Nasze drogie banki

(peż) Na podstawie materiałów Urzędu Ochrony Konkurencji I Konsumentów
Najczęściej zadłużamy się w bankach dzięki zakupom na raty (korzysta z nich 26 proc. osób). Stopień przestrzegania praw konsumentów przez banki nie jest zadowalający, ale przypadki łamania prawa są rzadkie. Za to usługi bankowe w Polsce są dużo droższe niż w krajach OECD.

To najważniejsze wnioski wynikające z raportu Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów na temat usług bankowych w Polsce. Raportu podpartego badaniami Ośrodka Badań Opinii Publicznej.

Łamanie praw konsumentów

Według UOKiK, do upowszechnienia usług bankowych doszło w Polsce w latach 90. Wielu konsumentów, w czasach transformacji i masowego powstawania prywatnych firm, zainteresowało się przede wszystkim obrotem bezgotówkowym (czeki, karty bankowe). Z drugiej strony, pracodawcy zachęcali (i robią to nadal) pracowników do zakładania kont osobistych - stąd wzrost popytu na te usługi.
Dlatego też Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów przeprowadził analizę regulaminów rachunków oszczędnościowo-rozliczeniowych oraz regulaminów lokat terminowych stosowanych przez 15 banków działających w Polsce. Wynika z nich, że stopień przestrzegania praw konsumentów przez banki nie jest zadowalający, choć przypadki łamania prawa są relatywnie rzadkie. W konsekwencji ujawnionych przez UOKiK nieprawidłowości, część banków zmieniła swoje regulaminy, usuwając z nich takie postanowienia jak m.in.:
l pobieranie opłat za nieuzasadnioną reklamację, zastrzeżenie karty płatniczej, wypłaty gotówkowe, otwarcie lub zamknięcie rachunku;
l uzależnienie przyjęcia reklamacji od wysokości reklamowanej transakcji.
W stosunku do czterech banków, które nie zrezygnowały z niedozwolonych postanowień (PKO, BIG Bank Gdański, BP-H PBK oraz Lukas Bank) skierowano pozwy do sądów.
Ponadto UOKiK dwukrotnie przeprowadził kontrole dotyczące przestrzegania przez banki ustawy o kredycie konsumenckim. Jednym z podstawowych naruszeń był brak możliwości zapoznania się klientów z wzorcem umowy przed jej sporządzeniem.

Wysokie koszty usług

UOKiK zlecił również kontrolę rynku finansowego Instytutowi Badań nad Gospodarką Rynkową. Z analizy wynika m.in., że koszty naszych usług bankowych należą do najwyższych w Europie - w relacji do PKB (produkt krajowy brutto na mieszkańca) i poziomu gospodarczego Polski oraz państw Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD).
l Klient detaliczny w Polsce ponosi np. trzykrotnie wyższe koszty za dokonywanie przelewów krajowych.
l Najwyższe są też opłaty za przelewy krajowe, gdy klient korzysta z placówki bankowej - średnio około 3,0 zł (ok. 0,75 euro). W przypadku krajów OECD operacja ta kosztuje średnio ok. 0,25 euro.
l Różnice dotyczą także kosztów prowadzenia popularnych rachunków ROR. Jeśli np. klient korzysta tylko placówek banku i bankomatów, to średni koszt prowadzenia ROR wynosi 335 zł. Taniej kosztują tylko "elektroniczne formy kontaktu" z bankiem (internet i on-line). Dla przykładu w bankach brytyjskich prowadzenie rachunku nic nie kosztuje, a w Niemczech (Deutsche Bank), tzw. klient standardowy płaci równowartość 339,5 zł. Trzeba jednak wiedzieć, że oferta konta osobistego w bankach krajów OECD ma bogatszą paletą usług i w bardziej, niż w Polsce dostosowana jest do potrzeb indywidualnego klienta.
Jak podkreślił UOKiK, bardzo istotnym zagrożeniem dla krajowych klientów detalicznych, którzy składają polecenie wypłaty za granicę jest brak możliwości określenia z góry wysokości opłat pobieranych przez banki zagraniczne.
I wreszcie - w przeciwieństwie do większości krajów o rozwiniętej gospodarce rynkowej (np. USA, Wielka Brytania, Japonia, Niemcy) polskie prawo nie przewiduje instytucji upadłości konsumenckiej. Dzieje się tak wówczas gdy konsument (na skutek nadmiernego zadłużenia) nie jest w stanie spłacać zaciągniętych kredytów z bieżących dochodów.

Gdzie i na co pożyczają Polacy

l Polskim sposobem na kłopoty finansowe są pożyczki, zaciągane u rodziny lub znajomych - robi tak 38 proc. Polaków pytanych przez OBOP.
l Chętnie korzystamy też z pożyczek bankowych - zadłużyło się w ten sposób 41 proc. społeczeństwa.
l Najpopularniejszą formą zadłużenia są zakupy na raty - 26 proc., mniejszym powodzeniem cieszą się kredyty bankowe - 19 proc.
l 43 proc. Polaków korzysta z kredytu, który przeznacza głównie na zakup, budowę lub remont mieszkania/domu oraz zakup sprzętu rtv-agd, samochodu, rozwój firmy lub gospodarstwa rolnego.
l 57 proc. społeczeństwa twierdzi, że nigdy nie korzystało z kredytu, dlatego, że: nie było takiej potrzeby, warunki stawiane przez banki były zbyt wysokie albo kredyty są za drogie.
l Zdecydowana większość Polaków wie, że w banku można uzyskać środki na zakup, budowę, remont domu lub mieszkania, kupno samochodu oraz sprzętu rtv-agd. Wiele osób wie również o kredytach na rozwój firmy lub gospodarstwa rolnego, a 20-25 proc. - o kredytach na wakacje, zakupy świąteczne, edukację lub inwestycje (zakup akcji).
l Przyszłe potrzeby kredytowe Polaków są takie jak obecnie, czyli głównie cele mieszkaniowo-budowlane, a potem sprzęt rtv-agd i samochód. Przy czym, zainteresowanie kredytami mieszkaniowymi rośnie, zaś na zakup rtv-agd spada.
Źródło: TNS OBOP.

Strefa Biznesu: Przedsiębiorców czeka prawdziwa rewolucja z KSeF

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na poranny.pl Kurier Poranny
Dodaj ogłoszenie