Nowa stacja Białystok. Wojewoda podlaski podpisał decyzję o lokalizacji przebudowy stacji kolejowej w ramach modernizacji Rail Baltiki

red

Wideo

Zobacz galerię (8 zdjęć)
Znikną dwie kładki a na dworzec PKS dostaniemy się przejściem podziemnym. Perony zostaną zadaszone lekkim łukiem w stylu carskim. Tak będzie wyglądała stacja główna Białystok po przebudowie. Wojewoda podlaski podpisał decyzję lokalizacyjną inwestycji.

Będzie ona prowadzona w ramach modernizacji odcinka trasy kolejowej E75 Czyżew-Białystok. To fragment międzynarodowej trasy kolejowej Rail Baltica. Po przebudowie pociągi pasażerskie będą kursować z prędkością 200 km/h, a towarowe - 120 km/h.

W samym Białymstoku zostanie przebudowanych 6 kilometrów torów od ulicy Sitarskiej do przystanku Wiadukt. Zostanie on rozebrany, a w okolicach przejścia podziemnego, łączącego ul. Starosielce i Hetmańską powstanie nowy przystanek - Białystok Zielone Wzgórza. Największe zmiany nastąpią jednak na samej stacji Białystok, gdzie trwa przebudowa dworca.

- Obecny układ komunikacyjny, który wychodzi z Białegostoku on strony technicznej jest trochę zabytkowym - mówi wojewoda podlaski Bohdan Paszkowski. - Dlatego cieszy, że Polskie Linie Kolejowe podejmują się tak ważnej inwestycji.

Czytaj też:Rail Baltica ma pecha

Pożegnanie z kładkami

Na stacji przewidziano także kompleksową modernizację torów. Podróżni do dyspozycji będą mieli cztery perony. Wszystkie zostaną zadaszone w sposób łamany w stylu nawiązującym do zabytkowego charakteru przebudowywanego dworca.

Aby zapewnić bezpieczne i wygodne dojście do pociągów oraz dworca PKS powstanie przejście podziemne z pochylniami.
– Dzięki temu osoby o różnym stopniu niepełnosprawności będą mogły korzystać z udogodnień nowej stacji - wylicza wojewoda

To oznacza, że znikną dwie kładki na torami.

Prace na stacji mają być skorelowane z planami magistratu, który po sąsiedzku - na części terenu obecnie zajmowane przez Centrum Park - zbuduje centrum przesiadkowe.

- Do przystanków autobusowych z peronu, na którym zatrzymają się pociągi regionalne z Czeremchy, Szepietowa czy Suwałk, będzie dosłownie kilka metrów. Pozwalamy na przesiadkę dosłownie w przeciągu minuty - mówi Andrzej Kierman, dyrektor PKP PLK w Białymstoku.

Czytaj też:Obwodnica kolejowa Białegostoku wzbudza emocje

Trzy lata przebudowy
Polskie Linie Kolejowe są obecnie na etapie wyłaniania wykonawcy.

- Myślę, że umowa może zostać podpisana na przełomie pierwszego i drugiego kwartału - mówi Andrzej Kierman.

Inwestycja ma szanse rozpocząć się jeszcze w tym roku i potrwa trzy lata.

- Nie ukrywamy, że to ogromny zakres prac. Ale liczymy, że dobry wykonawca poradzi sobie z nimi w terminie - mówi Andrzej Kierman.

Co ważne, inwestor nie przewiduje ograniczenia ruchu podczas modernizacji.

- Prace mają być prowadzone etapami, a zamknięcia tak zostaną zsynchronizowane, by pociągi dojeżdżały, zatrzymywały się i krzyżowały - mówi przedstawiciel PLK. - Zresztą nie tylko w Białymstoku, ale na każdych stacjach.

Most na Narwi
Odcinek ten został podzielony - jeśli chodzi o wydawanie decyzji lokalizacyjnych - na kilka etapów. Otrzymały ją już stacja Czyżew i Szepietowo. W tej chwili prowadzone jest postępowanie dla 20-kilometrowego odcinka od stacji Szepietowo do łap, ale bez samej stacji. W przypadku tej ostatniej inwestor nie złożył jeszcze wniosku.

Zobacz też:Drugi most na Bugu

Decyzja o ustaleniu lokalizacji to wstęp do starania się o pozwolenie na budowę. Do tej inwestor otrzymał je na stację Czyżew i stację Szepietowo.

