Nie ma widoków, by linia 22 prowadziła przez Jurowiecką i al. Piłsudskiego. Nie wróci też na starą trasę przez Białostoczek

OPRAC.: red
Linia 22 łączy obecnie stadion miejski i dworzec PKS. Mieszkańcy proponują, by między tymi dwoma jej punktami docelowymi zmienić trasę przejazdu. By z os. Sienkiewicza na os. Białostoczek.
Linia 22 łączy obecnie stadion miejski i dworzec PKS. Mieszkańcy proponują, by między tymi dwoma jej punktami docelowymi zmienić trasę przejazdu. By z os. Sienkiewicza na os. Białostoczek.
Od otwarcia przebudowanej alei Tysiąclecia minął już rok, ale mieszkańcy osiedla Białostoczek wciąż tęsknią za autobusami linii 22. Przed remontem jeździły przez osiedle. Na takie widoki miasto nie daje szans. Podobnie, jak na pomysł puszczenia linii przez Jurowiecką i al. Piłsudskiego. W tym przypadku brakuje pieniędzy.

Sprawa linii 22 wraca co jakiś czas niczym bumerang. Mieszkańcy osiedla wciąż nie mogą pogodzić się z tym, że autobusy linii nie skręcają z ul. Poleskiej w głąb osiedla Białostoczek, by wyjechać z niego na Poleską przez Sitarską.

- Jeśli brakuje pieniędzy, to taki autobus może jeździć rzadziej, byle jeździł tą trasą - mówiła 93-letnia mieszkanka osiedla. Mimo swojego sędziwego wieku dziarsko odwiedziła redakcję.

- Wszyscy to odpuścili, ale mieszkańcom nie pasuje to, że 22 nie jeździ przez ul. Radzymińską - podkreślała.

Przypomnijmy. Autobusy linii 22 nie jeżdżą przez Białostoczek od czasu rozpoczęcia remontu Alei 1000-lecia Państwa Polskiego. Tyle że ten zakończył się ostatniego dnia stycznia 2022 roku. Od tamtej pory mieszkańcy, ale też i radni, apelowali, by 22 wróciła na osiedle. Miasto pozostało nieugięte.

Co więcej autobusy linii nr 22 nie tylko miały nie wrócić na starą trasę, ale w ogóle nie jeździć - jak obecnie - ulicą Poleską na odcinku od ronda Faustyny Kowalskiej do Bohaterów Monte Cassino.

- Na uzasadniony wniosek mieszkańców osiedla Sienkiewicza zamieszkałych w części położonej w sąsiedztwie ulicy Poleskiej planowana jest zmiana trasy linii 22 na następującą: Jagienki-Poleska-Jurowiecka-Aleja Piłsudskiego-Bohaterów Monte Cassino - tłumaczył w zeszłym roku sekretarza miasta.

Miało to zapewnić możliwość dotarcia z przesiadką na ul. Jurowieckiej, nie tylko do osiedla Białostoczek, ale również do innych części Białegostoku.

- Jest rozwiązaniem znacząco lepszym dla mieszkańców biorąc pod uwagę ułatwienie w dotarciu do ul. Sienkiewicza i Lipowej, Wyszyńskiego i dworca kolejowego i autobusowego, osiedli Słoneczny Stok, Zielone Wzgórza i Leśna Dolina, ul. Lipowej, DH Central, Skłodowskiej, Uniwersyteckiego Szpitala Klinicznego, Dziecięcego - podkreślały władze miasta.

Tyle że z planów nic nie wyszło.

- Do wdrożenia pomysłu nie przystąpiono ze względu na brak środków finansowych – podkreślił sekretarz w odpowiedzi z kolei na interpelację radnego Jarosława Grodzkiego.

Przedstawiciel Komitetu Tadeusz Truskolaskiego napisał, że pod koniec sierpnia ubiegłego roku zgłosili się do niego mieszkańcy ulic Ciepła, Ryska, Daleka i części Jagienki z prośbą o przywrócenie autobusu na starą trasę, biegnącą przez osiedle Białostoczek.

- Argumentują to tym, iż mieszkańcy (w sporej większości starsze osoby) wspomnianych ulic nie mają możliwości dojazdu m.in. na ul. Radzymińską, przy której znajdują się liczne przychodnie, sklepy. Zdają sobie sprawę z faktu, że dłuższa trasa linii nr 22 wiąże się z wyższymi kosztami, ale proponują, by zrezygnować z jednego kursu lub aby nie wszystkie kursy przejeżdżały przez osiedle Białostoczek. Mógłby to być np. jeden kurs na godzinę – tłumaczył radny.

Jednak z odpowiedzi sekretarz miasta wynikało, że nic na razie się nie zmieni. Powód ten sam: pieniądze.

- Koszt zmiany trasy przez osiedle Białostoczek wynosi obecnie co najmniej 200 tys. zł rocznie – podkreślił sekretarz.

