Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Największe zagrożenie dla podlaskich eksporterów? Niewiarygodni kontrahenci

Redakcja
Największe zagrożenie dla podlaskich eksporterów? Niewiarygodni kontrahenci
Największe zagrożenie dla podlaskich eksporterów? Niewiarygodni kontrahenci
Analiza poszczególnych rynków, weryfikacja potencjalnych partnerów biznesowych, finansowanie czy ubezpieczenia – między innymi te kwestie powinni wziąć pod uwagę przedsiębiorcy, którzy chcą rozszerzyć swoją działalność o rynki zagraniczne.

Eksport może być dla firmy szansą na zdobycie nowych klientów, promocję, a przede wszystkim – większe zyski. Warto jednak pamiętać o zagrożeniach związanych z handlem zagranicznym, jakimi mogą być niewiarygodni partnerzy biznesowi czy problemy z płynnością. 

Według ekspertów Korporacji Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych w Polsce mamy już ok. 100 tysięcy firm wysyłających swoje towary i usługi za granicę. Eksport przestał być domeną jedynie wielkich korporacji – coraz większą rolę odgrywają w nim mniejsze firmy. Jedną z branż, w której staliśmy się eksportową potęgą, jest żywność. Ale zagraniczni konsumenci dobrze znają również polskie meble, kosmetyki, maszyny górnicze, a nawet jachty.

- Coraz więcej firm zdaje sobie sprawę, że eksport to szansa na ich dalszy rozwój. Jednakże dane wskazują również, że cały czas są i takie, które potrzebują pomocy i wskazówek, ułatwiających ekspansję zagraniczną. Właśnie po to, wspólnie z naszymi partnerami merytorycznymi stworzyliśmy Program Rozwoju Eksportu. W czasie licznych spotkań z przedsiębiorcami, eksperci Programu dzielą się z nimi swoją najlepszą wiedzą i pokazują, w jaki sposób korzystać z praktycznych narzędzi, pomagających w zdobyciu nowych rynków – mówi Karolina Samojlik dyrektor Departamentu Bankowości Korporacyjnej, Region Centralny w Banku Zachodnim WBK.

W trakcie białostockiej konferencji Regionalnych Orłów Eksportu, która odbyła się w Programie Rozwoju Eksportu, przedsiębiorcy z regionu Podlasia wskazywali na największe zagrożenia w działalności eksportowej. Czynnikiem, który najbardziej utrudnia handel zagraniczny, są według nich niewiarygodni partnerzy biznesowi. Wskazała na nie ponad połowa uczestników konferencji. Weryfikację potencjalnych kontrahentów ułatwią na przykład specjalne raporty handlowe, które mogą zamawiać przedsiębiorcy zainteresowani eksportem.
Według ekspertów firmy Bisnode, taki raport pozwala zmonitorować kondycję finansową danego kontrahenta. Pomaga również rozpoznać rynek docelowy pod kątem ryzyka politycznego i gospodarczego.

- W 2014 roku firmy z Podlasia zamawiały u nas raporty głównie dotyczące firm z Niemiec, Wielkiej Brytanii i Francji – mówi Robert Kremser z Bisnode.

W dobraniu odpowiednich partnerów mogą pomóc również narzędzia oferowane przez instytucje finansowe. W przypadku klientów Banku Zachodniego WBK jest to portal Santander Trade. Przedsiębiorcy mogą tam znaleźć informacje o spółkach działających w konkretnych branżach, raporty roczne firm czy analizy.
- Przedsiębiorca zainteresowany działalnością eksportową może skorzystać również z sekcji dotyczącej regulacji i zasad wymiany handlowej – mówi Karolina Samojlik.
Santander Trade to również informacje o 185 krajach, analizujące je pod kątem atrakcyjności biznesowej, w tym dane makroekonomiczne, demograficzne, analizy eksportu i importu, kierunki wymiany handlowej. Na portalu Santander Trade przedsiębiorca znajdzie także ponad 25 tys. raportów na temat poszczególnych branż wymiany międzynarodowej.

Czytaj też: Marcin Silwanow detektyw dla biznesu: Nie wszedłem w buty szpiega przemysłowego, bo cenię prawo

Które z tych rynków są dla podlaskich przedsiębiorców najbardziej perspektywiczne?
Najwięcej uczestników białostockiej konferencji wskazało kraje Unii Europejskiej. Poza tym sprawdzonym i bezpiecznym kierunkiem, podlascy przedsiębiorcy stawiają również na kraje Wspólnoty Niepodległych Państw (wskazał na nie co piąty uczestnik konferencji), Bliski i Środkowy Wschód oraz Afryka.

Program Rozwoju Eksportu
 realizowany jest przez Bank Zachodni WBK wspólnie z partnerami merytorycznymi: Bisnode, Google oraz Korporacją Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych S.A. Celem Programu jest wsparcie polskich przedsiębiorców w ich działalności na rynkach międzynarodowych. W maju i czerwcu 2015 roku, w ramach inauguracji Programu, odbył się cykl 12 konferencji w największych polskich miastach. Wzięło w nich udział prawie 700 przedstawicieli firm reprezentujących szerokie spektrum branż. Obecnie trwa drugi cykl spotkań w ramach Programu, obejmujący m.in. śniadania biznesowe, seminaria, konferencje czy misje gospodarcze. Program Rozwoju Eksportu objęty został honorowymi patronatami Ministra Gospodarki oraz Ministra Spraw Zagranicznych.

Źródło: BZ WBK

od 7 lat
Wideo

Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na poranny.pl Kurier Poranny