Nowe Miasto bez znaków drogowych. Pilotażowy program urzędników

jsz
Nowe Miasto bez znaków drogowych. Pilotażowy program urzędników
Nowe Miasto bez znaków drogowych. Pilotażowy program urzędników Adrian Kuźmiuk
Na razie ma dotyczyć terenu między ulicami Pogodną, Wiejską, Pułaskiego i Żeromskiego. W ocenie urzędników nowa organizacja ruchu poprawi bezpieczeństwo. - Może raczej spowodować stłuczki i chaos - boi się Wiesław Markowski, mieszkaniec ul. Zachodniej.

Program zakłada rewolucyjne zmiany. Dotyczą one siedemnastu skrzyżowań na części osiedla Nowe Miasto. Wszystkie będą równorzędne, a o pierwszeństwie przejazdu decydować ma reguła prawej strony. Oprócz tego powierzchnia tych skrzyżowań zostanie nieco podniesiona. Dotyczy to także kilku przejść dla pieszych w tym rejonie.

Przed wjazdem do wytyczonej strefy stanie znak informujący o nowej organizacji ruchu oraz ograniczeniu prędkości do 30 km na godz. Znikną za to pozostałe znaki. Wszystko to ma zmusić kierowców do ostrożności i zdjęcia nogi z gazu.

- Dzięki odpowiednio zaprojektowanej organizacji ruchu wzrośnie bezpieczeństwo pieszych i rowerzystów - tłumaczy Bożena Zawadzka, wicedyrektorka Zarządu Dróg i Inwestycji w białostockim urzędzie miejskim. - Ma to duże znaczenie, gdyż w wyznaczonym obszarze znajdują się przedszkola oraz szkoły.

Na tym osiedlu często dochodzi do wypadków z udziałem pieszych - kierowcy próbują wymuszać pierwszeństwo. To jeden z powodów, dla których urzędnicy postanowili akurat tę część miasta objąć pilotażowym programem. Jednak mieszkańców te zmiany nie cieszą.

- To się nie sprawdzi - jest przekonany Wiesław Markowski. - Białostoczanie nie są przyzwyczajeni do takich rozwiązań, bo jest ich w mieście niewiele. Obawiam się, że zapanuje komunikacyjny chaos. Znacznie skuteczniejszy byłby znak nakazujący ustąpić pierwszeństwo przejazdu.

- Im więcej znaków, tym mniej się na nie zwraca uwagę - uważa z kolei Bożena Zawadzka. - Gdy skrzyżowanie jest równorzędne, kierowca jest zmuszony zwolnić, by upewnić się, czy prawa strona jest wolna.

Przyznaje jednak, że takie rozwiązanie wprowadzone na osiedlu Sybiraków okazało się niewypałem. Jeżdżący tam kierowcy nie wiedzieli, jak się zachować.

- Pomysł jest dobry, ale wszystko zależy od tego, jak szybko nowa organizacja ruchu dotrze do świadomości kierowców - uważa Stanisław Więckowski, prezes Komfort Taxi w Białymstoku. - W innych krajach, np. Belgii funkcjonuje bardzo dobrze. U nas jednak ludzie zwykli uważać, że jeśli droga jest długa i szeroka, to mają na niej pierwszeństwo. A to nie zawsze jest prawda.

Prace na Nowym Mieście ruszą, jak tylko pozwoli pogoda, a zakończą się w wakacje.

Czytaj e-wydanie »

Koronawirus fake news. Oto największe absurdy.

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 46

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Podaj powód zgłoszenia

M
Mark Kelle

Chociaż raz z sensem.
Kraj w którym znaki drogowe stawiane są jednocześnie z krzyżami przy drodze.
Tylko co zrobią dzięcioły których jedynym sprawdzianem prawa o ruchu drogowym był plac manewrowy i testy stworzone przez debili?

r
regionalny
Się "intelektualysta" znalazł... Widzę, że sztuka kierowania pojazdami to wyznacznik geniuszu ;-)

Jeżdżenie ma być proste i bezpieczne. Jak chcesz stymulować mózg to se kup "jolkę" w kiosku.

Jestem za opcją USA 4x STOP i po sprawie.

Jak widać nie tylko jazda samochodem wymaga odrobiny używania mózgu. Również czytanie ze zrozumieniem to dla niektórych zbyt wielki wysiłek intelektualny.
Żegnam i z panem/panią kończę dyskusję.