Po ponad pół roku miasto wciąż nie daje widoków mieszkańcom na zmianę trasy i powrót autobusu na Białostoczek.

- Przez osiedle Białostoczek jeździ obecnie linia 27, która umożliwia dojazd do dworca PKP i PKS - informuje Agnieszka Zabrocka, zastępca dyrektora departamentu komunikacji społecznej Urzędu Miejskiego w Białymstoku. - Na razie nie ma w planach zmiany kursu linii 22.

To oznacza, że nadal też zawieszony jest pomysł puszczenia linii przez ul. Jurowiecką i a. Piłsudzkiego.

- Niestety, na razie pomysł ten nie może być zrealizowane z powodów finansowych. Jeśli tylko pojawią się możliwości to zostanie wdrożony - zapowiada urzędniczka.

.

Rajd Pojazdów Zabytkowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze 10

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

a
as
Kibel jest ,[wulgaryzm]e parasolki będą jest super .Może jeszcze jakiś pomnik lub tablice się postawi i bedzie git
a
adam
5 maja, 09:28, sracz:

połączyć trzy spółki w jedną wywalić połowę nierobów i wszystko się da

Albo powołać czwartą do nadzoru nad trzema i obiecać że tak trzeba. Wyborcy wszystko łykną.

M
Mefi
A 150 tys. zł na parasolki na Kilińskiego, a teraz instalację za pół bańki jest kasa...
w
www.Koncerty.Bialystok.pl
W godzinach szczytu komunikacyjnego zatłoczone autobusy tkwią w korkach, a popularność rowerów miejskich Biker świadczy o tym, że czasem szybciej poruszać można się po mieście rowerem niż autobusem komunikacji miejskiej, którego średnia prędkość na godzinę niestety często spada do np. 13 kilometrów! Z powodu braku "zielonej fali" postoje autobusu na 20-30 skrzyżowaniach na trasie z sygnalizacją świetlną trwające 1-2 minuty wydłużają podróż o np. 30 minut, marnują czas pasażerów, zwiększają zużycie paliwa (każde zatrzymanie i ruszenie to spalenie paliwa równoważne przejechaniu 1 kilometra, stąd prawie 2 krotny wzrost zużycia paliwa: z 30 litrów na 100 kilometrów w 1997 r do 60 litrów obecnie). Autobusy zamiast wozić pasażerów stoją na światłach, gdyby jeździły szybciej mogłyby przewieźć dwa razy więcej pasażerów lub można by ich używać 2 razy mniej, opłacać 2 x mniej kierowców, zużyć 2 razy mniej paliwa, zmniejszyć 2 razy wydatki na komunikację itp.

Komunikacja Miejska w Białymstoku straciła dla pasażerów zalety szybkości, wygody, taniości.

Rozwiązaniem tego problemu jest wykorzystanie istniejącej sieci torów kolejowych do uruchomienia kursów kolei miejskiej w Białymstoku, która ze względu na niezależność od dróg, korków zapewnia bezkonkurencyjnie szybki wobec autobusów czy nawet samochodów czas jazdy pomiędzy np. skrajnymi miejscami na terenie miasta - 10 - 15 minut, ponieważ pociągi jak autobusy, samochody czy ewentualnie tramwaje nie musza stać w korkach, nie zatrzymują się na każdym skrzyżowaniu regulowanym sygnalizacją świetlną itp.

W pierwszym etapie proponujemy uruchomienie dodatkowych przejazdów kolei miejskiej z wykorzystaniem szynobusów w godzinach szczytu komunikacyjnego i największego zatłoczenia autobusów na trasie Dworzec PKP Białystok Starosielce - Dworzec PKP Białystok Główny (przyszłe centrum przesiadkowe na inne linie komunikacji miejskiej, autobusy komunikacji regionalnej, pociągi) - Dworzec PKP Białystok Fabryczny.

PKP Białystok Stadion (Kleosin): Projekt kolei miejskiej i aglomeracyjnej w Białymstoku https://youtu.be/kkO4TzjZ64w

PKP Białystok Nowe Miasto: Projekt kolei miejskiej i aglomeracyjnej w Białymstoku https://youtu.be/7r6t3VeO7cQ
w
www.i.Bialystok.pl
Projekt kolei miejskiej i aglomeracyjnej w Białymstoku http://federacjazielonych.blogspot.com/p/projekt-biaostocka-kolej-miejska.html Bezpłatna komunikacja miejska dla mieszkańców Białegostoku - bezpłatna dla mieszkańców komunikacja w 400 tysięcznej stolicy Estonii - Tallinie (autobusy, tramwaje, trolejbusy, kolej) - kosztuje rocznie ok. 50 mln zł = 2 x razy taniej niż w 300 tysięcznym Białymstoku! Wynika to m .in. braku w tak dużym mieście kolei miejskiej, tramwajów czy trolejbusów które są tańsze w eksploatacji niż autobusy marnotrawiące paliwo stanowiącego większość kosztów działalności, ze złej organizacji linii i rozkładów.

