Nie można zamykać się na inność

Redakcja
Korzystając z internetu możemy dowiadywać się o wydarzeniach odległych o tysiące kilometrów niemal równocześnie z tymi, którzy są ich bezpośrednimi świadkami. Przestrzeń przestała być ograniczeniem w komunikacji.

Kilkadziesiąt minut po eksplozji meteorytu nad Czelabińskiem informacja o tym wydarzeniu dotarła do milionów ludzi na całym świecie. Po kilku godzinach mieszkańcy całego globu mogli oglądać w internecie filmy zarejestrowane przez świadków zjawiska nad Syberią. Widzowie telewizyjnych programów informacyjnych mogą "na żywo" śledzić to, co dzieje się na innym kontynencie.

Ludzie wędrują między kontynentami poznając zwyczaje innych i dzieląc się swoimi. Pizza, kebab, hamburger, hot dog stały się ulubionymi daniami młodzieży Nowego Yorku, Pekinu i Białegostoku. W sklepach można kupić produkty z całego świata. Polacy wyjeżdżają do pracy w Londynie. Straż graniczna pod Sejnami zatrzymuje nielegalnych uchodźców ze Sri Lanki. Świat stał się całością powiązaną niezliczonymi więzami gospodarczych, społecznych, politycznych zależności.

Nie możemy już powiedzieć, że nie obchodzi nas coś, co dzieje się daleko. Łatwo może okazać się, że ma to wpływ na nasze codzienne życie. Wypadek na platformie wydobywczej w Zatoce Meksykańskiej wpływa na ceny benzyny na stacji w Sokółce. Susza w Ameryce Południowej może mieć wpływ na wzrost cen wołowiny na Podlasiu. Współczesna rzeczywistość, w której na losy jednostek i społeczności mają wpływ zjawiska, decyzje podejmowane przez ludzi mieszkających w odległych zakątkach globu, wymaga zmian także w zakresie edukacji.
W szkołach prócz mówienia o zjawiskach lokalnych, krajowych, czy nawet procesach dotyczących kontynentu warto prowadzić edukację globalną. Jej celem jest pokazanie, co i dlaczego warto robić, aby świat stał się lepszym miejscem do życia dla jak największej liczny ludzi na całym świecie. Szczególna odpowiedzialność spoczywa tu na mieszkańcach krajów bogatszych. Należy do nich także Polska. Według wskaźników ekonomicznych Polska należy do 20 krajów świata o największej gospodarce. Ponad miliard ludzi na świecie może tylko marzyć o warunkach życia, jakie są udziałem przeciętnego Kowalskiego. Treścią zajęć edukacji globalnej są np. przyczyny i konsekwencje ocieplania się klimatu, ubóstwa, konfliktów lokalnych i międzynarodowych, nierówności ekonomicznych, konfliktów międzykulturowych. Na zajęciach edukacji globalnej warto pokazywać, jak codzienne działania np. wybory konsumenckie Polaków mają wpływ życie ludzi z odległych krajów. Decydując się na kupno produktów opatrzonych znakiem sprawiedliwego handlu przyczyniamy się do poprawy losu rolników w krajach rozwijających się.

Edukacja globalna to prócz przekazywania wiedzy także kształtowanie wartości i postaw: tolerancji, szacunku do odmienności, doceniania różnorodności, otwartości na ludzi i idee. We współczesnym świecie społeczeństwa, które izolują się od innych zamykają sobie drogę do rozwoju cywilizacyjnego.
Kolejnym wymiarem edukacji globalnej jest kształcenie umiejętności użytecznych dla funkcjonowania we współczesnej rzeczywistości. Warto, aby młodzi ludzie potrafili analizować i oceniać komunikaty medialne informujące o odległych wydarzeniach, aby potrafili formułować własne zdanie o życiu ludzi innych narodowości. Warto także uczyć komunikowani się z ludźmi należącymi do różnych kultur, współpracy z nimi, pokojowego współistnienia. W takich przecież społecznościach już teraz funkcjonują młodzi Polacy wyjeżdżający za granicę. Także ci którzy uczą się i pracują w kraju coraz częściej mają do czynienia z przybyszami. Promowanie tzw. "adopcji serca" to przykłady działań bezpośrednio skierowanych do potrzebujących na innych kontynentach. Zachęcanie do oszczędzania energii czy wody to działania, które poprzez swój wpływ na stan środowiska przyrodniczego, pośrednio mają związek z sytuacji rolników np. w Afryce.

W ciągu ostatnich lat zauważalny jest wzrost zainteresowania edukacją globalną w Polsce. Istotny wpływ na upowszechnienie jej treści ma działalność wielu organizacji pozarządowych np. Polskiej Akcji Humanitarnej, Centrum Edukacji Obywatelskiej. Treści edukacji globalnej zostały wpisane do nowej podstawy programowej. O zależnościach i pomiędzy życiem Polaków, a mieszkańców innych kontynentów oraz ich konsekwencjach można dyskutować na lekcjach wiedzy o społeczeństwie, historii, geografii czy języku polskim.

Autorem tekstu jest Artur Brzeziński z Centrum Edukacji Nauczycieli w Białymstoku.

Czytaj e-wydanie »

FLESZ: Polacy żyją krócej. Co nas zabija?

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3