Nowe linie kolejowe w Podlaskiem. Do Centralnego Portu Komunikacyjnego pojedziemy pociągami z prędkością nawet do 250 km/h

Julita Januszkiewicz
Julita Januszkiewicz
Terminal Centralnego Portu Komunikacyjnego
Terminal Centralnego Portu Komunikacyjnego CPK
Udostępnij:
Nowe linie kolejowe mają powstać w województwie podlaskim i warmińsko - mazurskim. To oznacza, że z Giżycka, przez Pisz, Kolno, Łomżę i Ostrołękę pojedziemy superszybkim pociągiem do Warszawy, a stamtąd do Centralnego Portu Komunikacyjnego. Takie plany ma rząd.

- Między Warszawą a Łodzią planujemy budowę Centralnego Portu Komunikacyjnego, czyli nowego największego lotniska w Polsce. Częścią tej inwestycji będzie 10 linii kolejowych, które niczym szprychy w kole pobiegną z różnych regionów Polski w kierunku Warszawy i Portu - tłumaczy Konrad Majszyk, rzecznik CPK.

Przez Podlasie ma biec linia kolejowa nr 3. Plany zakładają budowę 56 km trasy, która poprowadzi z Ostrołęki przez Łomżę i Kolno do Giżycka. Dzięki tej inwestycji, po przeszło 25 latach połączenie kolejowe odzyska Łomża, skąd do Warszawy dojedziemy w 1 godz. 15 min., a do CPK w 1 godz. 35 min.

- Zakładamy, że pociągi na tej trasie będą osiągały prędkość od 160 do 250 kilometrów na godzinę - dodaje Konrad Majszyk.

Czytaj też: Uwaga podróżni! Będzie ogromny problem z dojazdem z Białegostoku do Warszawy. Przez niemal 6 godzin nie będzie bezpośredniego pociągu

Plany rządu zna Andrzej Duda, burmistrz Kolna.

- Kolej to dla nas przyszłość. Zwiększy się atrakcyjność naszego miasta, poprawi się komunikacja z Warszawą. Teraz nasi mieszkańcy, by dojechać do stolicy na lotnisko, muszą korzystać z usług prywatnych przewoźników bądź PKS albo pozostaje transport na własną rękę. Oczywiście, liczba połączeń autobusowych maleje

- mówi Andrzej Duda, burmistrz Kolna.

Ma też nadzieję, że pojawią się przewozy towarowe, a to wpłynie na rozwój przedsiębiorstw.

Czytaj także: Tak będzie wyglądał dworzec PKP w Białymstoku po modernizacji

Program CPK obejmuje też powstanie odcinka Milanów – Biała Podlaska – Fronołów, czyli fragmentu tzw. Magistrali Wschodniej, łączącej bezpośrednio Białystok, Lublin i Rzeszów. Dzięki niej szybciej dojedziemy z Białegostoku do Lublina w 3 godz. 5 min. (teraz 5 godz. 35 min.) i do Rzeszowa (w 4 godz. 45 min. zamiast 7 godz.)

- Dzięki inwestycjom kolejowym CPK znacząco poprawi się dostępność komunikacyjna regionu. Zgodnie z założeniami inwestora, aż 81 proc. mieszkańców województwa podlaskiego będzie w stanie w czasie poniżej godziny dotrzeć do stacji pociągów dużych prędkości - podkreśla Konrad Majszyk.

Linii kolejowej nr 3 ma powstać ciągu najbliższych lat. Szczegółowy harmonogram prac będzie znany po uchwaleniu przez rząd programu wileloletniego CPK. W ubiegłym tygodniu się już konsultacje w Białymstoku. Z proponowanym przebiegiem linii zapoznały się władze województwa.

- Rozmawiałem o tym z ministrem infrastruktury i dowiedziałem się, że rzeczywiście w ciągu 8-9 lat planowane jest sfinalizowanie tego połączenia - mówi nam Andrzej Duda.

Dworzec PKP przejdzie kolejną zmianę. Która wersja bardziej Wam się podoba? Zobaczcie, jak budynek zmieniał się na przestrzeni lat.

Dworzec PKP w Białymstoku. Tak zmieniał się na przestrzeni l...

Wideo

Materiał oryginalny: Nowe linie kolejowe w Podlaskiem. Do Centralnego Portu Komunikacyjnego pojedziemy pociągami z prędkością nawet do 250 km/h - Gazeta Współczesna

Komentarze 7

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

m
mkey

Cóż ponoć na trasie białystok-Czyżew białystok-Czyżew czas trasy zmniejszy się o .... raptem 2 min ze względu na hamowanie i rozwinięcie prędkości z przystanków Lapy/ Szepietowo. Więc jaki sens 250km/h Wybory?

R
RICI

Po co kolej dla Łomży?

G
Gość

Po co kolej dla Łomży?

r
realista
25 września, 22:36, Gość:

Tylko że ta trasa nie ma nic wspólnego z Białymstokiem, a i bardzo niewiele z Podlasiem.

A może by tak zmodernizowali połączenie z Białegostoku do Łomży, Ostrołęki przez łapy.

Do Lublina autobusem zajeżdża się w cztery i pół godz.

A kto i po co będzie jeździł tą trasą - chyba że do Wnor na dyskoteki -jeżeli jeszcze tam są

r
rafal

chyba maryja bedzie ten szynobus ciagnela to moze i predkosc swiatla przekroczy

a
adam

tak beda jechac 300 km na godz chyba ze marja wiecznie dziewica swoj pojazd udostapni czyli fruwanie w oblokach

G
Gość

Tylko że ta trasa nie ma nic wspólnego z Białymstokiem, a i bardzo niewiele z Podlasiem.

A może by tak zmodernizowali połączenie z Białegostoku do Łomży, Ostrołęki przez łapy.

Do Lublina autobusem zajeżdża się w cztery i pół godz.

Dodaj ogłoszenie