Szybka Kolej Miejska i Aglomeracyjna - Urząd Miasta Białystok już w 2007 r. zamówił opracowanie, z którego wynika zasadność uruchomienia kolei miejskiej i aglomeracyjnej http://www.komunikacja.bialystok.pl/cms/File/download/KolejeBialostockie.pdf a podczas eksperymentu 22 września 2014 r. skorzystało z niej ponad 1500 osób

Zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa - dotyczy: zakupów autobusów diesla komunikacji miejskiej w latach 2004-2022 przez Urząd Miasta Białystok zamiast na o 50% tańszy ekologiczny gaz CNG wbrew wnioskom Stowarzyszenia FederacjaZielonych.pl z 2004 i 2007 r, co przy zużyciu rocznym paliwa ok. 7 mln litrów spowodowało stratę ok. 250 mln zł = 14 mln zł rocznie (autobusy na CNG spełniają także surowsze normy emisji zanieczyszczeń i hałasu niż zakupione autobusy diesla)

Białystok nie ma tramwajów, nie stać nas na metro, ale mamy istniejące już tory który powinny być osiami rozwoju miasta i kręgosłupem komunikacyjnym.

Białystok nie będzie metropolią bez kolei miejskiej i aglomeracyjnej, ponieważ sieć kolejowa jest niezależna od dróg i korków, jest bezkonkurencyjna czasowo - krótkie czasy przejazdów wobec autobusów i nawet samochodu. Także tramwaje czy trolejbusy stałyby w tych samych korkach co samochody, spowalniałyby je te sam skrzyżowania. Tylko kolej korzystająca z niezależnych torów gwarantuje przemieszczanie się ze skrajnych punktów w mieście w 10-15 minut bezkonkurencyjnym dla autobusów a nawet samochodów

Sposób budowy i remontów dróg w Białymstoku powoduje nieustanne korki, co więcej w każdym mieście na świecie rozbudowa dróg zamiast zmniejszenia korków powoduje ich wzrost, wydłużenie czasu dojazdu, większą emisje hałasu i zanieczyszczeń. Przykładowo po przebudowie ul. Mazowieckiej i Legionowej czy Zielonogórskiej i Wrocławskiej przejazd tego samego odcinka zajmuje ok. 5 minut dłużej niż przed "modernizacją" ze względu na sygnalizację drogową.

Tymczasem kosztem budowy 1-5 km drogi rocznie można uruchomić kursy szynobusu na trasie kolei miejskiej np.

– Białystok Stadion (Kleosin, Politechnika itp.)

– -Nowe Miasto- Zielone Wzgórza stacja przesiadkowa przy pętli autobusów 21, 23, 25

– -Zielone Wzgórza stacja przesiadkowa przy „nowym” tunelu

– Dworzec PKP Białystok Główny/PKS (centrum przesiadkowe)

– skrzyżowanie ul. Poleska/Sitarska/Częstochowska

– Wiadukt przy rondzie ul. Poleska/Jurowiecka

– Węglówka/ wiadukt przy ul. Sienkiewicza/Wasilkowska/ Towarowa

– Dworzec PKP Białystok Fabryczny -ul Towarowa

– Włościańska/ Piasta (Pieczurki)

– ul. Ciołkowskiego

– ul. Baranowicka/ Szosa Baranowicka (Zaścianki)

i/lub w kierunku osiedla Białostoczek i Wasilkowa

Dla mieszkańców peryferiów jak Kleosin, Starosielce, Zaścianki mogloby to skrócić czas dojazdu do centrum autobusami o ile miejskie szynobusy kursowałyby co 15 – 30 minut.
a
abc
5 maja, 10:36, Jerzy:

Po każdej podwyżce cen biletów częstotliwość kursowania autobusów spada. Proponuję kolejną podwyżkę i jeden autobus na każdą linię, teraz jeżdżą chyba dwa - co za rozrzutność!

dokładnie tak jest pewnie zamieniają kursy na urzędasów jeden autobus mniej jeden urzędas więcej

J
Jerzy
Po każdej podwyżce cen biletów częstotliwość kursowania autobusów spada. Proponuję kolejną podwyżkę i jeden autobus na każdą linię, teraz jeżdżą chyba dwa - co za rozrzutność!
s
sracz
połączyć trzy spółki w jedną wywalić połowę nierobów i wszystko się da
a
anonim
5 maja, 8:47, anonim:

Dalej brakuje pieniędzy?! BKM kasuje 5 zł za bilet jednorazowy i nadal im mało???

Poprawka, 4 zł. Wskoczył mi zły klawisz na klawiaturze...

a
anonim
Dalej brakuje pieniędzy?! BKM kasuje 5 zł za bilet jednorazowy i nadal im mało???
Wróć na poranny.pl Kurier Poranny
Dodaj ogłoszenie