Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Niebezpieczne substancje w pociągach jadących przez miasto

Krzysztof Jankowski [email protected] tel. 85 730 67 86
W ostatnich latach na bielskim dworcu najczęściej można było zobaczyć szynobus. Teraz znacznie więcej miejsca zajmują pociągi towarowe, a wśród nich także te przewożące niebezpieczne substancje, m.in. gaz propan-butan oraz oleje opałowe i napędowe.
W ostatnich latach na bielskim dworcu najczęściej można było zobaczyć szynobus. Teraz znacznie więcej miejsca zajmują pociągi towarowe, a wśród nich także te przewożące niebezpieczne substancje, m.in. gaz propan-butan oraz oleje opałowe i napędowe. Krzysztof Jankowski
Przejeżdżające przez Bielsk pociągi przewożą niebezpieczne gazy i oleje. Ich ruch się zwiększył, bo PKP remontuje tory na trasie z Białegostoku do Warszawy.

Pusty w ostatnich latach bielski dworzec kolejowy coraz częściej zapełniają pociągi towarowe. Najpierw były to głównie transporty materiałów drewnianych służących miejscowym firmom produkcyjnym, ale w tym roku zaczęły się też pojawiać cysterny.

Po opustoszałych wcześniej torach suną raz za razem lokomotywy ciągnące sznury wagonów. Zauważyli to też nasi czytelnicy, którzy na internetowym forum skarżyli się na trudności z przejechaniem przez tory.

PKP przyznają, że ruch na trasie Białystok-Bielsk-Czeremcha zwiększył się w tym roku.

- Jest to związane z pracami modernizacyjnymi na trasie Białystok-Warszawa. Konieczne było więc wyznaczenie alternatywnej trasy objazdowej. Wybór odcinka Białystok-Bielsk-Czeremcha stanowił optymalne rozwiązanie - informuje Mirosław Kuk, rzecznik prasowy PKP Cargo.

Spółka zajmująca się przewozami towarowymi odpowiada też, że nie jest w stanie oszacować wzrostu ruchu, bo nie jest jedynym przewoźnikiem na tej trasie. Administrująca torami spółka PKP Polskie Linie Kolejowe szacuje, że tylko w marcu ruch pociągów towarowych na trasie przez Bielsk wzrósł o 30 proc.

Wśród przejeżdżających przez Bielsk pociągów są też takie, które wiozą materiały niebezpieczne. Przewoźnicy muszą o nich informować straż pożarną.

- Według informacji PKP rocznie jest to 4490 ton propanu-butanu oraz prawie 22 tys. ton oleju opałowego i napędowego - informuje st. bryg. Jan Szkoda, oficer prasowy KPPSP w Bielsku.

To informacja niepokojąca, bo przecież pod koniec ubiegłego roku pociąg towarowy na tej trasie się wykoleił. W nocy 28 grudnia w pobliżu Strabli z torów wypadło pięć wagonów pociągu przewożącego wióry z drewna. PKP PLK zapewniają, że przyczyną wypadku nie był zły stan torów.

- Był on spowodowany usterką techniczną jednego z wagonów składu, a dokładniej przesunięciem obręczy w czwartym zestawie kołowym wagonu. Spowodowało to nieprawidłowe najechanie wagonu na rozjazd i wykolejenie składu - opowiada Maciej Dutkiewicz z wydziału prasowego PKP PLK w Warszawie.

Bielscy strażacy przyznają, że równie niebezpieczny jest ruch samochodowy. Drogami tranzytowymi przez nasze miasto przewożone są nie tylko gazy, benzyny i oleje, ale też amoniak, chlor i inne substancje żrące oraz trujące.

Czytaj e-wydanie »

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na poranny.pl Kurier Poranny