsze

Najważniejszymi zmianami do obecnie obowiązujących przepisów są:

•- konieczność wyrażenia przez konsumenta rozumienia konieczności uiszczenia opłaty w zamian za określony produkt czy usługę i potwierdzenia tego faktu w jednoznaczny sposób;

•- sprzedawca musi od razu poinformować klienta o całkowitym koszcie nabycia produktu czy usługi, w tym o wszelkich opłatach dodatkowych i prowizjach;

•- zakaz zamieszczania tzw. pre-ticked boxów, w ramach których oferowane są dodatkowe usługi czy produkty, a które wymuszają na konsumencie konieczność odznaczenia, że nie życzą sobie skorzystać z rozszerzonej oferty;

•- konsumenci mają prawo do zwrotu produktu, bez podania przyczyny w ciągu 14 dni, a nie jak to miało miejsce wcześniej w ciągu 7 dni;

•- wszystkie podmioty prowadzące sprzedaż online czy door-to-door będą mogły, ale nie muszą, korzystać z jednolitego modelu odstąpienia od sprzedaży w ww. wskazanym czasie;

•- w przypadku odstąpienia od umowy sprzedaży, sprzedawca jest zobowiązany do zwrotu kosztów produktu w ciągu 14 dni. Nowością jest konieczność zwrotu należności także za przesyłkę towaru. W tym przypadku oznacza to, że sprzedawca ponosi pełną odpowiedzialność materialną za jakość i stan produktu, także w przypadku uszkodzenia go w procesie dostarczania;

•- sprzedawca jest zobowiązany do przedstawienia czytelnej informacji dotyczącej przeniesienia kosztów zwrotu przesyłki (w przypadku odstąpienia od transakcji kupna) na kupującego. Jeżeli tego nie uczyni, musi sam ponieść te koszty;

•- jeżeli sprzedawca w niejasny sposób poinformuje klienta o zasadach zwrotu zakupionego towaru lub nie uczyni tego wcale, obowiązujący prawnie czas zostaje wydłużony do 12 miesięcy. Prawo to obowiązuje jedynie w przypadku podmiotów gospodarczych, a nie osób prywatnych sprzedających via serwisy aukcyjne;

•- konsument ma prawo do zwrotu także contentu cyfrowego, jak muzyka i video, ale tylko do momentu rozpoczęcia procesu pobierania plików na własny nośnik;

•- prawo do zwrotu obowiązuje od momentu dostarczenia produktu do klienta;

•- sprzedawcy nie mają prawa obciążać klientów dodatkowymi kosztami w przypadku płatności kartą kredytową poza kwotą wynikająca z wartości produktu i przesyłki. W przypadku zakupów przez telefon stawka ta nie może być wyższa niż standardowa dla całego rynku telekomunikacyjnego;

•- sprzedawcy są zobowiązani do zamieszczenia pełnej informacji o kompatybilności cyfrowego contentu z wszelkimi dostępnymi rodzajami hardware’u i software’u oraz o aplikacjach zabezpieczających content przed kopiowaniem.

Zobacz także. Internet. Uwaga na oszustów.

Te zmiany w legislacji Europejskiej zostaną adaptowane do krajowych przepisów przed 13 grudnia 2013 roku. W pełni zaczną obowiązywać 13 czerwca 2014 roku, we wszystkich krajach członkowskich UE.

Piotr Łysak, prezes Międzynarodowego Stowarzyszenia Reklamy w Polsce (IAA):

- Pomimo, że w interesie wszystkich kupujących przez internet, są doskonalsze przepisy gwarantujące większe prawa i ochronę konsumentów, to jednak zbyt daleko idąca ingerencja w wolny rynek może ograniczać handel online.

Szczególnie dotkliwe wydają się być zmiany prawne dotyczące kwestii zwrotu produktów i przeniesienia na sprzedawcę kosztów przesyłek. W najbardziej skrajnym przypadku może to doprowadzić do pewnej samowoli konsumenckiej i zamawiania produktów by je obejrzeć, przymierzyć i ocenić w domu, a następnie bezkarnie zwrócić.

Jeżeli skala tego procederu będzie duża bez wątpienia będzie skutkować wyeliminowaniem z rynku małych sklepów internetowych, których koszty przesyłek zwrotnych mogą zrównać się lub nawet przewyższyć przychody ze sprzedaży, mówi.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Co dalej z limitami płatności gotówką?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na poranny.pl Kurier Poranny