Z kolei post 38. W tym całym pomyśle nie widzę potrzeby stosowania wyniesień na skrzyżowaniach. Znaki zastępujemy innym pomysłem, który jest jeszcze bardziej kosztowny niż znaki. I tak naprawdę raczej niczego nie zmieni Naprawdę nie musimy na nowo odkrywać Ameryki. Na początku kodeksu drogowego są podstawowe zasady, których wystarczy się trzymać. A to że będą stłuczki jest bardziej niż pewne. Jednak czas skończyć z niańczeniem ludzi przez państwo.
l
lol

a może dlatego że prezydent na niej mieszka...juz i tak ma dwie kamery podłaczone do miejskiego monitoringu...najbardziej niebezpieczna ulica w miesica z tego wynika...

a
aaaa
Aktualnie stop jest przy Chortenie na Zachodniej i też niewielu to rusza. Wiele razy się widziało święte krowy które jadą Zachodnia i nawet na boki się tam nie rozejrzą.

Zawsze uwazalem, ze to Zachodnia powinna miec pierwszenstwo, moze dlatego ze w tamtcyh rejonach to nia najczesciej jezdze, a moze dlatego ze stanowi namiastke "przelotowki" przez osiedle.
C
Czytelnik. Spółka zoo

Pilotażowy program? Czyli piloci są, tylko brakuje samolotów i lotniska.

D
Dzierżyński

O! Wytwórca znaków mocno musiał podpaść magistratowi, a właściwie dyrektorowi departamentu od znaków. Jeszcze podpadną mieszacze smoły s piaskiem i czarno to widzę. POginiemy w kretyńskim mieście klasy Z!

b
białostoczanin
Jeśli tych kilka uliczek ma kosztować kilkaset tys., to ile ma kosztować całe miasto?Zapewne kilkadziesiąt mln.zł. Chyba , że w tych pilotażowych pieniążkach, połowa to premie za inowacyjny projekt.
Pisałem , na pierwszej stronie, rezygnuję z apanaży--4x STOP.

Ciekawe do kogo należy firma która wygra przetarg na podnoszenie skrzyżowań.
k
kleo
Niestety bedą stłuczki, wprowadzenie zasady pierszeństwo pojazdó z prawej strony nie zda egzaminu. Uszkodzone pojazdy i ranni takie będą efekty pilotażowego programu urzędników. Wystarczy na każdym skrzyżowaniu usypać mały kopiec i nie mamy stłuczek, powstanie rondo, tak jest w całej Hiszpanii.
Jeśli tych kilka uliczek ma kosztować kilkaset tys., to ile ma kosztować całe miasto?Zapewne kilkadziesiąt mln.zł. Chyba , że w tych pilotażowych pieniążkach, połowa to premie za inowacyjny projekt.
Pisałem , na pierwszej stronie, rezygnuję z apanaży--4x STOP.
j
jan

- obywatelu- jesli masz problem czy smiac sie czy ubolewac to nie czytaj ;-) zniknie ! A co do samego pomyslu - ciekawe czy sie sprawdzi? wkoncu prawdziwe jest " co kraj to obyczaj"

o
obywatel

Czytam te niektóre komentarze i nie wiem czy się śmiać czy ubolewać nad tym, że nadal przeciętny Polak jest człowiekiem dziwnym, malkontentnym osobnikiem. Zastanawiam się co mają dać te nieprzemyślane komentarze osób nie znających w ogóle tematu zasad konstruowania bezpieczeństwa w ruchu drogowym, szczególnie w terenach zabudowanych, strefach zamieszkania itp. Szanowni forumowicze, te rozwiązania nie są niczym nowym. To bardzo dobre pomysły wykorzytsywane dotychczas w Państwach gdzie doszło do poprawy bezpieczeństwa na drogach. Po drugie!!! Nie czytajcie wybiórczo! Skrzyżowanie równorzędne, fakt może budzić kontrowersje, ale doczytajcie! Cała sterfa skrzyżowania będzie wyniesiona!!! Nawet pewnie nie wiecie co to oznacza i jak wygląda takie skrzyżowanie, a krytykujecie je..

Wszystkie będą równorzędne, a o pierwszeństwie przejazdu decydować ma reguła prawej strony. Oprócz tego powierzchnia tych skrzyżowań zostanie nieco podniesiona. Dotyczy to także kilku przejść dla pieszych w tym rejonie.

To wspaniale, że Białystok znowu okazał sie nowoczesnym miastem i gratuluję Pani Bożenie Zawadzkiej!!!

