Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Niepełnosprawny uczeń ma inne potrzeby

Redakcja
Poradnik dla dyrektorów szkół, nauczycieli i rodziców
Poradnik dla dyrektorów szkół, nauczycieli i rodziców
Przypominamy, o czym nauczyciel powinien pamiętać organizując pracę z uczniem niepełnosprawnym intelektualnie. Jednym z kluczowych zagadnień jest dostosowanie podstawy programowej do możliwości dziecka.

Wydłużenie etapu edukacyjnego

Uczeń niepełnosprawny może skorzystać z prawa wydłużenia nauki na każdym etapie edukacyjnym o co najmniej rok. Można zwiększyć liczbę godzin zajęć ze wszystkich lub niektórych przedmiotów. Uczeń niepełnosprawny, który z tego skorzysta nie otrzymuje promocji do wyższej klasy lub nie kończy szkoły właśnie z uwagi na to wydłużenie. Należy jednak pamiętać, że wydłużenie etapu edukacyjnego to nie to samo co powtarzanie danej klasy. Decyzję o przedłużeniu podejmuje dyrektor szkoły w uzgodnieniu z rodzicami ucznia, nie później niż do końca lutego roku poprzedzającego ostatni rok nauki, na podstawie szczegółowej analizy osiągnięć dokonanych przez radę pedagogiczną.

Odwiedź serwis poświęcony naszej kampanii społecznej Czytam, więc wiem www.poranny.pl/wiem
Ocenianie

Oceniając ucznia z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim należy zawsze brać pod uwagę: motywację do pracy, systematyczność, postępy w rozwoju na miarę jego możliwości. Postępy ucznia rozpatruje się w odniesieniu do rozwoju:
- emocjonalnego
- fizycznego
- społecznego
- intelektualnego
- w zakresie zainteresowań i uzdolnień
- w zakresie umiejętności szkolnych

Określając wymagania dydaktyczno-wychowawcze wobec dzieci z upośledzeniem umysłowym, należy pamiętać o konieczności zapewnienia im poczucia bezpieczeństwa. Sprzyja temu stałość i jasność reguł obowiązujących w klasie i szkole. Uczniowie ci potrzebują specjalnych metod pracy i dobrze przygotowanych nauczycieli, którzy umieją zastosować odpowiednią formę. Konieczna jest także praca z terapeutą.
Wsparcia potrzebują także rodzice. W mieście jest wiele specjalistycznych ośrodków, które go udzielają.
Realizacja podstawy programowej

Uczniowie z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim realizują tę samą podstawę programową, co ich sprawni rówieśnicy. Często wiąże się to jednak z ogromnymi trudnościami zarówno ze strony nauczyciela, jak i ucznia. Ci pierwsi są zobowiązani dostosować wymagania edukacyjne do indywidualnych potrzeb i możliwości ucznia, u którego stwierdzono zaburzenia rozwojowe.

Z kolei uczniowie z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym realizują zupełnie inną podstawę programową. W szkołach ogólnodostępnych i integracyjnych często rodzi to wiele komplikacji. Rodzice chcą bowiem, aby ich dziecko uczyło się z tych samych podręczników i realizowało te same treści, co jego koledzy z klasy. Nauczyciel zobowiązany jest jednak realizować taką podstawę programową, jaką nakazuje mu prawo oświatowe. Dziecko z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym czy znacznym ma bowiem ograniczenia, które uniemożliwiają mu opanowanie wielu treści programowych kształcenia ogólnego.
Wielospecjalistyczna ocena poziomu funkcjonowania ucznia

Informacje zawarte w orzeczeniu nie wyczerpują wiedzy o dziecku. Badanie przeprowadzone w gabinecie psychologicznym nie pozwala zaobserwować funkcjonowania ucznia we wszystkich sferach rozwojowych, a w szczególności w sferze społecznej, np. relacje z rówieśnikami. Dlatego też nauczyciele zobowiązani są do zebrania informacji o uczniu z innych źródeł w celu oceny poziomu wiedzy i umiejętności, potrzeb, zakresu możliwości i ograniczeń. Powinny one się znaleźć w wielospecjalistycznej ocenie poziomu funkcjonowania ucznia. Jej opracowanie to zadanie zespołu nauczycieli i specjalistów prowadzących zajęcia z danym uczniem. Należy przy tym pamiętać o roli rodziców, gdyż są oni bardzo ważnym źródłem informacji o dziecku.
Diagnoza ta jest z kolei podstawą do opracowania indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego. Zapoznać się z nim muszą rodzice ucznia. Później zaś zatwierdzają podpisem zalecone w nim formy pomocy, dostosowania wymagań edukacyjnych czy działania edukacyjno-terapeutyczne.

Czytaj e-wydanie »

Nieruchomości z Twojego regionu

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na poranny.pl Kurier Poranny