Projekt modernizacji całego odcinka Czyżew- Białystok zakłada przebudowę ponad 70 km torów i sieci trakcyjnej, oraz ośmiu mostów kolejowych, w tym największego, prawie 200 metrowego mostu na rzece Narew w Uhowie koło Łap. Planowana jest też budowa 29 skrzyżowań dwupoziomowych. Tak zwiększy się bezpieczeństwo w ruchu kolejowym i drogowym.

Zobacz też: Bohdan Paszkowski o uchwale o pasie drogowym

Komentarze 26

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

o
olgierd
14 lutego, 11:37, Gość:

Ciekawa sprawa z tymi Łapami, nowy dworzec zrobią w Szepietowie, w jakiejś wiosce Jabłoń Kościelna, a w Łapach nie, to ta wioska bardziej potrzebuje dworca niż Łapy?

Bo swego czasu władze Łap bezmyślnie odkupiły od PKP budynek dworca za przysłowową złotówkę i teraz muszą go sobie sami wyremontować lub przebudować!!!

G
Gość
14 lutego, 11:37, Gość:

Ciekawa sprawa z tymi Łapami, nowy dworzec zrobią w Szepietowie, w jakiejś wiosce Jabłoń Kościelna, a w Łapach nie, to ta wioska bardziej potrzebuje dworca niż Łapy?

14 lutego, 15:39, Gość:

Wioska wiosce nie równa? A może wynik wyborczy do poprawy?

a pamiętasz przystanek Włoszczowa?

G
Gość
14 lutego, 9:43, Gość:

Jak mówił zięć do Pawlaka "Postępowi nie ma co dawać kontry".

1000/1000

G
Gość
14 lutego, 11:37, Gość:

Ciekawa sprawa z tymi Łapami, nowy dworzec zrobią w Szepietowie, w jakiejś wiosce Jabłoń Kościelna, a w Łapach nie, to ta wioska bardziej potrzebuje dworca niż Łapy?

Wioska wiosce nie równa? A może wynik wyborczy do poprawy?

G
Gość
14 lutego, 7:34, Gość:

A czy będą wysokie perony?

14 lutego, 12:58, Gość:

Tak, będą.

Jak pójdą za tym podwyżki to i progi będą wysokie.

G
Gość
14 lutego, 09:52, Gość:

Akcja wyborcza trwa. Tylko obiecanki, aby ciemny lud uwierzył. Pisiory w akcji na każdym szczeblu pislandu

14 lutego, 14:00, gość:

Dokładnie tak, :) dworce, obwodnice, nowe drogi - sranie w banie. Byle głosy wyborców przytulić. A potem Wam wszystkim fucka pokażemy.

PKP dostała z UE ogromne pieniądze, do końca zeszłego roku mieli przedstawić na co je wydadzą, żeby nie stracić tych pieniędzy, tak więc to co było przedstawione muszą teraz zrealizować.

g
gość
14 lutego, 09:52, Gość:

Akcja wyborcza trwa. Tylko obiecanki, aby ciemny lud uwierzył. Pisiory w akcji na każdym szczeblu pislandu

Dokładnie tak, :) dworce, obwodnice, nowe drogi - sranie w banie. Byle głosy wyborców przytulić. A potem Wam wszystkim fucka pokażemy.

G
Gość
14 lutego, 7:34, Gość:

A czy będą wysokie perony?

Tak, będą.

G
Gość

Ciekawa sprawa z tymi Łapami, nowy dworzec zrobią w Szepietowie, w jakiejś wiosce Jabłoń Kościelna, a w Łapach nie, to ta wioska bardziej potrzebuje dworca niż Łapy?

z
zenek

A można byłoby wkopać tory na stacji i dolotach. byłoby ciszej pociągi jechałyby w tunelach, albo wąwozach, a nad tym byłaby stacja i przejścia na poziomie gruntu i duży parking. Autobusy tez pod ziemię - patrz Kraków! Jeden wielki dworzec.

G
Gość

Kiedy? Wicie,wicie,eee,yyyy eee yyy,prrr

Tak my budowali i wyszło prrrrrrrrrr

"Alternatywy4"

G
Gość
14 lutego, 10:00, Gość:

Super , kiedy bedzie gotowy dworzec ? 2040 ??

Bez przesady. Dworzec będzie gotowy w 2026 a w 2032 rozpocznie się modernizacja by w 2040 zaorać i posadzić buraki, bo na pewno nie kolejowych decydentów.

G
Gość

Super , kiedy bedzie gotowy dworzec ? 2040 ??

G
Gość

Akcja wyborcza trwa. Tylko obiecanki, aby ciemny lud uwierzył. Pisiory w akcji na każdym szczeblu pislandu

G
Gość

Jak mówił zięć do Pawlaka "Postępowi nie ma co dawać kontry".

Dodaj ogłoszenie