m
marjano

Opcja "4xSTOP" może być całkiem dobra tylko nie w tym kraju....bo tu stado baranów i tak uważa że stop to bardzo zbędny znak można to zauważyć na przejeździe kolejowym na Pułaskiego w stronę Kleosina gdzie na 4 samochody może jeden zastosuje się do znaku. Aktualnie stop jest przy Chortenie na Zachodniej i też niewielu to rusza. Wiele razy się widziało święte krowy które jadą Zachodnia i nawet na boki się tam nie rozejrzą. Więc w sumie patrząc na tą nową opcje może to być całkiem dobre bo może wreszcie nauczą się jeździć tak jak trzeba a nie wyznając zasadę z filmu JOB "pierwszeństwo ma ten kto ma autocasco "

l
lidia
Jak zauważył prezes Komfort Taxi w Belgii to się sprawdza. Aktualnie mieszkam w Brukseli i tutaj z 90% skrzyżowań i przejść dla pieszych jest podniesionych. Na większości skrzyżowań obowiązuje reguła prawej strony. Nie ma za to, aż tak dużo ograniczeń do 30km/h. Moje obserwacje są takie, że to się sprawdza i od 1,5 roku nie widziałem żadnej stłuczki na takich skrzyżowaniach. Jest jeden plus zasady prawej strony. Na początku wprowadzenia zanim ludzie się przyzwyczają, ci którzy mają blacharsko uszkodzone auta mogą je naprawić z polisy nieprzyzwyczajonego
Gallanonim a gdzie wyczytałeś że na ul. Pogodnej będzie ograniczenie do 30 km/h bo ja widzę, że jest napisane POMIĘDZY?
l
lestafoto

Niestety bedą stłuczki, wprowadzenie zasady pierszeństwo pojazdó z prawej strony nie zda egzaminu. Uszkodzone pojazdy i ranni takie będą efekty pilotażowego programu urzędników. Wystarczy na każdym skrzyżowaniu usypać mały kopiec i nie mamy stłuczek, powstanie rondo, tak jest w całej Hiszpanii.

G
Gość
I właśnie dlatego uważam że nie tylko w tym rejonie na uliczkach osiedlowych powinny poznikać znaki. Wielu kierowców nauczyło się że ktoś za nich myśli. Setki znaków sprawia że po prostu na część z nich przestajesz zwracać uwagę. Ten krok wymusi na zdecydowanej większości włączenie myślenia. Jak myślisz dlaczego na wspomnianym skrzyżowaniu część ludzi głupieje? Jadą sobie przez miasto, a tu nagle niespodzianka. Koniec dłubania w nosie i jazdy na pamięć. Trzeba sobie przypomnieć podstawowe zasady co dla niektórych jest zbyt wielkim wysiłkiem.
Od lat mam nadzieję że ktoś w końcu pozdejmuje niepotrzebne znaki. A te które zostaną będą egzekwowane z całą mocą. Póki co to malutki kroczek w Białymstoku, ale i on cieszy.

Się "intelektualysta" znalazł... Widzę, że sztuka kierowania pojazdami to wyznacznik geniuszu ;-)

Jeżdżenie ma być proste i bezpieczne. Jak chcesz stymulować mózg to se kup "jolkę" w kiosku.

Jestem za opcją USA 4x STOP i po sprawie.
r
regionalny
Podjedź sobie na dojlidy , skrzyżowanie wiewiórcza- myśliwska jest właśnie równorzędne , zobacz co tam wyprawiają ludzie . Ja osobiście zasadę znam doskonale , jednak jeżdżąc tam codziennie , prawie każdego dnia spotykam się z przypadkiem że inny kierowca tam baranieje . Przenoszenie wzorców z zachodu , OK ! Jednak przed tym trzeba wyegzekwować odpowiednią kulturę jazdy , jak to się ma właśnie w europie zachodniej .
Prosty przykład - znaki drogowe ograniczające prędkość , kto u nas się do nich stosuje ?
No i dochodzimy do sedna . Na wspomnianym wzorowym zachodzie , za przekroczenie prędkości są wysokie mandaty , które policja ochoczo wypisuje piratom . Jednak tam policjant jest postrzegany jako strażnik prawa . U nas pachołek rządzących . Każda zmasowana akcja to łatanie budżetu . I zaczynają się schody ... skoro nie ma przyzwolenia społecznego na skuteczne egzekwowanie prawa , to nie ma również nacisku politycznego . Policja działa jak by chciała a nie mogła , a kierowcy mają w d... kodeks drogowy , nie oszukujmy się to co się u nas dzieje na drogach to jeden wielki chaos ...

I właśnie dlatego uważam że nie tylko w tym rejonie na uliczkach osiedlowych powinny poznikać znaki. Wielu kierowców nauczyło się że ktoś za nich myśli. Setki znaków sprawia że po prostu na część z nich przestajesz zwracać uwagę. Ten krok wymusi na zdecydowanej większości włączenie myślenia. Jak myślisz dlaczego na wspomnianym skrzyżowaniu część ludzi głupieje? Jadą sobie przez miasto, a tu nagle niespodzianka. Koniec dłubania w nosie i jazdy na pamięć. Trzeba sobie przypomnieć podstawowe zasady co dla niektórych jest zbyt wielkim wysiłkiem.
Od lat mam nadzieję że ktoś w końcu pozdejmuje niepotrzebne znaki. A te które zostaną będą egzekwowane z całą mocą. Póki co to malutki kroczek w Białymstoku, ale i on cieszy.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3